• Anonym (Svårt)

    Svårt för kallprat, otrevlig?

    Jag träffar ofta människor som kallpratar. Jag blir jätteobekväm i en sådan situation och vet inte riktigt hur jag ska svara då jag själv inte är typen som kallpratar. Ofta svarar jag med ett litet fniss bara typ. Kan det tolkas som att jag är en otrevlig person?

  • Svar på tråden Svårt för kallprat, otrevlig?
  • Anonym (U)

    Nej. Om du ler och tillkännager personen som pratar så lär ingen tolka dig som otrevlig.
    Om man däremot ser sur ut eller tittar åt ett annat håll så skulle det kunna tolkas otrevligt. 

  • Anonym (Svårt)
    Anonym (U) skrev 2020-11-01 13:45:35 följande:

    Nej. Om du ler och tillkännager personen som pratar så lär ingen tolka dig som otrevlig.

    Om man däremot ser sur ut eller tittar åt ett annat håll så skulle det kunna tolkas otrevligt. 


    Om man pratar i telefonen då?
  • Anonym (U)
    Anonym (Svårt) skrev 2020-11-01 13:49:46 följande:
    Om man pratar i telefonen då?
    Då blir det ju svårare. Är själv gaska dålig på att prata på i telefonen.. Men om personerna du pratar med fortsätter prata med dig nöjt så tolkar de nog ej dig som otrevlig. De flesta gillar ju att bli lyssnade på. Några ahh, ååå och fniss kan räcka långt tror jag =)
  • Anonym (1)

    Jag är också skitdålig på att kallprata. Känner mig ofta osäker i sociala situationer. Kallprat känns som ett spel för mig, där man ska följa vissa sociala regler, och jag blir så rädd för att säga och göra fel. Man ska säga roliga, men i själva verket ytliga och fullkomligt ointressanta saker, och jag är helt kass på det. Jag känner mig betydligt mer avslappnad i konversationer om djupare ämnen, som jag är intresserad av (och med djupa menar jag inte nödvändigtvis personliga). Men om det är för många personer i sällskapet blir jag nervös oavsett samtalsämne.

    Men för att svara på din fråga: jag upplever själv att folk ser mig som otrevlig, tråkig eller ointresserad för att jag inte är framåt och utåtriktad (och inte kallpratar med folk till höger och vänster). Jag kan iofs ha missuppfattat dem, men jag har svårt att få nya vänner och har antagit att det beror på det. Jag lider rät mycket av detta, faktiskt, och känner mig lite orättvist bedömd. Vi introverta kan också vara jätteintressanta, om man bara tar sig tid att lära känna oss.

  • Anonym (A)
    Anonym (U) skrev 2020-11-01 13:45:35 följande:
    Nej. Om du ler och tillkännager personen som pratar så lär ingen tolka dig som otrevlig.
    Om man däremot ser sur ut eller tittar åt ett annat håll så skulle det kunna tolkas otrevligt. 
    Sant
Svar på tråden Svårt för kallprat, otrevlig?