• Anonym (Elin)

    Sjukskrivning pga stress

    Jag undrar vad som gäller om man känner sig utmattad och upplever flera negativa symptom på stress så att man känner ett behov av att sjukskriva sig.

    Är det en ok anledning att sjukskriva sig eller finns det något som säger att man inte får göra det?

    Det är inte förrän efter en vecka som läkarintyg behövs när man är sjuk. Betyder det att jag kan sjukanmäla mig i upp till en vecka utan vidare eftersom jag känner ett behov av det?

    (Utan att vare sig säga till arbetsgivaren att det är pga stress eller behöva uppsöka vård och kolla om jag kan bli sjukskriven pga stressrelaterade symptom.)

    Tacksam om nån kan dela med sig och vet hur det funkar.

  • Svar på tråden Sjukskrivning pga stress
  • Anonym (Al)

    Alltså är du hemma utan att behöva sjukintyg så är det ju bara att sjukskriva sig? Även om du varit fullt frisk så kan ju ingen kolla om det stämmer? Klart du kan vara hemma pga stress.

    Om du är sjuk många gånger på ett år är dock ag skyldiga att utreda varför, och kan i framtiden även kräva sjukintyg från dag 1

  • Anonym (Elin)

    Tack för ditt svar.

    Jag förstår att jag ?kan? sjukskriva mig utan att va sjuk men skulle gärna vilja veta om jag gör rätt eller fel.

    Jag bor också alldeles nära jobbet och kan stöta på kollegor när jag är ute, vi tränar också på samma ställe. Vore skönt att veta om jag är helt rätt ute eller om det är tveksamt att jag borde sjukskriva mig.

  • Anonym (Al)
    Anonym (Elin) skrev 2020-10-28 14:50:35 följande:

    Tack för ditt svar.

    Jag förstår att jag ?kan? sjukskriva mig utan att va sjuk men skulle gärna vilja veta om jag gör rätt eller fel.

    Jag bor också alldeles nära jobbet och kan stöta på kollegor när jag är ute, vi tränar också på samma ställe. Vore skönt att veta om jag är helt rätt ute eller om det är tveksamt att jag borde sjukskriva mig.


    Självklart kan du sjukskriva dig för psykisk ohälsa. Men om du är på gymmet kanske du bör informera din arbetsgivare om att det faktiskt är det som är anledningen till att du är hemma
Svar på tråden Sjukskrivning pga stress