• Anonym (undrar)

    Har jag missförstått?

    I kontraktet står det; Hyran ska erläggas till Hyresvärden genom swish i förskott senast sista bankdagen före varje betalningsperiods början.


    Som jag förstår det så så kan jag betala den sista dagen bara det inte är helg den dagen samt helg dagen efter ifall det tar en stund för pengarna att skickas.
    Som den här månaden så kan jag betala den 29:e så finns det en dag för pengarna att komma fram också.


    Eller har jag fel? För tanten skickar varje gång den 26:e och frågar om jag har glömt henne. Och anklagar mig för att vara sen med betalningen.

    Går på a akassa så kan hända som den här gången att jag får pengarna den 29:e.

  • Svar på tråden Har jag missförstått?
  • Anonym (FYI)

    Grejen med Swish är ju att du betalar direkt, du behöver alltså inte vänta en bankdag. Det är bara om du t ex loggar in på ditt konto och betalar till pg/bg därifrån som det kan ta längre tid.

  • Anonym (FYI)

    Och påpeka till tanten att du har betalning senast sista bankdagen i månaden och att du skulle uppskatta om hon slutade stressa på dig flera dagar innan förfallodatum.

  • Anonym (förvirrad)

    Kanske inte riktigt svar på din fråga, men är inte swish ögonblickligt?

  • Anonym (undrar)
    Anonym (FYI) skrev 2020-10-26 11:19:14 följande:

    Den här månaden kan du betala den 30/10.


    Ja, kom på det nu när jag läste texten igen. Tack ! :) 
  • Anonym (undrar)
    Anonym (förvirrad) skrev 2020-10-26 11:21:31 följande:

    Kanske inte riktigt svar på din fråga, men är inte swish ögonblickligt?


    Är de det ? Om en har nordea t ex o en swedbank så får jag pengarna samma dg om man har swishat in nan kl 11 eller nåt sånt ? annars dagen därpå tror jag ? 
  • Anonym (undrar)
    Anonym (FYI) skrev 2020-10-26 11:21:17 följande:

    Och påpeka till tanten att du har betalning senast sista bankdagen i månaden och att du skulle uppskatta om hon slutade stressa på dig flera dagar innan förfallodatum.


    Aa tack! Har stört mig, men började tro att hon började bli dement, men hon skriver ju varje månad så dement var/är hon nog inte! Ska skicka exakt samma text till henne som jag citerade här och be henne förklara vad som står ? För vill inte bli osams med henne heller.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (undrar) skrev 2020-10-26 12:01:04 följande:
    Är de det ? Om en har nordea t ex o en swedbank så får jag pengarna samma dg om man har swishat in nan kl 11 eller nåt sånt ? annars dagen därpå tror jag ? 
    Det spelar ingen roll, Swish kommer in ögonblickligen. Om du vill testa kan du knacka på hos tanten när du tänkt överföra pengarna så ser ni båda två hur det fungerar.
    Anonym (undrar) skrev 2020-10-26 12:03:57 följande:
    Aa tack! Har stört mig, men började tro att hon började bli dement, men hon skriver ju varje månad så dement var/är hon nog inte! Ska skicka exakt samma text till henne som jag citerade här och be henne förklara vad som står ? För vill inte bli osams med henne heller.
    Det är bättre att du förklara för henne vad som står, annars kommer hon tro att det är hon som har rätt.
  • Anonym (FYI)

    Saxat från Wikipedia:

    I Sverige avser en bankdag helgfria måndagar till fredagar med vissa undantag. Dagar som inte räknas till svensk bankdag är bland annat midsommaraftonjulafton och nyårsafton.

  • Jemp

    Är betalningsperiod kalendermånad så håller jag med resten. Och det är det ju normalt sett.

    Eller så gör hon en tankevurpa och antar att alla 1) får pengar den 25e och 2) betalar räkningarna direkt.

  • Anonym (t)

    Jag uppfattar det som att du betalar i förskott? Alltså nu i oktober är det november du ska betala för? Det är inte så att du ligger efter en månad hela tiden och att det är därför hon undrar?
    Förövrigt så kommer pengarna på några sekunder via swish, spelar ingen roll vilken bank

  • Anonym (undrar)
    Anonym (t) skrev 2020-10-26 12:27:48 följande:

    Jag uppfattar det som att du betalar i förskott? Alltså nu i oktober är det november du ska betala för? Det är inte så att du ligger efter en månad hela tiden och att det är därför hon undrar?
    Förövrigt så kommer pengarna på några sekunder via swish, spelar ingen roll vilken bank


    Ligger inte efter med någon betalning. Visst jag missade den 1 gång, i mars tror jag det var o det bad jag om ursäkt för och skickade in 3 hyror på en gång då. Nu ligger jag i fas igen.
  • Anonym (t)
    Anonym (undrar) skrev 2020-10-26 12:45:52 följande:
    Ligger inte efter med någon betalning. Visst jag missade den 1 gång, i mars tror jag det var o det bad jag om ursäkt för och skickade in 3 hyror på en gång då. Nu ligger jag i fas igen.
    Så det du betalar nu i oktober är alltså hyran för november?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (t) skrev 2020-10-26 12:55:59 följande:
    Så det du betalar nu i oktober är alltså hyran för november?
    Yes yes. Det löste sig iallafall. Tack för eran hjälp! 
  • Just Precis

    Ja det beror ju helt på hur betalningsperioderna är specade. Är en betalningsperiod = en kalendermånad enligt avtalet?

Svar på tråden Har jag missförstått?