• Johannawst

    Flyttat tillbaka till Sverige - Barnmosrka

    Jag har precis flyttat tillbaka till Sverige och är gravid i vecka 22. Håller nu på att försöka få tag på en mottagning att börja gå hos, men svaren jag fått hittills har varit i stil med "vi skriver bara in mellan vecka 8-12". Detta är för mig fullkomligt ologiskt. Är det vanligt i Sverige att man inte får skriva in sig och boka tider hos en mottagning efter vecka 12? 


    Hur är enklaste sättet att hitta en bra och pålitlig barnmorskemottagning i södra Stockholm? 

    Uppskattar all tips och hjälp! 

  • Svar på tråden Flyttat tillbaka till Sverige - Barnmosrka
  • Anonym (S)

    Det låter ju helt sjukt att det inte ska gå att skriva in sig?

  • Anonym (Mamma)

    Men vadå, du måste ju få en bm?? Du har så klart sagt att du är så långt gången antar jag. De kan inte neka dig vård, du måste stå på dig och påpeka att det är din rättighet att få bli mottagen hos en bm, annars är det patientombudsmannen som gäller!

  • Pimpinellan

    Så efter v.12 får man klara sig själv då anser dom? Ingen koll, ingen hjälp, ingen info., inget RUL och sen dyka upp på valfri förlossning?! Nej, så här går det inte till. Ring valfri Mvc och boka in dig. Det finns ju faktiskt kvinnor som inte ens vet att de är gravida förrän efter v.12 och självklart får de skriva in sig. Har en bekant som fick veta att hon var gravid först i 5.e månaden.

  • Anonym (Emma)

    Svaren du fått är felaktiga. Givetvis kan du skriva in dig efter v 12. Det händer ju att kvinnor flyttar även inom landet när de är gravida och då skriver de in sig på sin nya ort. Eller de som är missnöjda med den mottagningen de först valde.

  • Johannawst

    Tack alla för er hjälp! 


    Jag håller helt med och tycker att det är helt sjukt att ens tänka denna tanke. Blev helt paff och kan ju ingenting om svenska systemet efter nästan 10 år utomlands! Mycket att lära sig på nytt. 


    Har nu hittat en som inte hade några problem med att ta emot mig och mina 22 veckor. Så känns skönt att det löste sig! 

Svar på tråden Flyttat tillbaka till Sverige - Barnmosrka