• Anonym (T)

    Galen svärmor

    Det här kommer bli oerhört långt, så gör er förberedda på en åktur.

    Har varit tillsammans med min man i några år, Vi trivs jättebra tillsammans och bråkar nästan aldrig. Bara gällande hans mor. Hon är så sjukt påträngande och gränslös och genuint elak. Hon pratar illa om mig bakom min rygg och säger saker som att jag inte älskar min man, att jag bara utnyttjar honom, att jag är en dålig mamma osv osv. Hon kommer hit oanmält och kliver in i sovrummet när man byter om, eller står och bankar på dörren till toaletten om hon behöver någonting. En gång när hon skulle sova här, när min man inte var hemma insisterade hon på att sova i samma säng som mig och min son. Hon kritiserar min matlagning, städning och sätt att ta hand om både mannen och sonen. Berättar för mig hur mycket hon älskar min partners ex och ringer hela hennes släkt, samt bjuder hem dom till oss, trots att hon vet att jag har socialfobi.

    Hon skyller allt på mig. Om min man mår dåligt är det mitt fel, en gång bråkade vi-det var mitt fel, osv osv. Jag försöker verkligen hålla god ton mot henne, men det går snart inte längre. Hon lägger pikar bakom min mans rygg och han vet inte vad som är sant och inte. Han och hon bestämmer flera ggr att jag ska umgås med henne utan att ens prata med mig först.

    Är det fel av mig att inte vilja ha en djupare relation med henne än vad som är nödvändigt? Jag känner att vi är alldeles för olika och jag vill inte umgås med någon som får mig att må dåligt. Dock håller jag såklart min respekt mot henne för min mans skull, men mer än så vill jag inte lägga in i vår relation. Min man blir jättearg över det här och säger att jag måste ha överseende och visa hänsyn pga att det är hans mamma. Men jag mår verkligen dåligt av henne. :(

  • Svar på tråden Galen svärmor
  • Anonym (VÄGRA UMGÅS)

    Om jag var du skulle jag förbjuda henne från att komma hem till er. Om din sambo inte förstår hur förjävlig hon är mot dig, så kanske ni får bli särbos.

    Jag skulle bli galen att någon klampar in i mitt hem och kritiserar mig.
    Nej hon får bli portad. 

  • Anonym (åx)

    Eftersom din man inte förstår allvaret så ska du ringa och beställa tid hos familjerådgivning
    Din man måste förstå att hans mamma inte är familjens överhuvud, utan han ska kliva fram som vuxen och freda er familj

  • Anonym (Gah!)

    Rubriken stämde verkligen för hon har med råge passerat anständighetens och det normalas gräns! Sätt ner foten NU! Vill din man umgås med henne får han göra det nån annanstans. Hon ska inte förpesta ert hem och spy galla över dig. Jösses, jag hade haft dörren ständigt låst och portat kärringen för länge sen!

  • Anonym (A)
    Anonym (åx) skrev 2020-10-26 21:49:57 följande:
    Eftersom din man inte förstår allvaret så ska du ringa och beställa tid hos familjerådgivning
    Din man måste förstå att hans mamma inte är familjens överhuvud, utan han ska kliva fram som vuxen och freda er familj
    Håller med
  • Anonym (Inte en chans)

    Inte en chans att jag skulle umgås med en sån svärmor utan att min man/sambo är med. Om min sambo bestämde över mitt huvud vem jag skulle umgås så skulle han inte vara min sambo särskilt länge till.

    Min svärmor är väldigt mycket enklare att vara med. Men eftersom vi är så olika har jag ändå krävt att sambon är med när hon är hos oss och övernattar. Är hon hos oss en jobbdag får han ta ledigt. Ska det handlas något åker jag och gör det osv.

    Men för min sambo kommer jag först i sådana lägen. Hans lojalitet ligger hos oss som familj (vi har även barn). Däremot förutsätter han - precis som jag - att vi båda uppför oss vettigt med våra släktingar så länge de är hyfsat vettiga tillbaka. Och jag förutsätter såklart att han stöttar sin mamma med sånt som ett barn förväntas göra. Precis som jag kommer stötta mina föräldrar när de blir skröpligare. Men fortfarande på en rimlig nivå. Ingen av oss älskar att umgås med släkten allt för ofta av olika skäl.

    Rent krasst kan du ju spela in din svärmor för att visa. Men med tanke på hur din man uppför sig redan nu mot dig så känns det som att han bara kommer att anklaga dig ännu mer för att inte vara en bra svärdotter. Hua!

  • Tomelilla15

    Av det du skriver så låter hon ju helt knäpp men jag tycker du borde fundera över hur din man beter sig. Hur sjukt är inte det att han bestämmer möten åt dig med svärmor? Du och din man måste prata med varandra och ha en överenskommelse om hur svärmor ska hanteras som båda kan acceptera.

  • Tomelilla15

    Av det du skriver så låter hon ju helt knäpp men jag tycker du borde fundera över hur din man beter sig. Hur sjukt är inte det att han bestämmer möten åt dig med svärmor? Du och din man måste prata med varandra och ha en överenskommelse om hur svärmor ska hanteras som båda kan acceptera.

  • Mrs Moneybags

    Som sagt, det är din man som verkligen är boven i dramat här! Hur har han mage att bestämma en träff mellan dig och henne när han vet att ingen av er gillar den andra! 

    Att hon ville sova i din säng var ju bara droppen. Nej, jag skulle byta lås och vara "upptagen" varje gång hon kom för att hälsa på. Dvs jag skulle boka en träff med en kompis eller åka hem till någon annan när hon var på väg. Inte en chans att man måste umgås med någon som man inte tycker om och som inte beter sig trevligt. 

  • Anonym (...)

    Varför tycker din man att det är okej att du blir respektlöst behandlad? Vilket land är han/lilla mamma ifrån?

  • Anonym (Bakom)
    Anonym (T) skrev 2020-10-26 21:19:32 följande:

    Hon skyller allt på mig. Om min man mår dåligt är det mitt fel, en gång bråkade vi-det var mitt fel, osv osv. Jag försöker verkligen hålla god ton mot henne, men det går snart inte längre. Hon lägger pikar bakom min mans rygg och han vet inte vad som är sant och inte. Han och hon bestämmer flera ggr att jag ska umgås med henne utan att ens prata med mig först.


    Vad är det som du får höra?
Svar på tråden Galen svärmor