• Tue 3 Nov 2020 21:18
    4284 visningar
    4 svar
    4
    4284

    Koloskopi - Hitta en polyp

    Hej,
    Jag är väldigt nojjig och tänkte skriva av mig lite här. Jag bekostade en koloskopi själv av ren slump och under undersökningen så hittade man en polyp och lätt inflammation vid blindtarms mynningen.

    Läkaren som utförde koloskopin har tagit vävnadsprovtagning på flera ställen i tarmen för att han såg cellförändringar och nu inväntar jag svar.

    Jag är 34 år bör tilläggas och tydligen är detta ovanligt i min ålder. Är det någon annan som har varit med om detta? Hur gick det för er?

    MVH


    Asate

  • Svar på tråden Koloskopi - Hitta en polyp
  • Thu 5 Nov 2020 18:54
    #3
    Långbenopluto skrev 2020-11-04 08:23:20 följande:

    Nu blir jag nyfiken och måste fråga.. varför har du bekostat den själv? Varför ville du det och varför nekades du göra det av läkare, som då hade varit bekostat av regionen?


    Hej,
    Jag har inte nekats någonting av läkare men jag orkade inte starta en utredning som skulle hålla på i flera veckor/månader för att få göra en koloskopi. Därav så bokade jag in en tid själv på en privat klinik.

    Såg helt enkelt lite blod när jag skulle på toaletten och bokade in tiden direkt.
    Fillibom skrev 2020-11-04 08:52:07 följande:

    Polyper har mer eller mindre alla personer i tarmen. Vävnadsprover tas alltid vid koloskopi för att det är rutin. Man kan inte se om tarmen är inflammerad om man inte tar ett vävnadsprov, och det är en av huvudanledningarna för att göra just koloskopi.
    Utifrån den informationen du gett kan man inte utgå från vare sig att det är något fel eller att du är fullt frisk.



    Han sa till mig att göra en ny koloskopi om 10 år men att han ska återkomma med provresultaten. Är som sagt nervös för vad jag ska få för svar. Även om det låter löjligt så går jag nästan och väntar på att få besked om cancer...
Svar på tråden Koloskopi - Hitta en polyp