• Anonym (Smuli­s)
    Sun 1 Nov 2020 22:36
    415 visningar
    5 svar
    5
    415

    TRIGGER VARNING Psykos depression

    Hej

    Är det någon här som haft en psykos, hur upplevde ni den?

    2019 låg jag på psykiatrin jätte mycket pga depression m psykosinslag hörde och såg saker. Vill bara höra hur andra upplevt det. Jag har en man och 2 barn 6 och 4 år gammla. Får dåligt samvete när jag behöver vara på avdelningen då min man jobbar heltid och ska få ihop allting. Han har sina föräldrar som kan hjälpa till ibland men funkar inte i längden. Varit inlagd 5 dagar i år. De skrev ut mig eftersom jag tog massa permission under dom här 5 dagarna så fick ingen hjälp. Jag vet inte vad jag ska göra. Mår verkligen inte bra och känns som att jag börjar gå in i en psykos har dessutom självmordstankar trots att jag har allt att leva för. Jag orkar verkligen inte längre. Har haft psykisk ohälsa i hela mitt 32 åriga liv börja när jag var 4 år. Jag är så less. Behöver säkert vara på avdelningen men undviker psya pga familjen som behöver mig hemma.

    Har tankar och planerar på att ta mitt liv på Fredag. Planerar att ringa mobila teamet och berätta det. Jag orkar verkligen inte med mig själv. Har bipolär typ 2 diagnos har säkert borderline också men inte utred för det ännu. Ångest går jag med dagligen trots medicin. Suck tar aldrig detta slut? Kommer snart börja självskada mig igen för att dämpa min ångest och för att rösterna skriker på mig hela tiden.

  • Svar på tråden TRIGGER VARNING Psykos depression
  • Anonym (Gamma­l skötar­e)
    Sun 1 Nov 2020 22:44
    #1

    Bättre att du lägger in dig en längre tid så dom hinner utreda och ställa in medicin. Det tar tid men det finns hopp! Åk inte hem till dina barn när du inte är helt stabil. Det kommer en dag när du är utredd och kan åka hem med stöd omkring dig. Dina barn behöver dig och gör detta en gång ordentligt. Ta inte den snabba vägen. Härda ut och du kan sen se fram emot ett långt liv där du finns för dina barn och barnbarn.

  • Anonym (Smuli­s) Trådstartaren
    Sun 1 Nov 2020 22:50
    #2
    Anonym (Gammal skötare) skrev 2020-11-01 22:44:22 följande:

    Bättre att du lägger in dig en längre tid så dom hinner utreda och ställa in medicin. Det tar tid men det finns hopp! Åk inte hem till dina barn när du inte är helt stabil. Det kommer en dag när du är utredd och kan åka hem med stöd omkring dig. Dina barn behöver dig och gör detta en gång ordentligt. Ta inte den snabba vägen. Härda ut och du kan sen se fram emot ett långt liv där du finns för dina barn och barnbarn.


    Jag äter redan medicin.

    Lergigan 100 mg morgon och kväll.

    Lamotrigin 100 mg morgon och kväll.

    Olanzapin till natten.

    Ut över levaxin 1 tablett 100 mikrogram morgon.

    Jag är hemma sen länge. Funkar inte för familjen att jag ligger inne fast det vore det bästa. Vi har stöd 1 gång i veckan.
  • Anonym (Gamma­l skötar­e)
    Sun 1 Nov 2020 23:04
    #3

    Kanske behöver medicineringen ses över om du mår dåligt? Söka om mer stöd?

  • Anonym (kram)
    Mon 2 Nov 2020 00:01
    #4

    TS, så här ska du inte behöva må. Det finns bra hjälp att få. Det är bättre att du lägger in dig nu och tar emot all hjälp du kan få. Din man kan ta hand om barnen. Jag har inga barn själv, men när jag låg inlagd hade flera av de andra patienterna barn som deras partners fick ta hand om. Vissa patienter hade legat inlagda i flera veckor, eller till och med månader. 

  • Anonym (Smuli­s) Trådstartaren
    Mon 2 Nov 2020 12:39
    #5
    Anonym (kram) skrev 2020-11-02 00:01:39 följande:

    TS, så här ska du inte behöva må. Det finns bra hjälp att få. Det är bättre att du lägger in dig nu och tar emot all hjälp du kan få. Din man kan ta hand om barnen. Jag har inga barn själv, men när jag låg inlagd hade flera av de andra patienterna barn som deras partners fick ta hand om. Vissa patienter hade legat inlagda i flera veckor, eller till och med månader. 


    Ja kanske är bäst. Får väl se när jag orkar fara till psya inte nu iaf.
Svar på tråden TRIGGER VARNING Psykos depression