• Humlan88

    Har chefen rätt att öppna mitt skåp?

    Arbetar på äldreboende, litet boende. Häromdagen lämnade jag mina medicin nycklar (som går till de boendes medicinskåp) i min skåp i källaren. Har dock inget lås på skåpet utan brukar alltid ta med nycklarna. Sen sa min chef att mina nycklar låg hos henne och att jag skulle skaffa ett hänglås (ja jag håller med om att jag ska skaffa ett lås) MEN har hon verkligen rätt att öppna mitt skåp utan att informera? Hon har sagt att hon ibland går igenom olåsta skåp för att kolla efter kläder som vikarier har glömt.

  • Svar på tråden Har chefen rätt att öppna mitt skåp?
  • S23

    Kan inte se att det skulle finnas några som helst rättsliga hinder för detta när du dessutom glömt lämna nyckel där den ska vara och heller inte har lås på ditt skåp.

    Skåpet är ju egentligen inte ditt utan arbetsplatsen

  • Mortiscia80

    Ja. Skåpet tillhör arbetsgivaren och chefen har full rätt att begära tillträde till ditt skåp, med eller utan hänglås.

  • S23

    Alltså om du har medicinnycklarna i ditt skåp så ska hon såklart hämta dem. Visst hade hon kunnat säga till först. Men fråga nej.

    Att hon inte sade till kanske handlade om en markering gällande att du inte följt rutiner gällande nycklarna...

  • Kjell2
    Humlan88 skrev 2020-11-01 14:16:12 följande:

    Svårt att tro d, iallafall tycker jag hon bör fråga först


    Kolla med facket.

    Oavsett, vad gjorde nycklarna till medicinskåp i ditt olåsta skåp? Vad har ni för regler kring förvarning av nycklar till medicinskåp?
  • Vickan I

    Men visste chefen att det var ditt skåp till att börja med?

    Du skriver att hon brukar gå igenom olåsta skåp efter kvarglömda kläder. Hon öppnade kanske ditt skåp i farten då, såg nycklarna (som inte ska vara där) och tog dem.

Svar på tråden Har chefen rätt att öppna mitt skåp?