• Anonym (Knasm­orsan)
    Sat 31 Oct 2020 14:44
    560 visningar
    4 svar
    4
    560

    Blindtarm? Äggstock?

    Hej,

    Har i några veckors tid haft smärtor långt ner till höger i magen. Smärtan är inte konstant, utan kan hålla i sig några timmar för att sen försvinna igen. Har vid flera tillfällen vaknat på natten av att det gör jätteont men sen somnat om och vaknat smärtfri. Har inte haft ont vid naveln, däremot har smärtan ibland flyttat sig till vänster sida av magen för att sen gå tillbaka till höger.

    Har haft minskad aptit ett tag men kunnat äta ändå. Inte kunnat sköta magen på några dagar nu och mår ganska illa idag. Känner mig överlag trött och hjärtat rusar för lugna promenader som jag brukar gå dagligen.

    Har gjort cellprov och även kontaktat gynekolog men väntetiderna är långa nu i coronatider.

    Kan blindtarmen spöka såhär under lång tid? Är det risk att jag plötsligt får jätteont? Är det något fel med äggstockarna? Läkarna vill inte säga något på telefon och jag är jätteorolig.

    Har inga klassiska symptom som att det gör ondare när jag går eller så. Tvärtom gör det som mest ont när jag sitter eller ligger på rygg med benen lätt böjda. Gör varken mer eller mindre ont när jag hoppar eller rör mig. Kan däremot känna mer smärta om jag trycker in två fingrar.

    Känns som molvärk mest. Ingen akut smärta med andra ord. Är så rädd att det är cancer.

    Nån med erfarenheter att dela med sig av?

  • Svar på tråden Blindtarm? Äggstock?
  • Anonym (Q)
    Sat 31 Oct 2020 16:48
    #1

    Nej blindtarmen ska inte hålla på i flera veckor. Det låter mer som något med tarmarna, typ avföring eller luft som inte går igenom som det ska.

    Cancer är väl ett väldigt stort kliv innan man uteslutit mer normala orsaker, och cancer flyttar inte på sig på det där sättet heller.

    Klart läkaren inte vill diagnosticera över telefonen, då behöver de klämma lite på dig först och kanske röntga eller nåt.

    Ta en titt på din kost, får du i dig frukt och grönt och fibrer? Du kan mjuka upp tarmarna genom att äta en msk olja dagligen, gärna olivolja som är väldigt nyttigt. Smakar inget vidare men bättre om du strilar den över en sallad och kanske har lite kryddor till. Det var ett råd jag fick från en läkare när jag hade problem med tarmarna.

    En annan orsak kan vara stress, fundera på hur ditt liv ser ut och hur ditt mående är generellt, om du går omkring och oroar dig mycket kan det påverka kroppen.

  • Anonym (Knasm­orsan) Trådstartaren
    Sat 31 Oct 2020 17:55
    #2
    Anonym (Q) skrev 2020-10-31 16:48:43 följande:

    Nej blindtarmen ska inte hålla på i flera veckor. Det låter mer som något med tarmarna, typ avföring eller luft som inte går igenom som det ska.

    Cancer är väl ett väldigt stort kliv innan man uteslutit mer normala orsaker, och cancer flyttar inte på sig på det där sättet heller.

    Klart läkaren inte vill diagnosticera över telefonen, då behöver de klämma lite på dig först och kanske röntga eller nåt.

    Ta en titt på din kost, får du i dig frukt och grönt och fibrer? Du kan mjuka upp tarmarna genom att äta en msk olja dagligen, gärna olivolja som är väldigt nyttigt. Smakar inget vidare men bättre om du strilar den över en sallad och kanske har lite kryddor till. Det var ett råd jag fick från en läkare när jag hade problem med tarmarna.

    En annan orsak kan vara stress, fundera på hur ditt liv ser ut och hur ditt mående är generellt, om du går omkring och oroar dig mycket kan det påverka kroppen.


    Jag äter hälsosamt och rör mig mycket. Har alltid gjort. Det gör inte ont i tarmarna, det gör ont längre ner i magen. Jag känner mig konstig i kroppen. Tror inte att det har med tarmarna att göra. Sånt ont har jag också haft och det kan såklart göra sjuuuukt ont, men inte alls samma.
  • Anonym (Q)
    Sat 31 Oct 2020 19:00
    #3
    Anonym (Knasmorsan) skrev 2020-10-31 17:55:30 följande:
    Jag äter hälsosamt och rör mig mycket. Har alltid gjort. Det gör inte ont i tarmarna, det gör ont längre ner i magen. Jag känner mig konstig i kroppen. Tror inte att det har med tarmarna att göra. Sånt ont har jag också haft och det kan såklart göra sjuuuukt ont, men inte alls samma.
    Livmodern då? Eller äggstockarna som du föreslog. Ett besök hos gyn kanske vore bra.
  • Sat 31 Oct 2020 19:35
    #4

    Åk till akuten. Du kan ha inre blödningar och få anemi. Det är potentiellt livsfarligt. Åk nu!

Svar på tråden Blindtarm? Äggstock?