• Anonym (Överbeskyddande mamma?)

    Astma+cykling=hosta men motion?

    Grund: Sonen har astma, men är överviktig.

    Vi bor ute på landet, 3 km från sonens kompisar. Sonen är överviktig och behöver motionen, det vet jag. Men idag är det inte regnigt men mycket disigt och fuktigt i luften, 10 grader, samt att förra gången han cyklade till en kompis i bättre väder hade han hostat så han fick ta sin astmamedecin 4 gånger, vilket är maxdos. Mamman var på vippen att be mig hämta honom (man ska inte hosta bland folk) men det hade slutat.

    Så idag körde jag honom dit. Det kan ju inte vara jätteskoj för honom att tokhosta heller.

    Men pappan tycker att jag skämmer bort honom och att han är kraftigt överviktig och behöver motionen. Vilket är korrekt.

    Han har ingen här runt omkring som han leker med, och förutom skolan så kanske han leker 1 dag i veckan efter skolan med någon kompis, så jag tycker det är jätte positivt att han själv ville leka idag.

    Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Astma+cykling=hosta men motion?
  • Anonym (Mamma)

    Jag hade slutat riskera min sons hälsa och ändrat hans diet, eftersom det är vad som har störst inverkan medan motion knappt har någon alls. Ska han motionera räcker det med halvraska promenader.

  • Anonym (Mamma)

    Och självklart fortsatt skjutsa honom till kompisen så han har nåt socialt umgänge.

  • Anonym (Överbeskyddande mamma?)

    Vi har kontakt med hans läkare ang vikten. Han äter inte för mycket (enligt alla tabeller och råd vi fått från vc)

    Problemet är att han stannat i växen pga att han är för tjock (enligt skolans läkare) och vc säger att barn ska inte banta utan växa ikapp...

    Sista mätningen vi fick så hade hans bmi gått ner jättefint, då för att han växt 2 cm utan att öka i vikt.

    Han har en astmatid om 3 veckor, vi ska även börja öka hans vardaglig dos nu... Se hur det blir....

  • Anonym (A)
    Anonym (Överbeskyddande mamma?) skrev 2020-11-01 14:45:33 följande:
    Vi har kontakt med hans läkare ang vikten. Han äter inte för mycket (enligt alla tabeller och råd vi fått från vc)

    Problemet är att han stannat i växen pga att han är för tjock (enligt skolans läkare) och vc säger att barn ska inte banta utan växa ikapp...

    Sista mätningen vi fick så hade hans bmi gått ner jättefint, då för att han växt 2 cm utan att öka i vikt.

    Han har en astmatid om 3 veckor, vi ska även börja öka hans vardaglig dos nu... Se hur det blir....
    Vad skönt att bmi gått ner.
  • Anonym (.)

    Vad skulle du själv ha gjort om det gällde dig?

    Ponera att det är du som är fet och har astma. Skulle du cykla till jobbet för motionens skull och hostat dig halvt fördärvad på jobbet eller skulle du tagit bilen, gått miste om motionen men inte hostat?

    Om han nu är överviktig, hur ser familjens motionsvanor ut? Motionerar ni tillsammanseller är det bara han som tvingas motionera ensam till och från kompisar?

  • Anonym (Jobbigt)

    Astma är skitjobbigt, jag har det också. (Och just nu väger jag också för mycket så jag vet.)

    Hur gammal är sonen?

    Börja med att köra sonen till de kompisar han har. Tre kilometer är bara tråkigt om han nu inte vill cykla själv. Social kontakt är viktigt för barn.

    Lägg upp en vettig diet som håller i längden. Se till att få in bra mellanmål som håller blodsockret på en jämn nivå. Locka fram intresset för bra mat. Lägg till två dagliga promenader. Börja med att gå och öka så småningom till att tävla mot varandra i intervallträning, till exempel gå 200 m och spring sedan 100 m (50 m i början). Så småningom kan man vända på det till att springa 200 m och gå 100 (50). Köp endast hem godis en gång per vecka och se till att det helt enkelt inte finns att tillgå.

    Just fukt, dimma och regn med stillastående luft är det värsta vädret för mig när det gäller astman. De värsta dagarna räcker det med en lugn promenad.

    Läste att du skrev om tabletter, vad är det för tabletter han tar? Vad har han för långsiktig behandling för astman? Tänker mig en kortisonprodukt, en snabbverkande luftrörsvidgande och en som fungerar för några timmar. Ibland är det bra att variera astmamediciner.

    Astma är en inflammation. Vet ni vad som framkallar hans besvär? När är astman som värst?


    Anonym (Överbeskyddande mamma?) skrev 2020-11-01 14:45:33 följande:

    Problemet är att han stannat i växen pga att han är för tjock (enligt skolans läkare) och vc säger att barn ska inte banta utan växa ikapp...


    Denna mening gjorde mig något konfunderad. Har läkaren verkligen sagt att han stannar i växten på grund av att han är tjock (överviktig)?

    Man ska visserligen inte banta barn men att lägga upp en vettig diet när man har en sjukdom är inte fel.
  • Anonym (.)

    Det jag reagerar över är inte hans fetma utan att det verkar vara hans problem som han själv ska komma tillrätta med.

    Feta barn ska ha vettig kost och motion men bägge delar ska komma från familjen. Familjen ska äta verttig kost tillsammans och familjen ska motionera tillsammans. Man ska aldrig någonsin tvinga barn att ensamma motionera för att det är vad de behöver. Hur motionerar föräldrarna och hur motionerar de tillsammans med det feta barnet?
    Tar ni promenader tillsammans? Spelar ni fotboll tillsammans eller gör ni något annat tillsammans som räknas som motion?

    Barn gör inte som man säger, barn gör som vuxna gör.

  • Anonym (Överbeskyddande mamma?)

    Skrev ett jättelångt inlägg, men lyckades klicka bort det :|

    Tycker också att det läkaren sa om att han inte växer pga övervikt låter konstigt, desamma sa våran "viktsköterska" som vi går till, men när jag nämde läkarens namn som sagt det kände hon genast till honom och han verkar vara respekterad.

    Han får 10 godisar varje lördag, han äter mat som är uppmätt i skålar vi fått rekomnderat (en för grönsaker, en kolhydrat och en kött) vi har kontakt med skolmatsalen så vi vet att han inte äter för mycket där. Jag räknar kcal ibland för jag tycker det är kul, så vi har ganska bra koll på vad allt ligger på...

    Men gemensamma promenader försöker vi få in, men han väljer hellre att cykla. Men vi kan kanske bli hårdare där. Jag går ofta i skogen, men han hatar följa med.

    Limenlad: bra ide, dock så får jag inte med cykeln i bilen...

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Överbeskyddande mamma?) skrev 2020-11-01 14:45:33 följande:

    Vi har kontakt med hans läkare ang vikten. Han äter inte för mycket (enligt alla tabeller och råd vi fått från vc)

    Problemet är att han stannat i växen pga att han är för tjock (enligt skolans läkare) och vc säger att barn ska inte banta utan växa ikapp...

    Sista mätningen vi fick så hade hans bmi gått ner jättefint, då för att han växt 2 cm utan att öka i vikt.

    Han har en astmatid om 3 veckor, vi ska även börja öka hans vardaglig dos nu... Se hur det blir....


    Men, va...? Man stannar väl inte i växten för att man är tjock. Snarare är det väl så att han inte växer på längden som han ska, och då kanske hans bmi visar övervikt till slut eftersom han fortsätter enligt viktkurvan på samma sätt.

    Barn ska inte banta, det är helt riktigt, men om man äter för mycket räcker det med normala portioner, minska godis (även om ni verkar ge lagom lite), inte småäta mellan målen och inte äta för sent på dagen.

    Hoppas ni hittar en lösning, men ni ska inte tvinga honom till aktiviteter som går ut över hans astma.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Överbeskyddande mamma?) skrev 2020-11-02 12:55:43 följande:

    Han får 10 godisar varje lördag, han äter mat som är uppmätt i skålar vi fått rekomnderat (en för grönsaker, en kolhydrat och en kött) vi har kontakt med skolmatsalen så vi vet att han inte äter för mycket där. Jag räknar kcal ibland för jag tycker det är kul, så vi har ganska bra koll på vad allt ligger på...

    Men gemensamma promenader försöker vi få in, men han väljer hellre att cykla. Men vi kan kanske bli hårdare där. Jag går ofta i skogen, men han hatar följa med.

    Limenlad: bra ide, dock så får jag inte med cykeln i bilen...


    Har ni testat handmodellen? Den ska funka för alla åldrar. En knuten näve (barnets) med kolhydrater. En handflata protein. Två knutna nävar grönsaker. Jag undrar nämligen lite över hur mycket de där skålarna rymmer...

    Klart du ska ta med honom på promenader, naturen är underbar! :) Då mår man bra i både kropp och själ.
  • Anonym (.)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-02 13:03:09 följande:
    Men, va...? Man stannar väl inte i växten för att man är tjock. Snarare är det väl så att han inte växer på längden som han ska, och då kanske hans bmi visar övervikt till slut eftersom han fortsätter enligt viktkurvan på samma sätt.

    Barn ska inte banta, det är helt riktigt, men om man äter för mycket räcker det med normala portioner, minska godis (även om ni verkar ge lagom lite), inte småäta mellan målen och inte äta för sent på dagen.

    Hoppas ni hittar en lösning, men ni ska inte tvinga honom till aktiviteter som går ut över hans astma.
    Överviktiga barn brukar inte stanna i växten utan tvärtom, de blir mycket längre än normalviktiga.
    Om jag skulle ge mig på att gissa så är det troligare eventuell kortisonbehandling, för det vet man att barn kan stanna i växten av.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (.) skrev 2020-11-02 13:06:13 följande:
    Överviktiga barn brukar inte stanna i växten utan tvärtom, de blir mycket längre än normalviktiga.
    Om jag skulle ge mig på att gissa så är det troligare eventuell kortisonbehandling, för det vet man att barn kan stanna i växten av.
    Intressant, jag visste inte om det där med kortison :) Kan vara bra att veta inför framtiden, tack.
  • Anonym (.)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-02 13:09:51 följande:
    Intressant, jag visste inte om det där med kortison :) Kan vara bra att veta inför framtiden, tack.
    Jag trodde alla visste det ;)
    Min väninnan har en dotter med svår astma och allergi. Hon går på ständig kortisonbehandling. Flickan är säkert huvudet kortare än sina klasskompisar. Tydligen är det välkänt i astma-kretsar.
  • Limeblad
    Anonym (Överbeskyddande mamma?) skrev 2020-11-02 12:55:43 följande:

    Skrev ett jättelångt inlägg, men lyckades klicka bort det :|

    Tycker också att det läkaren sa om att han inte växer pga övervikt låter konstigt, desamma sa våran "viktsköterska" som vi går till, men när jag nämde läkarens namn som sagt det kände hon genast till honom och han verkar vara respekterad.

    Han får 10 godisar varje lördag, han äter mat som är uppmätt i skålar vi fått rekomnderat (en för grönsaker, en kolhydrat och en kött) vi har kontakt med skolmatsalen så vi vet att han inte äter för mycket där. Jag räknar kcal ibland för jag tycker det är kul, så vi har ganska bra koll på vad allt ligger på...

    Men gemensamma promenader försöker vi få in, men han väljer hellre att cykla. Men vi kan kanske bli hårdare där. Jag går ofta i skogen, men han hatar följa med.

    Limenlad: bra ide, dock så får jag inte med cykeln i bilen...


    Kan ni inte ha cykelställ på bilen?
  • Anonym (Överbeskyddande mamma?)
    Limeblad skrev 2020-11-02 14:01:25 följande:

    Kan ni inte ha cykelställ på bilen?


    Har ingen dragkrok.
    Anonym (.) skrev 2020-11-02 13:13:03 följande:

    Jag trodde alla visste det ;)

    Min väninnan har en dotter med svår astma och allergi. Hon går på ständig kortisonbehandling. Flickan är säkert huvudet kortare än sina klasskompisar. Tydligen är det välkänt i astma-kretsar.


    Ja han har kortison, dock så läste jag en studie att det är 1 cm kortare barn blir av att andvända det, inte att växten stannar av? Men det låter vettigt då hans växtkurva var normal tills vi upptäckte astman... Ska läsa mer om det, tack.
    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-02 13:05:14 följande:

    Har ni testat handmodellen? Den ska funka för alla åldrar. En knuten näve (barnets) med kolhydrater. En handflata protein. Två knutna nävar grönsaker. Jag undrar nämligen lite över hur mycket de där skålarna rymmer...

    Klart du ska ta med honom på promenader, naturen är underbar! :) Då mår man bra i både kropp och själ.


    Det är ungefär som hans händer skålarna, bara att det är lättare att fylla dem än att måtta mot en hand. Dietisten sa att de var jättebra hjälpmeddel.
  • Anonym (Överbeskyddande mamma?)
    Anonym (D) skrev 2020-11-03 07:51:51 följande:

    Tar ha kortison som inhalationspulver eller som tabletter? Av det sistnämnda blir man ofta dödshungrig och blir lite "pluffsig"

     


    Han har den lila diskussen för långtidsbruk, och en blå diskus för direktverkan. Han hade även flytande ventolin tidigare. Inga tabletter, men bra att veta.

  • Anonym (.)
    Anonym (Överbeskyddande mamma?) skrev 2020-11-02 18:23:10 följande:
    Ja han har kortison, dock så läste jag en studie att det är 1 cm kortare barn blir av att andvända det, inte att växten stannar av? Men det låter vettigt då hans växtkurva var normal tills vi upptäckte astman... Ska läsa mer om det, tack.
    Det jag känner till kommer från det en vän berättade, det är alltså ingen absolut fakta och jag kan ha fel såklart. Bra att du läser vidare om det, då kommer du veta bättre. :)
Svar på tråden Astma+cykling=hosta men motion?