• Anonym (Maria)

    Tokig på detta...bredband osv.

    Hallå alla som har fiber vad har ni för företag för era tjänster?

    Börjar tröttna rejält på det stora företaget som börjar på Te slutar på a. Deras routrar går ju sönder jämt och ständigt. En affärsidé möjligtvis så man (kunden) måste bekosta nya hela tiden.

    Vi har en grundförening i botten som har ett sorts basicavtal med detta bolag.

    Vi har alla i villaområdet som ville ha fiber själva finansierat själva fiberdragningen, detta 2014. Och vi betalar varje månad för service, underhålls och nät osv till denna förening.

    Men problemet är att detta stora mellanföretag som vi har tv-tjänsterna och bredbandet, är ju omöjliga att få ta i och när man väl får det så och de gör alla felsökningar igen över telefon, de flesta redan gjorda innan jag ringer givetvis. Så får vi nu vänta ytterligare 4 dagar innan en tekniker massar sig hit. Sedan ytterligare väntedagar på en ny router, då detta felet aldrig kunnat avhjälpas tidigare utan routern har behövt bytas. Då är det samma problem som det det varit tidigare 4 ggr, orangelampa lyser på routern inga tjänster fungerar. Då är denna ändå ny sedan bara 3 månader.

    Har ni andra sådana problem? Sedan ska vi glatt betala för alla tjänster som vanligt trots att inget kommer fungera mest sannolikt förrens vi får en ny router i början på nästa vecka om vi har tur, så kanske 12 dagar ca. Ingen kompensation eller något, sedan istället för att försöka avhjälpa problemet försökte supporten lura på mig ett nytt extra avtal med flera nya routrar och förstärkare som vi inte alls behöver. Oseriöst.

    Måste man ens ha detta bolag? Vi har ju ändå internet till huset som vi betalar för till den här nätföreningen, kan man inte skaffa en egen router? Det måste ju även finnas andra företag som kan erbjuda tv-tjänsterna tex?

    Vad rekommenderar ni här på Familjeliv?

  • Svar på tråden Tokig på detta...bredband osv.
  • sextiotalist

    Eftersom vi har bra erfarenhet av Telia så hade jag rekommenderat dom.

    En gång under 15 år har vi behövt byta en router, sedan har vi uppgraderat dessa såklart.

  • Anonym (Maria)
    sextiotalist skrev 2020-10-27 06:33:43 följande:

    Eftersom vi har bra erfarenhet av Telia så hade jag rekommenderat dom.

    En gång under 15 år har vi behövt byta en router, sedan har vi uppgraderat dessa såklart.


    Vad har ni för tjänster via Telia?

    Det är ju just Telia vi har, som jag upplever börjat bli mer och mer oseriöst upplever jag. Ja det står ju i mitt inlägg. Om dessa routrar som går sönder. Har inget med uppdateringar att göra.

    Bor du i storstad?
  • sextiotalist
    Anonym (Maria) skrev 2020-10-27 07:58:47 följande:

    Vad har ni för tjänster via Telia?

    Det är ju just Telia vi har, som jag upplever börjat bli mer och mer oseriöst upplever jag. Ja det står ju i mitt inlägg. Om dessa routrar som går sönder. Har inget med uppdateringar att göra.

    Bor du i storstad?


    Malmö. Har både tv och bredband och har inga problem. Vi fick ny router när vi flyttade. Den fungerar utmärkt. Mamma bor i en mindre stad också Telia. Fungerar bra för henne också
  • Anonym (Maria)
    sextiotalist skrev 2020-10-27 08:41:38 följande:

    Malmö. Har både tv och bredband och har inga problem. Vi fick ny router när vi flyttade. Den fungerar utmärkt. Mamma bor i en mindre stad också Telia. Fungerar bra för henne också


    Skönt för er.

    Det är väl lite så att först när det blir problem som man märker hur företagen beter sig.

    När det fungerar så har det ju gjort det helt klockrent.

    Men support och övrig kundkontakt är ju miserabel närapå, Plus att vi kan få vänta ja, nu blir åtminstone 12 dagar innan det förhoppningsvis kommer en ny router. Igen.

    Det är ju ändå ganska mycket vi betalar för diverse tjänster ifrån dem varje månad.
  • Anonym (.)

    Har den gått sönder 4ggr innan så är det troligast något annat som är fel. Det kan ju vara i princip vad som helst, allt från handhavande (att ni gör något galet) till att det är fel i kablarna/kopplingarna).
    Det måste en tekniker undersöka på plats, alltså kolla igenom kablarna osv för handhavandefel kommer han inte att märka utan det är sådant som märks över tid.

    Kollar de allting, alla kablar, alla kopplingar, byter router en FEMTE gång och den ändå går söner är det mest troliga att ni gör något.
    Är du helt säker på att du inte häller vin i den för att den ska funka lite bättre? Tungan ute

  • sextiotalist
    Anonym (Maria) skrev 2020-10-27 08:50:58 följande:

    Skönt för er.

    Det är väl lite så att först när det blir problem som man märker hur företagen beter sig.

    När det fungerar så har det ju gjort det helt klockrent.

    Men support och övrig kundkontakt är ju miserabel närapå, Plus att vi kan få vänta ja, nu blir åtminstone 12 dagar innan det förhoppningsvis kommer en ny router. Igen.

    Det är ju ändå ganska mycket vi betalar för diverse tjänster ifrån dem varje månad.


    Vi har alltid haft bra support. Ibland när uppdateringar har trasslat så har de fixat det direkt.
  • fjanten

    Vi har telia (fiber) och är jättenöjda. Routern har aldrig gått sönder, inga problem med tv-paketet eller så... T.o.m. när vi klantade till det och grävde sönder fibern vid dränering kom de och fixade det åt oss gratis.

  • Anonym (Maria)
    Anonym (.) skrev 2020-10-27 09:06:24 följande:

    Har den gått sönder 4ggr innan så är det troligast något annat som är fel. Det kan ju vara i princip vad som helst, allt från handhavande (att ni gör något galet) till att det är fel i kablarna/kopplingarna).

    Det måste en tekniker undersöka på plats, alltså kolla igenom kablarna osv för handhavandefel kommer han inte att märka utan det är sådant som märks över tid.

    Kollar de allting, alla kablar, alla kopplingar, byter router en FEMTE gång och den ändå går söner är det mest troliga att ni gör något.

    Är du helt säker på att du inte häller vin i den för att den ska funka lite bättre?


    Hehe nä vi har inte hällt vin i den. Än... :)

    Den hänger fint och stilla på en avskild plats. Det är enda vi gör är att vi brukar stänga av strömbrytaren till den över natten.

    De har alla fungerat fin fint, sedan helt plötsligt så börjar den orangea statuslampan lysa en dag, och då gör vi alla procedurer man kan själv via Telias hemsida. Har aldrig hjälpt, kontakta support, de kan inte lösa det heller, sedan kommer en tekniker och de har aldrig kunnat lösa det heller utan en ny router måste skickas. Vänta ytterligare dagar.

    En gång skickades routern direkt när det inte gick att lösa via Support. Alltså samma problem alla ggr. Men denna orangea status knapp och inget fungerar. Däremot fungerar ju själva bredbandet det går ju via fibern direkt, så man kan ju koppla tex en dator där direkt vid konverter. Ja jisses. Detta är någon form av Technicolor router. Den senaste har faktiskt inte fungerat riktigt bra sedan den byttes för ca 3-4 månader, kopplade ofta ner och startade om och hade sig, sedan gick den bra igen någon vecka så tänkte det blir nog bra. Men nä. Nu samma som tidigare routrar.

    Alla kablar ser hela och fina ut, inga koppartrådar som sticker ut, det hade en kompis fått en gång.

    Kommer ihåg att den första teknikern som bytte den routern som vi hade haft sedan fiberindragningen, sa att ni var sena trots allt... - Jag håller på och byter nästan alla routrar just nu som ni fick runt 2014 här i området. Så något knepigt skit sålde de på oss trots allt.
  • Anonym (Maria)
    fjanten skrev 2020-10-27 09:27:44 följande:

    Vi har telia (fiber) och är jättenöjda. Routern har aldrig gått sönder, inga problem med tv-paketet eller så... T.o.m. när vi klantade till det och grävde sönder fibern vid dränering kom de och fixade det åt oss gratis.


    Det var snällt gjort. Vart bor ni typ? Vilken router har ni och hur länge har ni haft den?
  • fjanten

    Bor i Västmanland, har ingen aning om router. Den beställdes när vi flyttade till huset för ca 3 år sedan.

Svar på tråden Tokig på detta...bredband osv.