• Anonym (W)
    Thu 29 Oct 2020 11:08
    1763 visningar
    37 svar
    37
    1763

Intelligens över medel - vilka problem har du stött på i studier?

Jag tror inte att jag har direkt jättemycket högre iq än medel men kanske lite i alla fall.

I låg- och mellanstadiet upplevde jag två problem: dels understimulans då allt gick så jäkla långsamt och samma samma tragglades i all evighet, skolan blev då ointressant Dels så blev jag retad en hel del av de som inte kunde hantera att jag låg minst tre böcker längre fram än dem i matte och svenska samt att jag rev av proven på typ 15 minuter. Jag själv pratade aldrig om det eller gjorde någon grej av det men det uppmärksammades av en del som då började mobba mig och anklagade mig för att fuska och smöra för lärarna.

I högstadiet och gymnasiet blev det bättre då jag valde en specialinriktning. I högre utbildningar var det inga större problem.

I arbetslivet är det inte heller några problem mer än att jag kan bli otroligt frustrerad då kollegor inte fattar snabbt men det är ju ett problem som ligger hos mig, inte andra.

Privat: jag sållar hårt bland mitt umgänge, människor jag upplever som tröga både känslomässigt och intellektuellt väljer jag bort att umgås med. Men som skrevs tidigare i tråden så kommer intelligens i många former, de flesta har någon styrka och någon svaghet.

• Anonym (W)
    Mon 2 Nov 2020 08:09
    +1
    Anonym (.) skrev 2020-11-02 08:04:28 följande:

Jag förstår att du upplever det som rörigt men det är så att det handlar om så mycket mer än bara IQ, det är därför man använder begreppen högpresterande respektive lågpresterande istället för hög- och lågbegåvad.  En aspekt av det är att "lågbegåvad" är stigmatiserande och bara därför bör man använda begreppet "lågpresterande" istället.

Nu när du känner till det och läser inlägget igen blir det säkert inte lika rörigt.

Jag skrev precis att högpresterande barn väldigt ofta misslyckas i skolan, att det är en myt att de klarar av det just pga deras prestationsförmåga. Du bevisar att det är just en myt. Att du inte tar till dig informationen är något som ligger hos dig men oavsett det så speglar din övertygelse och tro inte verkligheten.

Du rör till det för dig när du använder ordet högpresterande för folk med hög IQ som misslyckas i skolan. De är inte högpresterande. Så kliv du ner från din höga häst innan du försöker trycka till (Lina). Erkänn bara att du missförstod vad hon skrev. Pinsamt!
  • Anonym (W)
    Mon 2 Nov 2020 08:39
    +1
    Anonym (.) skrev 2020-11-02 08:17:09 följande:

Jag missförstod inte men att du blir extremt provocerad av att inte ha mycket hög IQ är otroligt tydligt.

Du vet att du kan träna upp ditt IQ i viss mån?

Du gör det inte genom att vara elak och spydig i forum utan tvärtom.

Hahaha! Ja jäklar vad provocerad jag blir av att inte ha mycket hög IQ.

Nä du om någon borde väl veta vad som händer med hjärnan om man är elak och spydig
  • Anonym (W)
    Mon 2 Nov 2020 09:03
    +1
    Anonym (.) skrev 2020-11-02 08:42:22 följande:

Ja, jag vet det, det är därför jag inte är det.

Nä du försöker bara vara nedlåtande och dryg, det är skillnad faktiskt.
  • Anonym (W)
    Mon 2 Nov 2020 09:23
    +1
    Anonym (.) skrev 2020-11-02 09:08:46 följande:

Nej det är jag inte. Att du tolkar saklighet som nedlåtande är bara din tolkning för att du väljer att göra den tolkningen. För att du blir kränkt av att inte ha hög IQ.

Du är liksom inte den enda som reagerar så, du är inte den enda man möter som blir kränkt av att inte ha hög IQ.

Det endast du som kan ta ansvar för hur du tolkar skriven text. 

Så frågan är varför du själv då är så pigg på att lägga in egna fria tolkningar av det andra skriver. Den enda slutsatsen man kan dra av det du skriver är att du är den som känner sig underlägsen.
  • Anonym (W)
    Mon 2 Nov 2020 16:24
    Anonym (.) skrev 2020-11-02 09:35:09 följande:

Du är som sagt inte den enda man möter utan tvärtom är det relativt vanligt. Hade du varit den enda som reagerat som du gör så hade jag varit benägen att hålla med dig men nu är det inte så. Din reaktion är relativt vanligt och 3en del av de problem man kan möta när man har hög IQ.

Du förstår, det som låter som en anka, ser ut som en anka, går som en anka är i regel en ... anka...

Jahapp, kvack kvack.

Hög IQ, jo men tjena att du råkar ut för det ofta.
Svar på tråden Intelligens över medel - vilka problem har du stött på i studier?