• Thu 29 Oct 2020 11:17
    1750 visningar
    37 svar
    37
    1750

Intelligens över medel - vilka problem har du stött på i studier?

Anonym (R) skrev 2020-10-29 10:53:59 följande:

Definitivt. Brist på stimulans. Både i uppgifter och socialt. Känsla av meningslöshet med mera. Gjort mig väldigt deprimerad i perioder. Även osäkerhet och ångest för har i perioder känt mig väldigt udda och annorlunda i jämförelse med andra. Jag har inga problem med det sociala samspelet, har ingen diagnos utan är mycket välfungerande, men har ofta känt att folk känner av att jag är annorlunda på något sätt. Inte alltid men ofta. Tror de flesta inte heller kan sätta fingret på vad det är. Var inte intresserad av alkohol, droger, fester och liknande som ung, har aldrig någonsin varit.

Svårighet i att finna min plats i livet. Har fortfarande svårt med det. Ingen aning om vad jag ska jobba med för att få mer stimulans. (I hopp om att må bättre.) kan ju försöka stimulera mig själv också men är svårt.

Visste inte heller att jag låg så långt över medel, något som jag fick reda på bara för typ ett halvår sedan. Hade en känsla att jag var intelligent, fick ofta höra det från folk, lärare och föräldrar. Men att det var såpass mycket över medel som det var chockade mig. Har visserligen bara gjort menas online iq-test, hamnade på 95e procentilen eller vad det heter. (Att jag har högre iq än 95% av befolkningen) Och då gjorde jag testet snabbt och slarvigt och var trött när jag gjorde det. Jag tror dock att intelligens inte går att mäta och kommer i olika former. Men mensas test testar väll hur bra man är på att se samband och det säger väll lite grann iaf.

Vad har du själv upplevt?

Känner igen mig i mycket av det du skriver. Har aldrig varit deprimerad på en nivå som skulle kräva diagnos men ofta känt meningslöshet med livet. Tröttnar snabbt på mitt jobb, oavsett vad det är och har provat lite olika saker. Utbildad civilingenjör i teknisk fysik och när jag jobbade på SAAB med navigation till Gripen så var jag så uttråkad att jag sökte polishögskolan, för att få ett ordentligt miljöombyte. Tyvärr kom jag inte förbi sista steget så det blev inget men vet inte om jag hade tagit det ändå ifall jag kommit in. Halverad lön osv. liksom. Har bytt jobb några gånger men alltid rätt snabbt blivit uttråkad. Får också känslan ibland när man pratar med folk att de inte förstår saker som man själv tycker är självklart. Det är lite tröttsamt i längden. Mest är jag orolig över att jag ska tröttna på min sambo. Hon är varm, snygg, givmild och omtänksam men vi har en del missförstånd i diskussioner och liknande. Det kan ju bero på vad som helst men ibland får jag samma känsla som med andra, att man blir förvånad över att saker inte är självklara.

Har tagit några tester, inga jätteseriösa, men brukar hamna mellan 130 - 135 i IQ. Fick 9:a på inskrivningsprovet till lumpen och polisen utan större problem vilket sägs vara 4% av befolkningen som kan få.

Har lite förhoppningen att man kommer se livet i lite annat ljus när vi får barn i april. Sånt kan ju förändra folk. Vi får se.
Svar på tråden Intelligens över medel - vilka problem har du stött på i studier?