• Anonym (mumsan)

    Säga du till kungen?

    Hade en diskussion med min syster idag och nu är jag nyfiken på vad ni svarar på frågan: Skulle du titulera eller dua kungen eller någon annan i den familjen?

    För min del skulle det aldrig falla mig in att titulera, jag duar alla mina medmänniskor.

  • Svar på tråden Säga du till kungen?
  • Anonym (.)

    Jag är republikan och skulle aldrig, av princip, sätta mig i den situationen att jag skulle möta kungen eller någon från den familjen.

    Men som principdiskussion: jag skulle aldrig någonsin i hela mitt liv titulera honom. Att han inte accepterar att bli duad är faktiskt hans eget problem som jag varken kan eller vill ta ansvar för.

  • Anonym (Vett o etikett)

    Skulle självklart inte dua Kungen eller nån annan i kungafamiljen av de som inte ska duas. Tillhör allmänt hyfs! 

  • Drottningen1970

    Skulle absolut inte titulera kungligheter på något annat sätt än vem som helst.

    Har varken mer eller mindre respekt för någon utifrån titel. Jag skulle bemöta kungen på samma sätt som min kollega, grannen eller tiggaren utanför ica.

  • Aniiee

    Jag duar ju knappt ens min egna familj, så att dua kungen känns lite avlägset.


    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Fru Ribbing)

    Kungen tilltalar man Ers höghet och inget annat!

  • Anonym (. 2)
    Anonym (Fru Ribbing) skrev 2020-11-07 20:23:31 följande:
    Kungen tilltalar man Ers höghet och inget annat!

    Ers majestät, om jag får be!
  • Anonym (Fru Ribbing)
    Anonym (. 2) skrev 2020-11-07 20:33:07 följande:

    Ers majestät, om jag får be!
    Båda är ok ;) 
  • Anonym (Tycho)

    Jag skulle nog dua. Men det beror också på tillfället.

    En kompis skulle tilltala kungaparet i ett officiellt sammanhang. Han är emot att vi har ett kungahus men insåg att tillfället inte handlade om honom och hans politiska övertygelse utan om tillfällets huvudperson. Så han hälsade ers majestäter välkomna osv. Vet att det satt långt inne!

  • sillson

    Jag tror inte på rasbiologi. Jag titulerar folk efter vad de åstadkommer och kan framför börd. Knugen tilltalar jag Ers Analfabet.

Svar på tråden Säga du till kungen?