• Mon 2 Nov 2020 09:57
    636 visningar
    6 svar
    6
    636

    I vilka olika register skriver man in enskild firma?

    Jag funderar på att starta ett eget företag men det är lite luddigt att förstå vilka olika register man antingen måste registrera sig hos, eller kan för att det är bra.

    Skv vill så klart att man registrerar sig för moms men annars är det väl bara för FA-skattsedel som jag förstått? Och nyregistrering förstås.

    Sedan ska det finnas ett allmänt företagsregister, men de verkar ändå få sina uppgifter från Skv så de måste man väl inte kontakta separat?

    Och hos Prv kan man registrera sitt företagsnamn för att skydda det, men det känns rätt onödigt. Jag vet inte om det känns särskilt användbart? Inte för en liten enskild firma i alla fall.

    Man kan också registrera sig hos Bolagsverket, men då är det ändå bara skyddat inom det egna länet. Frågan är om det verkligen behövs då, när det ändå inte är rikstäckande?

    När vi ändå diskuterar frågan så verkar det som att man får döpa sitt företag till i princip vad som helst, så länge det inte är skyddat hos Prv eller registrerat hos Bolagsverket. Jag har inte riktigt greppat hur den biten fungerar heller tyvärr. Det var ett tag sedan jag försökte hitta information. Är det någon som vet mer kring detta med att namnge företaget?

    Är det något annat register jag missat?

    Tack på förhand :)

  • Svar på tråden I vilka olika register skriver man in enskild firma?
  • Tue 3 Nov 2020 11:56
    #1

    Här är allt du behöver, det är bara följa stegen.
    www.verksamt.se/

  • Tue 3 Nov 2020 12:23
    #2
    Don3 skrev 2020-11-03 11:56:51 följande:

    Här är allt du behöver, det är bara följa stegen.
    www.verksamt.se/


    Tack, men jag har redan undersökt den där sidan väldigt många gånger och det ger inte svar på de saker jag undrar över, alltså vilka register man måste finnas med i, vilka är frivilliga och vilka är det bra att man är med i.

    Sedan kom då förstås bonusfrågan om namn också.
  • Anonym (Verks­am.se)
    Tue 3 Nov 2020 14:54
    #3

    Säger också alla register som är krav synkar med verksam.se
    Att sen välja namn är lite lurigt, ex finns det 1 pizzeria i varje styad som heter Venezia MEN bara 1 får ha företagsnamnet Venezia dom anda heter oftast det som ägaren heter. ex FA Abdul.
    Vad du menar för övriga register vet jag inte. Vill du komma gögt upp på Google/hitt.se/eniro m.m. så får du betala för det inget som man anmäler.

    Innan du stratar något rekomenderar jag att du kollar när nästas startaeget kurs är på SKV och går den innan du bestämmer dig.

  • Tue 3 Nov 2020 15:15
    #4
    Anonym (Verksam.se) skrev 2020-11-03 14:54:33 följande:

    Säger också alla register som är krav synkar med verksam.se
    Att sen välja namn är lite lurigt, ex finns det 1 pizzeria i varje styad som heter Venezia MEN bara 1 får ha företagsnamnet Venezia dom anda heter oftast det som ägaren heter. ex FA Abdul.
    Vad du menar för övriga register vet jag inte. Vill du komma gögt upp på Google/hitt.se/eniro m.m. så får du betala för det inget som man anmäler.

    Innan du stratar något rekomenderar jag att du kollar när nästas startaeget kurs är på SKV och går den innan du bestämmer dig.


    Tack :) Kurser får nog vänta till efter corona men det var en bra idé. Jag har iaf redan bestämt mig, jag riskerar inget med att starta eget så det finns inget jag behöver oroa mig för på så sätt :)
  • Anonym (A)
    Tue 3 Nov 2020 15:20
    #5
    Mortiscia80 skrev 2020-11-03 15:15:05 följande:
    Tack :) Kurser får nog vänta till efter corona men det var en bra idé. Jag har iaf redan bestämt mig, jag riskerar inget med att starta eget så det finns inget jag behöver oroa mig för på så sätt :)
    www.foretagande.se/att-starta-eget-ar-riskabelt-sa-minimerar-du-riskerna


  • Tue 3 Nov 2020 16:28
    #6
    Tack så mycket! :)
Svar på tråden I vilka olika register skriver man in enskild firma?