• Anonym (olycklig)

    gravid och olycklig

    hej 

    en läkare på förlossningen vill att jag ska börja käka anti depp piller nu under gravidteten är i v 33. är det någon som gjort det? 

    jag mår så fruktansvärt dåligt, är så otroligt ensam. Jag lever i en relation idag men han bryr sig noll om mitt mående, jag försöker prata,  han lyssnar, men ger mig inga svar eller tips. Eller bara frågar kanske dagen efter hur jag mår. men nånting han bryr sig om är sig själv. 

    En nära släkting dog till mig dagen innan nyår och jag var ledsen på självaste nyåret och somnade tidigt och då säger sambon "sämsta nyåret" för att jag somna. så ni förstår ju hur han är. 

    Men tillbaka till tabletterna. Hur mår man av att äta antidepressiva? blir man gladare? mindre ledsen med tiden? vad är grejen med tabletterna. 

    Kramis 

  • Svar på tråden gravid och olycklig
  • Anonym (pgf)

    Ta itu med din relation, Gå på gemnsamma samtal på familjerådgivning. Gå också på enskilda samtal.  Fråga på din vårdcentral / bvc

  • Anonym (Förstår dig)

    Jag förstår att du mår dåligt.. det hade jag också gjort om jag hade varit i din sits. Man är så utsatt som gravid och det är viktigt att man har en omtänksam och stöttande partner, inte en egoist som bara tänker på sig själv och sina behov. Eftersom du vet varför du mår dåligt så tycker jag att det är en dålig idé att äta antidepressiv medicin under graviditeten. Jag menar, tabletterna kommer ju inte att ändra på din partners egoistiska sätt. Så därför känns det meningslöst med antidepressiv medicin i det här läget, enligt mig. En liten mängd överförs ju även till barnet. Så nej, jag hade inte utsatt mitt ofödda barn för det.

     

  • Anonym (Linda)

    Jag har ätit antidepressiva under tre av mina graviditeter.

    Om en gravid kvinna mår dåligt så påverkar det också barnet.

    Ja man blir i regel gladare och mår bättre av antidepressiva. Men bara om man är i behov av dem, dvs har brist på serotonin, annars händer inget. Som tex Alvedon, det hjälper om du har behov av det, tex huvudvärk. Har du ingen värk så händer inget.

  • Anonym (Linda)

    Och jag håller inte med om att det är meningslöst att ta antidepressiva bara för att man har en dålig relation. Har man det dåligt hemma så kan det mkt väl leda till depression...

  • Unhappy
    Anonym (olycklig) skrev 2020-10-31 23:37:47 följande:

    hej 

    en läkare på förlossningen vill att jag ska börja käka anti depp piller nu under gravidteten är i v 33. är det någon som gjort det? 

    jag mår så fruktansvärt dåligt, är så otroligt ensam. Jag lever i en relation idag men han bryr sig noll om mitt mående, jag försöker prata,  han lyssnar, men ger mig inga svar eller tips. Eller bara frågar kanske dagen efter hur jag mår. men nånting han bryr sig om är sig själv. 

    En nära släkting dog till mig dagen innan nyår och jag var ledsen på självaste nyåret och somnade tidigt och då säger sambon "sämsta nyåret" för att jag somna. så ni förstår ju hur han är. 

    Men tillbaka till tabletterna. Hur mår man av att äta antidepressiva? blir man gladare? mindre ledsen med tiden? vad är grejen med tabletterna. 

    Kramis 


    Ursäkta men vad är det för jävla partner du har som inte värdesätter er relation mer? Föreslå att ni ska gå på Gå på amiljerådgivning.du behöver också gå på Gå enskilda samtal hos psykolog kontakta vårdcentral / BVC och berätta hur du mår och be att få samtala med en psykolog.

    Nu vet jag inte hur länge ni har varit ihop, hur ert förhållande var innan graviditeten, om graviditeten var planerad och hur ert förhållande är förövrigt MEN när jag läser det du skriver så uppfattar jag ditt förhållande som onyttigt, destruktivt. Låter kanske hemskt men du kanske skulle må mycket bättre om du gjorde slut med honom.

    I ett normalt förhållande bryr man sig om hur ens partner mår, stöttar och finns där om ens partner har sämre dagar. Ska jag vara helt ärlig så tyvärr är jag övertygad pm att ditt mående skulle förbättras avsevärt om du gjorde slut.
  • Anonym (A)
    Anonym (pgf) skrev 2020-10-31 23:43:54 följande:
    Ta itu med din relation, Gå på gemnsamma samtal på familjerådgivning. Gå också på enskilda samtal.  Fråga på din vårdcentral / bvc
    +1
Svar på tråden gravid och olycklig