Inlägg från: Anonym (simmaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (simmaren)

    Badhus i coronatider?

    Smittrisk eller lugnt? 
    En del säger att kloret dödar bakterierna och det är lugnt. Andra säger att värmen och vattnet som kombination är en risk då viruset trivs i varmt och vått. 

    Ska man avstå simhallarna nu? Även tider då det är mindre folk? 


     

  • Svar på tråden Badhus i coronatider?
  • Anonym (simmaren)
    Anonym (Sara) skrev 2020-10-26 18:01:38 följande:

    Varför fokuserar du bara på vattnet och Corona? Det finns ju även luft där eller?


    Jo tänker också på luften,inte bara vattnet, tänker att det kanske är värre där pga att det snoras och spottas mer än i t.ex. en mataffär. Att det stänks vatten och att det är varmare i luften pga ångor från t.ex. bubbelpool.
  • Anonym (simmaren)
    Anonym (Jaa) skrev 2020-10-26 18:07:48 följande:

    Ja vi går på badhus och lever som vanligt annars också. Risk att smittas, ja det finns risker med allt.


    Risken att bli svårt sjuk i Covid som icke riskgrupp är väldigt liten. Jag kör bil också trots risken för trafikolyckor.


    Virus går inte att stoppa eller utrota, 


    Länken förklarar mitt val www.skrivunder.com/ror_inte_min_frihet


    Ok håller inte riktigt med. Jag tycker man kan få ha lite "tråkigt" en period för att inte smittan ska spridas, och för att inte utsätta sig själv heller för onödig smitta. Ingen vet ju hur det slår. Många unga friska har ju också blivit allvarligt sjuka. 
  • Anonym (simmaren)
    Nej jag avstår badhus, såg en epidemiolog/expert på tv, Björn Olsen tror jag det var som sa att just badhus borde stängas i coronatider. Bastu var verkligen inte bra. 
  • Anonym (simmaren)
    Jemp skrev 2020-10-27 12:57:29 följande:

    Undvek i våras men har återupptagit nu. Börjar känna större risker i att bli inaktiv.


    Det håller jag med om, men badhus  - när det är mycket folk och rörigt, som t.ex. äventyrsbad undviker jag helst nu.

    Motionssimma tider när det är ganska tomt tycker jag är ok. 
  • Anonym (simmaren)
    Anonym (elin) skrev 2020-10-27 12:53:35 följande:

    Höll de öppet i april utan att vi fått rapporter om att de är stora smittohärdar och farliga så kan de hålla öppet nu med. Sedan väljer man själv vilka risker man vill ta. Och rent krasst så tar du långt mycket större risker vareviga dag utan att ens tänka på det. 


    Anonym (elin) skrev 2020-10-27 12:53:35 följande:

    Höll de öppet i april utan att vi fått rapporter om att de är stora smittohärdar och farliga så kan de hålla öppet nu med. Sedan väljer man själv vilka risker man vill ta. Och rent krasst så tar du långt mycket större risker vareviga dag utan att ens tänka på det. 



    Fast det där kan man ju säga om allt. Att hävda att skolorna inte heller hade någon smitta är rena lögnerna, så bara för att rapporter inte kommit ut betyder inte att det inte finns stor smittspridning där. FInns olika anledningar till det. Dels kan man omöjligt veta varifrån man får sin smitta. 


    Stängde man idrottsanläggningar pga ökad risk för smitta så lär badhus vara lika riskabla. 

  • Anonym (simmaren)
    Anonym (elin) skrev 2020-10-27 14:40:22 följande:
    Skolor är faktiskt inte smitthärdar. Barn är inte drivande i smittspridningen och smittar sällan eller aldrig vuxna. De vuxna som smittas av barn rapporteras att ha fått mildare symptom. Lärare blir i mindre grad sjuka/testas positivt än andra yrkesgrupper. Även i andra länder har detta stått klart och nästan all smittspridning sker i hemmet och ökar dessutom efter lockdown(dvs folk är hemma mer, detta såg man redan under spanskan för övrigt). Skolstängningar är således en mycket dålig idé. Likadant med affärer och dylikt, hade de varit smitthärdar hade vi vetat det nu. 

    Vänd på det. Idrottsanläggningar är att likställa med badhus. Därför borde dessa inte stängts. Dock är det såklart många som hållit öppet. Här i stan har exempelvis alla barn- och ungdomsklubbar hållit igång. Inga problem. 

    Fast som personal i skola kan jag garantera att det smittas hej vilt. Att lärarna inte blivit smittade mer än andra beror på att gymansiet och universtitet var stängt, universitet kör f.k det mesta på distans. Alla andra länder man jämför med har haft skolor stängda. Det finns ingen pålitlig info kring hur mycket smitta lärare utsätts för då övriga länder inte haft öppet. 

    Dessutom fick inte lärare i våras testa sig,inte ens de som besökte sjukhuset. 

    Titta på ökningen på dagens presskonferens. 10-19-åringar har lika hög stapel som över 50-60 åringar nu. Detta indikerar starkt att smittan med stor sannolikhet finns i skolan.


    Att vi har skolor öppna har andra orsaker. Inte för att det inte finns smitta där. 

    Små barn går heller inte att jämföra med högstadiet och gymnasiet. Att små barn inte smittar är ganska bra bevisat. Men högstadieeelver och gymnasiet, ja där lär det se helt annorlunda ut. 

  • Anonym (simmaren)
    Anonym (Ok) skrev 2020-10-27 18:33:53 följande:

    Enligt den info simhallen gått ut med hör just simning till de mindre farliga aktiviteterna just eftersom viruset dör omedelbart det kommer ner i det klorerade vattnet. Däremot ska man så klart hålla avstånd till andra, precis som överallt annars. Man kan ju smittas i omklädningsrummet.

    Bor i sthlm och har simtränat flera gånger i veckan sedan pandemins start. Än så länge har jag klarat mig undan smittan iaf..


    Ja i kloret dör det men jag tänker mer på fukt och värme som virus och bakterier trivs i.
Svar på tråden Badhus i coronatider?