• Bergskristall

    Förslag på mindre krävande jobb

    Hej,

    Ge mig förslag på mindre krävande jobb som en utmattad kropp och hjärna kan klara av när den har bra dagar.

    Gärna jobb som inte nödvändigtvis är på heltid, men heltid går också bra.

    Lokalvårdare går bort men tänker kanske budbilschaufför? Eller någon form av enkel administrativ tjänst.

  • Svar på tråden Förslag på mindre krävande jobb
  • Bergskristall
    Whisp skrev 2020-10-26 04:09:50 följande:

    Budbilschaufför är ju tufft, kan va både tungt å stressigt


    Attans. Hade hoppats att man kunde sitta och lyssna på podd medan man kör och leverera lättare paket men antar man måste ta tunga paket också? Har också tänkt att inte kan man stressa en chaufför. Det borde ju handla om trafiksäkerthet?
  • nnnnnnnn

    Jag tror att det är svårt att hitta jobb som inte är stressiga.
    De som jag vet som inte har det så stressigt på jobbet är de som jobbar tex 50% men låter det ta 75% arbetstid... Tex tar jobb som beräknas ta en viss tid, men man får lov att göra den på längre tid fast utan mer lön.
    En vän var tex brevbärare på den tiden som rundorna var tidsberäknade men de inte brydde sig om man gjorde det snabbare eller långsammare. Min extremt vältränade vän som tävlade i både cykling och löpning på högsta nivå, gjorde sin 4 h runda på ca 2-3 h med snabb cykling och trapplöpning.
    En lite kortare runda hade en pensionär som skulle dela ut posten ca 9-12 men som aldrig var klar före 16-17 = lade ca 8 h på ett jobb som borde ta 3 h.
    Vet att de ändrade på detta senare, så det borde väl inte gå att jobba just med postutdelning, men jag tror att reklam funkar på detta sätt.
    Så om du delar ut reklam i lugn takt, så är det inte stressig, men du har ju inte heller så hög timlön eller om du tänker på andra sättet så har du väldigt många timmars jobb för en låg anställningsgrad.

    Kanske samma sak om du tex jobbar som konsult på olika ställen, du tar ett projekt som de vill betala dej en viss % för tex 25% arbete under ett halvår, sen lägger du dubbla tiden  för att minska stressen och hinna med allt i lugnare tempo?

    Testa att söka budbilsjobb, men var tydlig med att du kommer köra lugnt och ta pauser när det behövs. Så om du tar en runda som brukar ta en viss tid, så kommer du kanske behöva längre tid.

    Går det så går det!
    Eller får du göra som de flesta andra gör och bjuda på övertiden gratis.

Svar på tråden Förslag på mindre krävande jobb