• Anonym (Förtvivlad)

    Polisanmäld av FK

    Jag har blivit polisanmäld för bedrägeri. Jag skickade barnen till dagis och skola, men ansökte ändå om vab. Vet att det var jäkligt dumt gjort men jag behövde vara hemma från jobbet och jag vågade inte sjukanmäla mig mer, för jag har redan varit sjukanmäld ganska mycket innan och chefen blir rosenrasande om jag sjukanmäler mig igen. Därför tog jag ut vab för jag vågade inget annat. Jag VET att detta var dumt gjort, men min fråga är, någon som vet vad jag kan förvänta mig för straff? Fängelse? Jag ångrar mig super mycket. Självklart kommer jag återbetala varenda krona till FK.

  • Svar på tråden Polisanmäld av FK
  • Anonym (Polis)

    Låter som att du gjort detta många gånger och inte en?

    Nej du får inte fängelse men du kan få betala skadestånd och bli dömd för bedrägeri.

  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Polis) skrev 2020-10-27 12:03:30 följande:

    Låter som att du gjort detta många gånger och inte en?

    Nej du får inte fängelse men du kan få betala skadestånd och bli dömd för bedrägeri.


    Vet inte vad som räknas med många, men tre gånger har jag gjort så. Hoppas det blir som du säger, att det stannar vid skadestånd och liknande och inte fängelse.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Polis) skrev 2020-10-27 12:03:30 följande:

    Låter som att du gjort detta många gånger och inte en?

    Nej du får inte fängelse men du kan få betala skadestånd och bli dömd för bedrägeri.


    Vet inte vad som räknas med många, men tre gånger har jag gjort så. Hoppas det blir som du säger, att det stannar vid skadestånd och liknande och inte fängelse.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Zaxika skrev 2020-10-27 12:09:32 följande:

    Men varför hade du inte barnen hemma?


    Jag var klantig.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2020-10-27 11:56:55 följande:

     men jag behövde vara hemma från jobbet och jag vågade inte sjukanmäla mig mer, för jag har redan varit sjukanmäld ganska mycket innan och chefen blir rosenrasande om jag sjukanmäler mig igen. 


    Uppenbarligen har du problem med hälsan av något slag eftersom du behöver vara borta från jobbet så ofta så då är det nog lika bra att du går till en läkare och får ett läkarintyg. 

    Det övriga kommenterar jag inte, du vet att du gjort något jävligt dumt och jag tvivlar på att du gör om det då du lärde dig läxan den hårda vägen.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (jag) skrev 2020-10-27 12:13:02 följande:

    Uppenbarligen har du problem med hälsan av något slag eftersom du behöver vara borta från jobbet så ofta så då är det nog lika bra att du går till en läkare och får ett läkarintyg. 

    Det övriga kommenterar jag inte, du vet att du gjort något jävligt dumt och jag tvivlar på att du gör om det då du lärde dig läxan den hårda vägen.


    Går till en psykolog då jag mår psykiskt dåligt, men får inget intyg därifrån.
  • Anonym (Förtvivlad)
    Annita skrev 2020-10-27 12:13:38 följande:

    Kanske OT, men hur fick FK reda på detta?


    De ringde till dagis och skolan, och då har både dagis och skola sagt att barnen har varit närvarande de dagar jag anmälde vab.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2020-10-27 12:16:23 följande:
    Går till en psykolog då jag mår psykiskt dåligt, men får inget intyg därifrån.
    Nej och just därför får du väl gå till en läkare som kan ordna intyg åt dig om du inte klarar av att sköta ditt jobb. Fortsättningsvis lär du ju få det dubbelt så tufft, dels en arbetsgivare som blir förbannad när du sjukskriver dig själv och nu också FK som kommer granska varenda timme av VAB du lägger in om.

    Mest sannolikt har din arbetsgivare redan förstått att något inte är som det ska och det är väl bättre du kommer med ett intyg innan de börjar kräva förstadagsintyg av dig.
Svar på tråden Polisanmäld av FK