• Anonym (-)
    Thu 29 Oct 2020 13:23
    509 visningar
    59 svar
    59
    509

    Hemska jag. Hoppats på pojke men väntar en flicka.

    Usch känner mig så hemskt. Fick veta för 2 veckor sedan att jag väntar en flicka. Har en son sedan tidigare och trivs verkligen i rollen som pojkmamma. Hade en liten förhoppning om en lillebror till honom. Jag känner mig fruktansvärd som tänker såhär. Är självklart glad för att hon är frisk och för att allt såg bra ut men har så svårt att ta till mig att det är en tjej :( Någon som känt liknande? Behöver inga utskällningar om hur dumt detta är, jag vet redan det.

  • Svar på tråden Hemska jag. Hoppats på pojke men väntar en flicka.
  • Anonym (U)
    Thu 29 Oct 2020 13:44
    #2
    +3

    Det kommer troligtvis att kännas helt rätt när hon väl kommer in i familjen. 
    En vän till mig hade tänkt sig en flicka och blev besviken när hon fick veta det var en pojke, men nu är hon jätteglad

  • Anonym (Tess)
    Thu 29 Oct 2020 14:31
    #4
    +3

    Skit i alla negativa kommentarer, man har rätt till sina känslor och man får känna precis hur man vill!

    Jag kan relatera, fast tvärtom. Har två killar, önskade en tjej men nu är Nr tre oxå en kille. Man FÅR vara besviken, det går ju över. Se det positivt att du tog reda på det så slipper du bli besviken på själva förlossningen :)

  • Rosahj­orten
    Thu 29 Oct 2020 15:54
    #5
    -3

    Fast flickor i sverige har ju mer rättigheter än pojkar. Förvisso får flickor ofta betala med att bli ett våldtäktsoffer, men hey, lifes a bitch

  • Thu 29 Oct 2020 16:06
    #6
    +1

    Strunta i alla negativa kommentarer. Jag förstår dig verkligen,hoppades verkligen att få en flicka när jag hade en pojke sen innan men fick en pojke till. Jag är besviken över att inte få en dotter samtidigt som jag älskar mina söner fullt.

  • Anonym (U)
    Thu 29 Oct 2020 16:10
    #7
    Rosahjorten skrev 2020-10-29 15:54:24 följande:

    Fast flickor i sverige har ju mer rättigheter än pojkar. Förvisso får flickor ofta betala med att bli ett våldtäktsoffer, men hey, lifes a bitch


    På vilket sätt har flickor mer rättigheter? Är tjejer som får lägre lön osv
  • Thu 29 Oct 2020 16:16
    #8

    När jag väntade mitt äldsta barn hoppades jag lite på en pojke. Alltid varit lite av en pojkflicka själv, med mest manliga vänner och tja. Jag tänkte att pojkar är lättare att förstå sig på. Hade dock en känsla av att det skulle vara en flicka ut ut kom världens underbaraste tjej.

    När jag sen väntade nummer två var jag helt inställd på att jag ville ha en till tjej. Eller egentligen ville jag ha en till likadan som jag redan hade. Jag hade ju redan den perfekta ungen, min enda referensram, så det kändes naturligt att hoppas på en till likadan.

    Det blev det inte, det blev en kille som dessutom hade en trasslig start och det kändes verkligen helt fel där på BB. Jag skulle ju inte få en mager pojke full i storkbett som behövde ligga med dropp. Det kändes som en bortbyting. Den känslan gick dock över på någon vecka och sen upptäckte jag att jag hade två väldigt olika ungar som var världens bästa.

    När jag väntade de två yngsta barnen kollade jag upp könet i magen för att jag verkligen inte ville bli överraskad på BB igen men de gångerna kändes det verkligen inte som det spelade någon roll och såhär 10 år senare kan jag faktiskt inte säga att det är någon större skillnad på pojkarna och flickorna. De är alla individer med olika styrkor och svagheter men inget som gör att jag kan säga att det är bättre/sämre/roligare/tuffare att vara pojk/flickmamma.

    Det kommer bli bra men just nu vet du inget annat än att ha en pojke.

  • Anonym (jaha)
    Thu 29 Oct 2020 16:53
    #9
    +1
    Anonym (U) skrev 2020-10-29 16:10:12 följande:
    På vilket sätt har flickor mer rättigheter? Är tjejer som får lägre lön osv
    Jasså? Får de lägre lön för samma jobb som manliga kollegor eller får de lägre lön för att de själva VÄLJER yrken med låg lön?

    Diskrimineras de eller är det bara jävligt dåliga på att förhandla?

    Om de får lägre lön än sina manliga kollegor, beror det på deras kön eller beror det på att de presterat sämre och/eller har sämre kompetens?

    Om en kvinna har låg kompetens och presterar dåligt varför ska hon ha lika lön som en man som har högre kompetens och presterar bättre?

    Om hon får lika bra lön enbart för att hon är kvinna, är inte det då diskriminerande mot män?
  • Anonym (Kicki­)
    Thu 29 Oct 2020 19:46
    #10
    +1

    Nej då, inget fel med det. Däremot blir det ju helfel om du fortsätter att vara besviken år ut och år in, är elak mot flickan, behandlar sonen bättre osv. 

  • Anonym (Mymla­n)
    Thu 29 Oct 2020 20:46
    #11
    +1

    Det är ganska vanligt att känna så och inget fel i sig. Det kommer att gå över.Du kommer att älska ditt barn oavsett kön.

  • Anonym (Mymla­n)
    Thu 29 Oct 2020 20:51
    #12
    Anonym (jaha) skrev 2020-10-29 16:53:50 följande:

    Jasså? Får de lägre lön för samma jobb som manliga kollegor eller får de lägre lön för att de själva VÄLJER yrken med låg lön?

    Diskrimineras de eller är det bara jävligt dåliga på att förhandla?

    Om de får lägre lön än sina manliga kollegor, beror det på deras kön eller beror det på att de presterat sämre och/eller har sämre kompetens?

    Om en kvinna har låg kompetens och presterar dåligt varför ska hon ha lika lön som en man som har högre kompetens och presterar bättre?

    Om hon får lika bra lön enbart för att hon är kvinna, är inte det då diskriminerande mot män?


    Kvinnor i samma yrkesgrupper som män får lägre lön.

    I yrken som tidigare dominerats av män, men där kvinnor kommer in, har man sett att löneutvecklingen har avstannat.

    Kvinnor har generellt högre utbildning än män. Varför förtjänar de inte en högre lön då?

    Tycker du att sopgubbar har rätt till högre lön än undersköterskor bara för att de har ett mansdominerat yrke?
Svar på tråden Hemska jag. Hoppats på pojke men väntar en flicka.