• Anonym (Funde­rsam)
    Wed 28 Oct 2020 16:11
    635 visningar
    12 svar
    12
    635

    Hur funkar ÄL-cykel och graviditetschanser?

    Detta kanske är en skrattretande fråga för er andra men frågar man inte får man väl inte svar... (skönt att kunna vara anonym ibland) Skratta inte...

    Hur funkar det med en ÄL-cykel och graviditet egentligen. Om man har sex innan/under en ÄL, men det inte blir någon befruktning av det hela. Sköljs alla spermierna liksom ut då med nästa mens när ägget stöts ut tillsammans med slemhinnor eller vad det nu är - eller kan det finnas spermier kvar inne i kroppen till nästa ÄL?

    Är det bara de ?nya? spermierna som kan befrukta ett ägg eller kan det finnas gamla spermier kvar från förra månaden som kan göra det om man haft en mens emellan? Gäller samma lika om man tex inte har ÄL en månad utan bara mens utan ägg, så att säga?

    Det här är väl saker man borde lärt sig i skolan antar jag men den undervisningen vi hade där var många år sen och också av lärare som tyckte det var lite pinsamt att lära ut, så det var nog den snabbast genomblåsta delen av högstadiebiologin... Skulle bara vilja få en bättre förståelse för hur allt funkar. Tycker det är lite pinsamt att fråga en gyn med om de skriver in det i ens journal som ?har ingen koll på reproduktionen?...

  • Svar på tråden Hur funkar ÄL-cykel och graviditetschanser?
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Wed 28 Oct 2020 17:24
    #4
    syntharen skrev 2020-10-28 16:47:04 följande:

    Det är inga dumma frågor alls, jag själv som är 41 år och har 3 barn vet faktiskt inte riktigt vad som händer med spermierna, men jag antar att dom rinner ut tillsammans med flytningarna. Men allt det andra har jag bra koll på. Spermier kan endast överleva några dagar i livmodern/äggledarna. Upp till 6-7 dagar som mest. Så inga spermier kan befrukta ett ägg efter en vecka t.ex. Dom kan ligga och vänta i äggledaren tills ett ägg släpps och då är det då en spermie som befruktar ägget. Efter ca 5-6 dagar har ägget nått livmodern och fäster sig fast där i slemhinnan. Efter ytterligare en vecka efter det kan man få ett positivt graviditetstest. Och ingen mens kommer. Blir man inte gravid så sköljs slemhinna ut med mensen. Kanske förklarade jag mer än du frågade om men det är iaf en kort förklaring till hur en befruktning går till, om du ikte visste det Alltså, inga spermier kan överleva längre än 5-6 dagar och ägget max 24 h, ibland kortare.


    Tack som inte skrattar eller gör narr av mig.

    Har funderat på de här sakerna för att förstå hur allt funkar, men det känns så pinsamt att fråga en BM tex om man är äldre än 15. Funderade mest om kvarvarande spermier liksom också spolas ut då, eller vad som liksom händer med dem om de bommar chansen att befrukta ägget. Det kan ju inte ligga massa döda spermier därinne för alltid liksom :) Om de nu dör efter max en knapp vecka.
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Wed 28 Oct 2020 20:29
    #5
    Anonym (Extra) skrev 2020-10-28 17:14:52 följande:

    Om ägget inte blir befruktat förtvinar det bara och löses upp. Vid mensen är det den gamla slemhinnan som stöts bort. Det händer även förr eller senare även om man inte haft ägglossning, men då blir oftast cyklerna längre. Av alla miljoner spermier som sprutas in är det bara ett fåtal som når ända fram till ägget. De flesta rinner ut direkt, många är måndagsexemplar och vissa simmar fel så det är därför det ingalunda räcker med några få spermier.  Det krävs som minimum för att räknas som fertil minst 20 miljoner spermier. Det är mycket som ska stämma för att man ska kunna bli gravid.  


    Aha - jag trodde man såg ägget när det var klumpar som kom under mensen, men det kanske är slemhinna som är de klumparna? Inser att jag kan väldigt lite om hur jag själv funkar som kvinna vilket är lite sorgligt.

    Undrar fortfarande vad som händer med alla döda spermier (och hur man vet att de har en maxlivslängd på 5-6 dagar vid optimala förhållanden). Hur vet man att det inte är några rackare som legat och lurpassat sen förra månaden liksom? :)
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Wed 28 Oct 2020 22:54
    #7
    Anonym (Extra) skrev 2020-10-28 21:35:19 följande:

    Ägget syns inte alls med blotta ögat. Det är mikroskopiskt litet. Äggledaren är tunn som ett hårstrå och där igenom vandrar ägget hur lätt som helst så då kan du ju tänka dig hur litet det är. Klumpar i mensen är bitar av slemhinnan helt enkelt. Hur länge spermier lever är ju lätt att testa eftersom de överlever utanför pungen under rätt omständigheter. Av sperman du får in under ett samlag rinner det mesta ut ganska direkt. Det är ett hundratal spermier- om jag minns rätt- som tar sig ända fram till ägget. Om ägget befruktas stängs äggskalet direkt och de andra kommer inte in. Oavsett om ägget befruktas eller inte eller det inte ens finns ett ägg så dör spermierna inom absolut max en vecka. De flesta män har spermier som lever max tre dygn. 


    Ah. Då är det ju omöjligt för dem att överleva först tiden mellan ÄL och mens och sen fram till ny ÄL såklart...
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Thu 29 Oct 2020 08:15
    #9
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-29 05:13:25 följande:

    Spermier lever i upp till 5 dagar, så du kan inte bli gravid under nästkommande cykel av ett samlag i denna cykel. Ägget lever i 2 dagar. Spermier och ägg som inte befruktats (och dött) åker ut med flytningarna. Båda två är så små att du omöjligt kan se dem, vi snackar mindre än 1 mm (ägget ca 0.1 mm och spermie 50 Mikrometer). De klumpar du ser i mensen är slemhinnan som legat i livmoderväggen, där ägget ska fästa.

    För att det ska bli barn så är det väldigt mycket som ska klaffa. 1) spermier ska ta sig till ägget (många försvinner på vägen då de fångas upp av små hår i äggledaren), 2) ägget ska släppa i samma veva som det finns levande spermier i äggledaren, 3) cellklumpen (ägg och spermie) ska börja dela på sig spontant, 4) cellklumpen ska lyckas ta sig till livmodern och fästa i väggen, 5) cellklumpen ska vara utan fel, så den kan fortsätta utvecklas. Jag tror det var ca 25% chans att bli med barn per cykel, om man prickar in ägglossningen. Så det är en komplex process.

    Hoppas du fick lite mer klarhet


    Tack! :) Så både döda spermier och ev obefruktat ägg åker ut med mens eller flytningar (beroende på tid i månaden) alltså när de dött? (Skönt att det inte ligger fullt med döda spermier i en iaf.)

    Spermier som slutat simma kan alltså inte ligga kvar och befrukta ett nytt ägg heller om de ?puttas in? av tex ny levande sperma?

    Inser hur oändligt lite jag kan om reproduktion. Pinsamt.
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Thu 29 Oct 2020 12:52
    #11
    Anonym (Anonym) skrev 2020-10-29 11:29:47 följande:

    Nej, inga spermier ligger kvar och kan befrukta något nytt ägg, allt försvinner. Är de döda så kan de ju heller inte befrukta ägget.

    Det är väl inte alla som kan så djupt om detta, jag har själv lärt mig det mesta vid "äldre dar" då jag har googlat och lärt känna min kropp/cykel bättre. Plus då att min mamma lärde mig en del om området som barn/tonåring. Det borde vara mer obligatoriskt i skolan, men jag har liknande upplevelse som du, att denna del skyndades på i grundskolan.


    Ja, jag har velat förstå min cykel på ett bra vis eftersom jag tycker det är bra kunskap att ha, av många skäl. Men allt sånt här diskuterades hemskt kortfattat i skolan jag gick. Hälften skämtades bort av frågor från tonåringar som tyckte det var kul att driva lite med detta och verka coola i den åldern, hälften blev för pinsamt. Ungefär så. Det är ju lite synd. Till nyligen trodde jag att man kunde bli gravid när som på en månad t.ex.
Svar på tråden Hur funkar ÄL-cykel och graviditetschanser?