• Tue 3 Nov 2020 15:35
    253 visningar
    17 svar
    17
    253

    Vi får inte jobba hemma trots pandemin!

    Jag är konsult på ett kontor med tillhörande verkstad. Vi är ca 40 anställda, varav 15 jobbar på ett våningsplan i vår verkstad. 
    Vi som jobbar i kontorsdelen har alla administrativa uppgifter och kan mycket väl arbeta hemma.
    Det har vi inte blivit tillsagda att göra någon gång under  hela pandemin, utan det liksom förväntas att man är på kontoret. 
    Vi har jättemycket möten, gemensamma fikaraster mm, trots att FHM avråder. Visst, folk försöker kanske hålla ett visst avstånd men det funkar inte alls. 
    En del har egna kontor men hela företaget osar "old school" och man går in till varandra istället för att mejla, sms:a, chatta eller ringa.
    Jag blir så jävla trött men som konsult (som väntar på en fast anställning) kan man ju inte säga så mycket... 


    Hur har ni det på era arbetsplatser? Ni som kan jobba hemma, är ni tillsagda att göra det? 

  • Svar på tråden Vi får inte jobba hemma trots pandemin!
  • moaguu­un
    Tue 3 Nov 2020 15:56
    #1

    Rådet är att man ska jobba hemma då det fungerar bra för arbetsgivaren och arbetstagaren. Är ingen rättighet

  • Tue 3 Nov 2020 15:59
    #2
    moaguuun skrev 2020-11-03 15:56:18 följande:

    Rådet är att man ska jobba hemma då det fungerar bra för arbetsgivaren och arbetstagaren. Är ingen rättighet


    Nä men det funkar ju för oss?? 
  • Tue 3 Nov 2020 17:11
    #3

    Kan du försöka ta upp frågan med chefen ändå? Utan att kräva, men fråga vilka möjligheter som finns att anpassa sig till situationen. Du skulle även kunna höra runt bland kollegor och se om andra tänker som du. Kanske finns det nån med säkrare anställning som kan tänka sig driva frågan.

  • Tue 3 Nov 2020 17:26
    #4
    +1

    Hos oss är vi tillsagda att jobba hemifrån, de som kan. Vi har fått information om hur man har webbmöten, hur man hanterar filer säkert hemifrån, når tidrapporteringssystemet externt osv. Lunchrummet är begränsat hur många vi får vara i samtidigt, liksom hissen mm. Tjänsteresor ska undvikas. Möten ska undvikas eller hållas utomhus.

  • Tue 3 Nov 2020 18:30
    #5
    +1

    Jag har inte varit på kontoret sen mitten av mars. Ytterst få är på kontoret och då enstaka dagar. Vi jobbar med IT och kan jobba var som helst och alla möten sker digitalt.

    Kan din AG?s ovilja att låta er jobba hemma hänga ihop med att verkstadspersonalen inte kan jobba hemma? Att de tror att det skulle bli avundsjuka och osämja?

  • Tue 3 Nov 2020 18:56
    #6

    Men har ni tagit upp ämnet rakt ut?

  • Tue 3 Nov 2020 19:01
    #7

    Jag jobbar också i ett företag med kontor och verkstad.

    Vi jobbade hemma så mycket man ville/kunde i våras, sen har vi haft lite fritt över sommarn och nu igår kom det nya direktiv att alla som kan måste jobba hemma i alla fall 3 dagar i veckan för att minska risken för verkstadsfolket. För att hålla vår verksamhet igång, helt enkelt.

    Ett företag i närheten fick 10 smittade på ett och samma skiftlag i slutet av förra veckan. Det räcker att en person för med sig smittan för att lamslå ett projekt så nära som de jobbar i vissa maskiner hos oss- och sen är ju inte antalet toaletter osv oändligt heller.


    Var inte en rövhatt bara så ordnar det sig nog.
  • Wed 4 Nov 2020 23:32
    #8
    hallonpannkaka skrev 2020-11-03 15:59:14 följande:

    Nä men det funkar ju för oss?? 


    Uppenbarligen så anser din arbetsgivare att det inte fungerar med hemmakontor för er.
  • Thu 5 Nov 2020 13:34
    #9
    Spagettimonstret skrev 2020-11-03 17:11:48 följande:

    Kan du försöka ta upp frågan med chefen ändå? Utan att kräva, men fråga vilka möjligheter som finns att anpassa sig till situationen. Du skulle även kunna höra runt bland kollegor och se om andra tänker som du. Kanske finns det nån med säkrare anställning som kan tänka sig driva frågan.


    Tack för tips men idag hände det! 
    Antingen har ledningen tänkt till själva eller så har andra anställda lyft frågan. Idag fick vi direktiv om att jobba hemma så mycket som möjligt. 
  • Thu 5 Nov 2020 13:36
    #10
    EpicF skrev 2020-11-04 23:32:17 följande:
    Uppenbarligen så anser din arbetsgivare att det inte fungerar med hemmakontor för er.
    Det gör det visst det, de har helt enkelt ignorerat rekommendationen från FHM eftersom ledningen är av det äldre gardet och vill att allt ska ske face2face, plus att de inte kan hantera att jobba digitalt. 
    Har aldrig jobbat på en arbetsplats med  så många onödiga möten och så mycket spring på varandras kontor. 

    Idag fick vi dock direktiv om att jobba hemma så mycket som möjligt. 
  • Thu 5 Nov 2020 13:37
    #11
    Alexi skrev 2020-11-03 18:56:37 följande:

    Men har ni tagit upp ämnet rakt ut?


    Inte jag, jag sitter inte i den sitsen just nu tyvärr. Hade jag varit fast anställd hade lätt lyft frågan. 
  • Thu 5 Nov 2020 13:38
    #12
    Themis skrev 2020-11-03 19:01:58 följande:

    Jag jobbar också i ett företag med kontor och verkstad.

    Vi jobbade hemma så mycket man ville/kunde i våras, sen har vi haft lite fritt över sommarn och nu igår kom det nya direktiv att alla som kan måste jobba hemma i alla fall 3 dagar i veckan för att minska risken för verkstadsfolket. För att hålla vår verksamhet igång, helt enkelt.

    Ett företag i närheten fick 10 smittade på ett och samma skiftlag i slutet av förra veckan. Det räcker att en person för med sig smittan för att lamslå ett projekt så nära som de jobbar i vissa maskiner hos oss- och sen är ju inte antalet toaletter osv oändligt heller.


    Det är precis jag anser att vi skulle ha gjort sedan i våras. 
    Men idag hände det! 
    Antingen har ledningen tänkt till själva eller så har andra anställda lyft frågan. Idag fick vi direktiv om att jobba hemma så mycket som möjligt. 

    Åh herregud, det är ju mardrömmen. 
  • Thu 5 Nov 2020 13:39
    #13
    Spagettimonstret skrev 2020-11-03 17:11:48 följande:

    Kan du försöka ta upp frågan med chefen ändå? Utan att kräva, men fråga vilka möjligheter som finns att anpassa sig till situationen. Du skulle även kunna höra runt bland kollegor och se om andra tänker som du. Kanske finns det nån med säkrare anställning som kan tänka sig driva frågan.


    Tack för tips men idag hände det! 
    Antingen har ledningen tänkt till själva eller så har andra anställda lyft frågan. Idag fick vi direktiv om att jobba hemma så mycket som möjligt. 
  • Thu 5 Nov 2020 13:41
    #14
    Finansen7 skrev 2020-11-03 18:30:24 följande:

    Jag har inte varit på kontoret sen mitten av mars. Ytterst få är på kontoret och då enstaka dagar. Vi jobbar med IT och kan jobba var som helst och alla möten sker digitalt.

    Kan din AG?s ovilja att låta er jobba hemma hänga ihop med att verkstadspersonalen inte kan jobba hemma? Att de tror att det skulle bli avundsjuka och osämja?


    Precis så ska ett företag hantera en sådan här situation! 

    Det tror jag inte, verkstaden är angelägna om att vi ska hålla oss därifrån för att minimera ev smittspridning. Men visst, någon enstaka kanske tänker så... 
  • Thu 5 Nov 2020 13:50
    #15
    hallonpannkaka skrev 2020-11-03 15:35:19 följande:

    Jag är konsult på ett kontor med tillhörande verkstad. Vi är ca 40 anställda, varav 15 jobbar på ett våningsplan i vår verkstad. 
    Vi som jobbar i kontorsdelen har alla administrativa uppgifter och kan mycket väl arbeta hemma.
    Det har vi inte blivit tillsagda att göra någon gång under  hela pandemin, utan det liksom förväntas att man är på kontoret. 
    Vi har jättemycket möten, gemensamma fikaraster mm, trots att FHM avråder. Visst, folk försöker kanske hålla ett visst avstånd men det funkar inte alls. 
    En del har egna kontor men hela företaget osar "old school" och man går in till varandra istället för att mejla, sms:a, chatta eller ringa.
    Jag blir så jävla trött men som konsult (som väntar på en fast anställning) kan man ju inte säga så mycket... 


    Hur har ni det på era arbetsplatser? Ni som kan jobba hemma, är ni tillsagda att göra det? 


    Vad säger din konsultchef?
  • Thu 5 Nov 2020 13:52
    #16
    +1
    Medborgare skrev 2020-11-05 13:50:45 följande:
    Vad säger din konsultchef?
    Ser nu att det redan löst sig. Bra!
  • Thu 5 Nov 2020 14:17
    #17
    +1

    Vi har sedan i vintras blivit tillsagda att arbeta hemifrån, vår organisation var redan inkörda på att arbeta via Skype som det var innan teams tog över så vi sitter utspridda i Sverige så det var väldigt enkelt.

    Skillnaden är väl nu att det på bred front börjar skapas en förståelse för att kontor är ganska överflödiga. Det skapas inga större värden av det, utöver det man kan göra hemma. Det är bara jäkligt dyrt, så det kommer nog stora följdverkningar av pandemin på den fronten. Man behöver lösa behovet av socialt umgänge etc. som alla har olika behov av men det kan man nog lösa på olika sätt.


    Ride it like you stole it
Svar på tråden Vi får inte jobba hemma trots pandemin!