• Anonym (Kaffedraken)

    Vi har inte haft sex på ca 1år

    Hej, jag söker nu tips och råd! Är i ett förhållande där vi slutade ha sex pågrund utav min tjej inte känner någon sexlust. Hon säger att de inte beror på mig och att hon är säker på det. Hon säger att hon inte vet varför hon inte känner någon lust!

    Jag undrar om någon vet vad det kan bero på? Och vad skall man göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-02 07:02
    Skall tilläggas, hon har tidigare varit väldigt sexuellt aktiv. Vi har inga barn! Och jag hon äter p-piller! Men det hon gjort länge och det har funkat innan.

  • Svar på tråden Vi har inte haft sex på ca 1år
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tar hon p-piller kan det vara boven.

    Annars kan det ju vara vad som helst. Se hur ert förhållande ser ut i sin helhet. Hur har ni det? Har ni tid för varandra? Finns det något som påverkar runt omkring; barn, gamla jobbiga ex, sjukdom eller annat?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Alla tycker inte om sex, så enkelt är det.

    Jag hade min första pojkvän när jag var mellan 19-21. Vi var sambos. 
    Vi hade sex 1 gång i månaden pga att jag inte ville och att jag tvingade mig till det varje månad. Har i efterhand insett att jag inte hade känslor för honom.

    Efter det har alltid min sexlust försvunnit i relationer när jag tappat känslorna. Då har jag alltid fått ångest efter att vi haft sex, men jag har ändå inte lämnat, utan kämpat på ändå.

    Nu är jag i en relation med en man sedan 6 år, och har fortfarande inte tappat lusten. 

    Men det är jag. Svårt att svara för någon annan.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag skulle faktiskt testa att plocka bort p-piller.

    Jag åt sådana under flera år utan problem, men började sedan bli irriterad och utan sexlust. Slutade med pillren och problemen försvann snabbt. Hade då alltså haft samma sorts p-piller hela tiden

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror att ni båda slarvar bort dyrbar tid, och att du borde ta ett snack om huruvida ni överhuvudtaget skall fortsätta att vara ett par.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför äter hon P-piller om ni inte har sex??

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hon äter p'-pller för att hon alltid gjort det & får en kontrolletad mens.

  • Anonym (Kaffedraken)

    - tappad attraktion

    - depression

    - sköldkörteln

    - p-piller

    - stress och krav

    Listan kan göras lång.

    Enklast är att hon slutar med p-piller och ser om lusten sakta återvänder. Hormonläget i kroppen ändras ju med tiden utifrån ålder. Och även om p-piller fuckar upp lusten så kan man trots detta vara såpass kåt i början av relationen att den trumfar effekten av pillren. Men sen när förälskelsen landar och attraktionen avtar så blir det svårare.

    Sköldköttelnivån kan man ju också kolla upp eftersom den reglerar hormonläget i kroppen och många kvinnor har just problem där.

    Men sen kan det ju vara så att hon inte är en sexuell person. Detta mönster kanske är genomgående i tidigare relationer? Dvs mycket sex i början när man är nykära och pirriga men sen när spänningen avtar så försvinner lusten med

  • Anonym (Kaffedraken)

    Du kan vara en urusel älskare. Det är ett extremt vanligt problem men ytterst få män klarar av att prata om det. Det gör att än färre kvinnor tar upp det utan säger att de inte vet för husfridens skull.
    Otroligt vanligt problem.
    Otroligt vanligt att kvinnor inte pratar om det för det tar hus i helvete och sårar den manliga stoltheten ända in i märgen.

    Det första du måste göra är att återupprätta tilliten till varandra, för den verkar inte finnas.
    Jag tvivlar på att hon inte vet, utan jag tror att hon vet men väljer att behålla det inom sig för att hon känner inte att hon kan prata om det med dig. Det handlar om tillit.

    Sedan kan du fördjupa dig och läsa på om den kvinnliga sexualiteten och vad som väcker kvinnors lust.
    www.diva-portal.org/smash/get/diva2:792125/FULLTEXT01.pdf
    www.gp.se/kultur/r%C3%A5tt-och-rakt-om-kvinnlig-sexualitet-1.4356188
    www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/relationer/sexualitet
    www.svt.se/opinion/kvinnors-formaga-till-lust-och-sex-ar-komplicerad-men-gud-sa-harlig

  • Anonym (Kaffedraken)

    Svaren här är genomgående att det är hennes problem. Hon som sak ändra på sig.

    Det är en del av vår kultur, att när det är problem så är felet kvinnans och hon som ska ändra på sig.

    Well. Det är oftare den inställningen som gör att det blir fel snarare än att det är fel på kvinnan och hennes p-piller.

Svar på tråden Vi har inte haft sex på ca 1år