• Anonym (Inte mig själv)

    Vilka symtom har ni med medelsvår depression????

    Har precis fått diagnosen medelsvår depression och har gått med detta i drygt två månader. Vet inte riktigt vad som har utlöst depressionen men kan vara ärftligt oxå får min mamma var psykiskt sjuk hela hennes liv samt att min syster äter antidepressiva.

    Jag har tyvärr fått väldigt låg självkänsla och har blivit rädd för att bli lämnad vilket har fått mig att söka mycket bekräftelse från min man typ att han ska garantera att han inte ska lämna mig osv. Har inte alls varit mig själv. Har inte litat på att han inte ska lämna mig osv.

    Kan detta bero på depressionen??? Skäms så mycket för hur jag är och har enorma skuldkänslor för att jag har kvävt min man så mycket.

    Ska börja med sertralin ikväll. Någon annan som tar det och har blivit bra?

    Detta är det värsta jag har varit med om. Känner inte igen mig själv alls : (

  • Svar på tråden Vilka symtom har ni med medelsvår depression????
  • Anonym (Inte mig själv)

    Ingen alls som har erfarenhet???

  • singelseglare

    Hej!

    Vad bra att du skriver om du är orolig. 
    Det är nog läskigt att du inte känner igen dig själv, och det kan nog ha med depressionen att göra. När vi mår dåligt upplever vi saker på ett annat sätt. När vi också får en "stämpel" på oss om att något är fel är det inte konstigt att vi undrar om saker någonsin kommer bli desamma igen.
    Jag skulle tro att det du upplever i din relation till din partner har att göra med en sänkt självkänsla, kanske i kombination med depressionen du blivit diagnostiserad med - men jag vet inte. Du kanske bör jobba med din självbild.

    När det kommer till medicineringen kan jag säga att det är läskigt till en början. Jag tyckte att sertralin var superjobbigt att börja ta, för det blev "värre" i en period om cirka två veckor. Efter det blev det bättre. Det kändes som att jag kunde se världen i ett nytt ljus. Jag tror inte att jag suttit här idag, om det inte vore för sertralin.

    Hoppas att det löser sig för dig, och om du upplevde mina svar som givande får du gärna ställa fler frågor :)

  • Anonym (Inte mig själv)

    Saken är den att jag har aldrig haft dålig självkänsla och vi har haft det fantastiskt i relationen. Håller på att bygga hus och har två underbara barn.

    Till saken hör att min mamma var psykiskt sjuk hela sitt liv (hon dog faktiskt på psyk oxå) och jag är så rädd att bli som henne.

    Vet faktiskt inte varför jag har blivit deprimerad. Eller ja har varit en jobbig flytt från 160 kvm till en lägenhet på 68 kvm och det är mycket att fixa med blivande huset.

    Blir stressad av det då jag tänker på att jag har så mycket att förlora om jag blir lämnad.

    Är svårt att förklara för maken vad psykisk ohälsa är och han tar mitt sätt att vara personligt och då får jag skuldkänslor inför det och så har han oxå blivit ledsen nu när jag har varit konstig och då får jag skuldkänslor för det.

    Är en ond spiral : (

    Känns som om jag alltid kommer vara deprimerad. Detta är det värsta jag har varit med om!!!

Svar på tråden Vilka symtom har ni med medelsvår depression????