• Anonym (funde­rsam)
    Mon 26 Oct 2020 12:10
    1600 visningar
    58 svar
    -4
    58
    1600

    Bryr ni er om strålningen i hemmet? Stänger ni av wifi på natten?

    Har läst att strålning från t.ex. wifi, mobiltelefoner och skärmar kan orsaka diverse sjukdomar som cancer, ALS och Alzeimers. 


    Bör man stänga av wifi några timmar om dagen? Har det effekt om grannens wifi ändå är på? Det lär ju stråla genom väggarna? 

    Hur farlig är egentligen denna vardagsstrålning man får på kontor och hemma? 

    Bör man sluta använda projektor (vi har det hemma för att se film) t.ex? 

    Hur rädd/försiktig bör man vara?

    Hur gör ni? 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-10-26 12:49
    Jag läste det här, vet dock inte om källan är pålitlig?
    www.stralskyddsstiftelsen.se/4103-2/
  • Svar på tråden Bryr ni er om strålningen i hemmet? Stänger ni av wifi på natten?
  • Pentra
    Tue 27 Oct 2020 09:36
    #41
    -1

    Strålningen är farlig på sikt och kan även ge eksem och allergier mm. ... Mvh, Pentra

  • Tue 27 Oct 2020 10:26
    #42
    +1
    Anonym (-) skrev 2020-10-27 03:04:56 följande:

    Absolut! Och man får ABSOLUT ALDRIG, under NÅGRA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER gå emellan fjärrkontrollen och tvn. SÄRSKILT INTE om någon precis trycker på knappen, för då transporteras man till ett parallellt universum!

    Man bryts liksom ner till kolatomer och byggs sedan ihop igen när man kommer fram (allt går på en nanosekund men det är en nanosekund av ren smärta!). Risken är att programmeringen blir fel så man kan råka få arslet i ansiktet och ansiktet under foten, till exempel.


    Hahahahahahahahahahhahaha!!!
  • Tue 27 Oct 2020 12:06
    #43
    Pentra skrev 2020-10-27 09:36:57 följande:

    Strålningen är farlig på sikt och kan även ge eksem och allergier mm. ... Mvh, Pentra


    Ja, speciellt solstrålning kan man få både eksem och tom brännsår av!

    Den strålning som annars är mest allergiframkallande hos mig är den strålning som kommer från personer som för fram rena villfarelser...
  • Anonym (Love)
    Tue 27 Oct 2020 12:08
    #44

    Nej. men jag stänger av wifi på natten av andra anledningar. 

  • Anonym (gamma­l)
    Wed 28 Oct 2020 12:04
    #45

    Jag har en gammal walkman som jag använder när jag är ute och vill lyssna på gamla ljudböcker!  Kassetter funkar betydligt bättre än när det ska läsas av CD-skivor. Hackigt och besvärligt och den "bärbara" CD-apparaten man har klarar inte att man rör sig. Snick snack och till saken. Ngt jag noterat som inte hände förr är att det blir rejäla störningar i min walkman då och då, brus och knaster som varar typ 30 sek.  Antar att det handlar om strålning från...mobilmaster....? Är den farlig? Vill jag inte tro.

  • Wed 28 Oct 2020 12:23
    #46
    Anonym (gammal) skrev 2020-10-28 12:04:13 följande:

    Jag har en gammal walkman som jag använder när jag är ute och vill lyssna på gamla ljudböcker!  Kassetter funkar betydligt bättre än när det ska läsas av CD-skivor. Hackigt och besvärligt och den "bärbara" CD-apparaten man har klarar inte att man rör sig. Snick snack och till saken. Ngt jag noterat som inte hände förr är att det blir rejäla störningar i min walkman då och då, brus och knaster som varar typ 30 sek.  Antar att det handlar om strålning från...mobilmaster....? Är den farlig? Vill jag inte tro.


    Det är (troligen, vet inte exakt vilket knaster du pratar om) högtalarelementen som kan reagera på radiotrafik. Klassiskt förr var att precis när du ringde upp eller blev uppringd så hörde man ljud i högtalare eftersom magneterna i dem svängde lite pga. radiokommunikationen.
  • Anonym (gamma­l)
    Wed 28 Oct 2020 14:02
    #47
    Bjoer skrev 2020-10-28 12:23:27 följande:
    Det är (troligen, vet inte exakt vilket knaster du pratar om) högtalarelementen som kan reagera på radiotrafik. Klassiskt förr var att precis när du ringde upp eller blev uppringd så hörde man ljud i högtalare eftersom magneterna i dem svängde lite pga. radiokommunikationen.
    Ja jag kopplar också ihop detta med mobilnätet. Vet inte hur jag ska känna och tycka egentligen men jag vill ju inte tro att det är ngt farligt. Då är vi illa ute.
  • Wed 28 Oct 2020 14:07
    #48
    +1
    Anonym (gammal) skrev 2020-10-28 14:02:35 följande:
    Ja jag kopplar också ihop detta med mobilnätet. Vet inte hur jag ska känna och tycka egentligen men jag vill ju inte tro att det är ngt farligt. Då är vi illa ute.
    Det är ofarligt.
  • Anonym (Varfö­r)
    Wed 28 Oct 2020 14:12
    #49

    Nu är inte jag någon expert och har helt min egna övertygelse att strålning vi utsatts för i samhället inte är sunt. Det är mobiler, micro, trådlösa lampor, apparater plus mycket mer. Något jag helt klart tror påverkar den ökning som finns av cancer. Ni som tror strålning är ofarligt, vad tror ni själv är orsaken till att så många får cancer idag??

  • Anonym (Vi)
    Wed 28 Oct 2020 14:25
    #50
    Anonym (Varför) skrev 2020-10-28 14:12:03 följande:
    Nu är inte jag någon expert och har helt min egna övertygelse att strålning vi utsatts för i samhället inte är sunt. Det är mobiler, micro, trådlösa lampor, apparater plus mycket mer. Något jag helt klart tror påverkar den ökning som finns av cancer. Ni som tror strålning är ofarligt, vad tror ni själv är orsaken till att så många får cancer idag??
    Ökad levnadsålder och osunt leverne, tex fetma. Folk lever längre idag så fler hinner därmed få cancer. Jag tror absolut inte det har med vare sig mikro, mobil, tv eller datorer att göra. Ett tips ang. cancer är att läsa på cancerfondens egen hemsida. Gjorde jag häromdagen och hittade ingenstans att mobiler ger cancer. 
  • Anonym (gamma­l)
    Wed 28 Oct 2020 14:26
    #51
    Anonym (Varför) skrev 2020-10-28 14:12:03 följande:

    Nu är inte jag någon expert och har helt min egna övertygelse att strålning vi utsatts för i samhället inte är sunt. Det är mobiler, micro, trådlösa lampor, apparater plus mycket mer. Något jag helt klart tror påverkar den ökning som finns av cancer. Ni som tror strålning är ofarligt, vad tror ni själv är orsaken till att så många får cancer idag??


    FÅR fler cancer idag i vårt land? Har du siffror? OCH OM det är en ökning ska man komma ihåg att vi har haft en rätt stor invandring på senare år. Härligt med nytt folk och nya kulturer MEN de blir ju också sjuka.....
  • Wed 28 Oct 2020 16:21
    #52
    Anonym (Varför) skrev 2020-10-28 14:12:03 följande:

    Nu är inte jag någon expert och har helt min egna övertygelse att strålning vi utsatts för i samhället inte är sunt. Det är mobiler, micro, trådlösa lampor, apparater plus mycket mer. Något jag helt klart tror påverkar den ökning som finns av cancer. Ni som tror strålning är ofarligt, vad tror ni själv är orsaken till att så många får cancer idag??


    Först måste vi fastställa att fler faktiskt får cancer i de åldersgrupper som var relevanta tidigare. Med det menar jag att ifall fler får cancer idag men en stor del av fallen är i högre åldergrupper som inte existerade förut eftersom folk dog tidigare så är ju inte risken att få cancer egentligen högre i sig. Givetvis är det lättare att få cancer under din livstid om du lever längre men det är ju inte ett tecken på annat än att vi faktiskt är friskare generellt så att vi kan leva längre.

    Som jag nämnde tidigare, den mängd stålning du får från mobiltelefoner eller wifi är mindre än du får av ditt barn, eller en stol eller marken under dig. Allt som har temperatur ger ifrån sig elektromagnetisk strålning (andra ord för detta är ljus, värmestrålning, ultraviolett, infrarött etc). Det är alltså något som förekommer i naturen hela tiden, i större mängder och "farligare" frekvenser än mobilstrålning.
  • Anonym (.)
    Wed 28 Oct 2020 21:54
    #53
    Anonym (Varför) skrev 2020-10-28 14:12:03 följande:
    Nu är inte jag någon expert och har helt min egna övertygelse att strålning vi utsatts för i samhället inte är sunt. Det är mobiler, micro, trådlösa lampor, apparater plus mycket mer. Något jag helt klart tror påverkar den ökning som finns av cancer. Ni som tror strålning är ofarligt, vad tror ni själv är orsaken till att så många får cancer idag??
    Ökning jämfört med vad??

    För hundra år sedan var medellivslängden runt 40-50 år. Det fanns inte lika många som hann få cancer, eller kräfta som det kallades. Och fick man det så fanns det ändå inget att göra. Cancer var med andra ord 100% dödligt.

    Även djur som blir gamla utvecklar cancer, de som lever sunt och som de ska enligt moder natur.
    Så svaret på att undvika cancer är i mångt och mycket att inte bli gammal.
  • Anonym (gamma­l)
    Thu 29 Oct 2020 06:12
    #54
    Anonym (.) skrev 2020-10-28 21:54:31 följande:
    Ökning jämfört med vad??

    För hundra år sedan var medellivslängden runt 40-50 år. Det fanns inte lika många som hann få cancer, eller kräfta som det kallades. Och fick man det så fanns det ändå inget att göra. Cancer var med andra ord 100% dödligt.

    Även djur som blir gamla utvecklar cancer, de som lever sunt och som de ska enligt moder natur.
    Så svaret på att undvika cancer är i mångt och mycket att inte bli gammal.
    Shit En liten tröst kan vara att idag dör många MED cancer och inte AV den! Alla cancerformer är ju inte aggressiva utan det finns de som man kan leva med i åratal om man medicinerar och kontrolleras av läkare. Tänker på det där med att medellivslängden var så mkt lägre förr KAN ha berott på att många barn dog.....eller hur man nu räknar!?
  • sextio­talist
    Thu 29 Oct 2020 06:14
    #55
    Anonym (.) skrev 2020-10-28 21:54:31 följande:

    Ökning jämfört med vad??

    För hundra år sedan var medellivslängden runt 40-50 år. Det fanns inte lika många som hann få cancer, eller kräfta som det kallades. Och fick man det så fanns det ändå inget att göra. Cancer var med andra ord 100% dödligt.

    Även djur som blir gamla utvecklar cancer, de som lever sunt och som de ska enligt moder natur.

    Så svaret på att undvika cancer är i mångt och mycket att inte bli gammal.


    Nja, rätt ska vara rätt. Medelåldern för 100 år sedan var 60 år, men hade en person passerat 50 så var den beräknade livslängden totalt 75 år. Du måste gå tillbaka ytterligare 100 år för dessa siffror. För 100 år sedan var det 1920, och man hade kommit en bit på vägen till den välfärd vi har idag

    Medelåldern är lägre pga hög barnadödlighet.

    Men det stämmer att cancer var inte lika vanligt/upptäckt.

    Och även att ju längre man lever desto större risk att få cancer.

    Även den medicinska kunskapen har ju ökat sedan dess, det inkluderar även diagnosverktyg.
  • Anonym (.)
    Thu 29 Oct 2020 07:16
    #56
    sextiotalist skrev 2020-10-29 06:14:19 följande:
    Nja, rätt ska vara rätt. Medelåldern för 100 år sedan var 60 år, men hade en person passerat 50 så var den beräknade livslängden totalt 75 år. Du måste gå tillbaka ytterligare 100 år för dessa siffror. För 100 år sedan var det 1920, och man hade kommit en bit på vägen till den välfärd vi har idag
    Medelåldern är lägre pga hög barnadödlighet.
    Men det stämmer att cancer var inte lika vanligt/upptäckt.
    Och även att ju längre man lever desto större risk att få cancer.
    Även den medicinska kunskapen har ju ökat sedan dess, det inkluderar även diagnosverktyg.

    Det är skillnad på medelålder som du pratar om och medellivslängd som jag pratar om.
    Du har kanske blandat ihop begreppen?

    Medelåldern för 100 år sedan låg på 30-40 år pga medellivslängden.
    Medellivslängden var 60 år, siffran du nämnde. Så jag skrev fel i förra inlägget, tack för att du rättade det.


    Att medellivslängden (inte medelåldern) var lägre berodde bland annat på den höga barndödligheten men att människor dog rätt unga. Den förväntade återstående levnaden vid fyllda 50 var 23 år för män och 25 för kvinnor.

    För att se hur barndödligheten slår så var den återstående livslängden vid födseln 56 för män och 58 för kvinnor.  Idag är den 81 respektive 85.

  • Anonym (.)
    Thu 29 Oct 2020 07:24
    #57

    En intressant artikel om medellivslängd.
    www.svt.se/nyheter/vetenskap/vi-lamnade-apstadiet-runt-1850

  • Anonym (,)
    Sun 15 Nov 2020 13:32
    #58

    Jag avskyr digitaliseringen i samhället.

Svar på tråden Bryr ni er om strålningen i hemmet? Stänger ni av wifi på natten?