• Anonym (flundra)

    Jobba 12-timmarsdagar fram till jul?

    Jag funderar på¨att jobba upp min flex innan jul så jag kan flexa ut så mycket tid som möjligt under lovet. Julen och nyår ligger ju på helger i år och äldsta barnets skola ha lov hela vägen mellan den 18 december och 11 januari. På grund av diverse strul har jag bara 2 semesterdagar kvar och skulle egentligen behöva 10. De enda dagarna jobbet är stängt och vi får ledig är jul-nyårsafton och dagen och trettondagen. Trettondagsafton är jobbdag. Jag hinner inte jobba upp 8 dagars flex men i alla fall 4. Jag skulle ju kunna minusflexa också, den enda som drabbas av det är jag. 

    Äsch, jag vet inte hur jag ska lösa detta. Vad säger ni?

    Barnen kommer inte drabbas genom längre dagar eller något, det är "bara" offrad familjetid i så fall.

  • Svar på tråden Jobba 12-timmarsdagar fram till jul?
  • Sven19

    Får du spara så mycket flex tid till att börja med?

    Vi har 5 timmar som vi kan spara. Du skulle behöva 80 timmar.

    Vad säger arbetsgivaren? Vanligtvis kan man bara flexa 1 timme på fm och 1 timme på eftermiddagen. Inte hela dagar som i ditt fall.

  • Anonym (flundra)
    Sven19 skrev 2020-10-28 18:10:44 följande:

    Får du spara så mycket flex tid till att börja med?

    Vi har 5 timmar som vi kan spara. Du skulle behöva 80 timmar.

    Vad säger arbetsgivaren? Vanligtvis kan man bara flexa 1 timme på fm och 1 timme på eftermiddagen. Inte hela dagar som i ditt fall.


    Vi får spara 200 timmar i stöten, men om man slår i taket så måste man ta ut alltihop på 1 år. Vi får jobba mellan arbetsplasten öppnar kl 5 och stänger kl 21, och på lördagar mellan 9 och 18 om vi vill. Så just att få jobba är inte problemet, det är mer frågan om det är en bra idé och värt att göra det.
  • smulpaj01

    Om det är okej för din ag så förstår jag inte alls problemet? Att jobba 12 timmars pass är inte mycket, rätt normalt på de flesta jobb jag har haft. Eller vad tänker du att problemet är?

  • neverpreggo

    Orkar du?
    Tänker att mer jobb brukar kräva mer återhämtning så dagarna blir ändå "förstörda" pga ej ork.

  • Anonym (Sanna)

    Min man jobbade i princip 12-timmarspass 6 dagar i veckan förra året mellan augusti och mitten på december. Inte av samma skäl som du dock - men det gick. Fast det var s.k.i.t. att ses så lite den perioden förstås! Och att allt föll på mig med VAB o.s.v.

  • Anonym (flundra)
    smulpaj01 skrev 2020-10-28 18:23:19 följande:

    Om det är okej för din ag så förstår jag inte alls problemet? Att jobba 12 timmars pass är inte mycket, rätt normalt på de flesta jobb jag har haft. Eller vad tänker du att problemet är?


    Varje dag i 7 veckor? Det är väl där jag undrar om man orkar och det är värt det. Inte för att jag har världens mest ansträngande jobb. Jag tänker ju även på barnen och familjelivet.
  • smulpaj01
    Anonym (flundra) skrev 2020-10-28 18:32:05 följande:

    Varje dag i 7 veckor? Det är väl där jag undrar om man orkar och det är värt det. Inte för att jag har världens mest ansträngande jobb. Jag tänker ju även på barnen och familjelivet.


    Är varje dag 7 dagar i veckan så kan det kanske bli lite jobbigt, men gäller det bara 5 dagar per vecka så kommer du klara det hur bra som helst. 7 veckor är inte lång tid.
  • Tow2Mater

    Offrad familjetid innan jul for att få ut samma familjetid i jul...? vad säger din familj? Det är väl dem du ska fråga om det "är värt det".

  • nnnnnnnn
    Anonym (flundra) skrev 2020-10-28 18:17:57 följande:
    Vi får spara 200 timmar i stöten, men om man slår i taket så måste man ta ut alltihop på 1 år. Vi får jobba mellan arbetsplasten öppnar kl 5 och stänger kl 21, och på lördagar mellan 9 och 18 om vi vill. Så just att få jobba är inte problemet, det är mer frågan om det är en bra idé och värt att göra det.
    Som tidigare sagt: Prata med din familj!
    Fast det kanske inte spelar dem så stor roll om du tex satsar på att jobba 05.00 - 17.30 (med 30 min lunch). Det är inte så stor skillnad på tiden hemma med vakna barn, jämfört med om du jobbar 8-17 (med 1 h lunch).
    Sen kanske det blir väldigt stor skillnad på hur mycket du orkar göra hemma?

    Och fundera även på om det är värt att lägga in någon lördag med, 9-18 = 8,5 h (med 30 min lunch) dvs mer än 2 förlängda arbetsdagar/vecka.

    Behöver du få ihop 80 h, så kan de 5 kommande lördagarna ge dej mer än hälften av den potten. Och du är ändå ledig varje lördag i december när man har mer att göra inför julen och kanske vill lägga mer tid hemma med bakning, pynt o pyssel?
  • nnnnnnnn

    Om jag räknar rätt så kan du tjäna ihop dina 80 h såhär:
    5 lördagar á 8,5 h = 42,5h
    13 andra dagar med +3h tex att du jobbar 5-17 istället för 8 h/dag. Lägger du dessa 13 dagarna före december så blir det 2-3 dagar/vecka (plus lördagen).

    Så då får du ihop 80 h komp på 5 veckor, har december med vanliga arbetstider = kommer kännas som du är mer ledig eftersom du precis jobbat massor extra i oktober-november, sen har du 10 kompdagar under barnens jullov = härligt lång vintersemester!

Svar på tråden Jobba 12-timmarsdagar fram till jul?