Inlägg från: Anonym (Hej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hej)

    Dra ut mjölktand

    Hej!

    Hur brukar det vara efter att barnen dragit ut en mjölktand? Hur länge har de ont? Behöver de vara hemma dagen efter?

    Mvh mamma

  • Svar på tråden Dra ut mjölktand
  • Anonym (Hej)

    Hur groggy brukar de vara efter att ha intagit lugnande?

  • Anonym (Hej)
    cosinus skrev 2020-10-26 10:15:29 följande:

    Det varierar, han som dragit ut tänder har aldrig fått lugnande men brorsan däremot. Han har varit allt från ganska redig till att jag fått bära ut honom därifrån (även fast vi väntat den tid man ska).

    Sist han fick lugnande så sa tandläkaren något om att det var ganska stort spann på vikten som ger samma mängd lugnande så första gången blev han absolut mest utslagen och ju tyngre han blivit på samma dos lugnande desto mer hanterbar har han varit efteråt. Dock funkade det ju bättre som lugnande betraktat när han blev så utslagen att han fick bäras ut.

    De brukar säga att de ska övervakas samma dag och inte vara ute och springa runt för att motoriken inte riktigt är med. D v s inte cykla runt och inte träna samma dag.


    Fantastiskt. Undra hur det kommer sig att vissa ska ha lugnande och andra inte? Det är väl inget tvång? Underlättar för barnet absolut men tänker om det inte föreligger tandvårdsrädsla.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Förr) skrev 2020-10-26 12:42:20 följande:

    Jag drog ut nästan alla mina mjölktänder och gick väl tillbaks till skolan direkt vad jag minns. Har inget minne av värktabletter heller. Det var liksom ingen grej utan bara så man gjorde.


    Jo så var det säkert. Nu ska det ges lugnande och daltas så det blir värsta grejen.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2020-10-26 20:44:39 följande:

    Hur gammalt är barnet? Mindre barn sederar man oftast. Det är både för att de ska gå att behandla och för att de inte ska få en traumatisk upplevelse. Det är inte direkt normalt att behöva dra ut sina mjölktänder pga karies så att kalla det dalt känns som en väldigt märklig inställning från en förälder. Satsa på att ta hand om barnets tänder så det slipper mer karies- det är så onödigt att ens låta dem få det från första början.


    Ett ganska stort barn och det är ej pga karies om det nu är relevant.
Svar på tråden Dra ut mjölktand