• Anonym (Hjälpa till hemma)

    "Han hjälper inte till" som försvarsmekanism?

    Hej,

    Ja vi har ju alla sett dessa trådar med "hon har tappat lusten att ligga" som besvaras med "Ja men hjälper du till hemma då?". 

    Men jag undrar om det verkligen är så enkelt. Jag har iakttagit hos min egen fru, som visserligen har sex med mej men utan passion och entusiasm, hur detta verkar bli som ett sorts försvar eller sköld för att skapa en distans mellan oss. 

    Ett exempel: Jag säger uttryckligen att hon inte är ansvarig för Barn A:s utflykt, utan jag tar på mig detta. Fru förklarar att "kommer du att komma ihåg allt då? Hur ska det gå? Lika bra att jag gör det!" varpå hon gör det. Då kan det även hända att hon blir stressad om det är mycket att göra, varpå hon kan påpeka att "Nu blev det jättestressigt för mig eftersom att du aldrig hjälper till". 

    Det är till och med så tydligt att jag ser ett mönster i detta, det förekommer påfallande ofta efter att vi har haft det bra tillsammans och gjort något kul, varpå jag föreslagit sex som hon avvisat. Direkt efter eller dagen efter en sådan situation uppkommer ofta detta, dvs hon spelar lite martyr som måste göra allt, vilket är långt ifrån sanningen. 

    Jag vet ju inte vad som pågår i hennes huvud men det känns för mig som att hon skapar en distans mellan oss för att slippa ha dåligt samvete över att vara "den som inte vill". Säkert omedvetet. Allt för att slippa konfronteras med det faktum att hon inte känner attraktion till mig. Och det beror inte på att hon är trött och stressad för hon avvisar mig lika ofta även när allt är i harmoni och hon är glad och avspänd. 

    Jag håller med om att man inte behöver ligga hela tiden, däremot tycker jag man kan vara sexuell mot varandra nästan jämt, och alltid när man är ensamma. Ni förstår vad jag menar, man kan röra varandra utan att ha sex men det handlar om sensuell beröring, ibland pratar man bara men då är det förtroliga samtal direkt från hjärtat som "pillow talk" ungefär osv osv. 
    Att man visar parnern att man vill ha hen på andra sätt, en kyss (inte en "mosterskyss" på kinden utan en riktigt), lite hångel när inte barnen ser osv.

  • Svar på tråden "Han hjälper inte till" som försvarsmekanism?
  • Vanessa89

    Så ni delar alltså helt på ansvaret hemma? Kommentaren gällande packning till barnet är alltså helt obefogad?

  • Anonym (Hjälpa till hemma)
    Vanessa89 skrev 2020-11-08 10:13:34 följande:

    Så ni delar alltså helt på ansvaret hemma? Kommentaren gällande packning till barnet är alltså helt obefogad?


    Nej, vi delar inte på ansvaret utan jag är ytterst ansvarig för hela familjen. Men eftersom vi är två vuxna låter jag frun ta en hel del ansvar också. Jag försöker att alltid vara tydlig när jag tar över något från henne för att jag märker att det börjar bli för mycket för henne, likaså avlastar jag och tar över från henne när hon ber om det. 
  • Anonym (.)

    Jag tror att du har en poäng i att kvinnor ofta har svårt att släppa rollen som projektledare.

    Men.

    Du lastar över allt ansvar på henne för ett bristande sexualliv. Allt.
    Du visar inte på det minsta sätt att du har insikt i att ditt agerande kommer att påverka hennes lust. Du kommenterar inte med ett enda ord utan allt lastar du på kvinnan.

    Det är just ett sådant beteende, männens bristande självinsikt i hur taskiga älskare de är, som gör att kvinnor tappar lusten.

  • Vanessa89
    Anonym (Hjälpa till hemma) skrev 2020-11-08 10:22:36 följande:

    Nej, vi delar inte på ansvaret utan jag är ytterst ansvarig för hela familjen. Men eftersom vi är två vuxna låter jag frun ta en hel del ansvar också. Jag försöker att alltid vara tydlig när jag tar över något från henne för att jag märker att det börjar bli för mycket för henne, likaså avlastar jag och tar över från henne när hon ber om det. 


    Vad menar du med ytterst ansvarig? Planerar du veckohandlingen? Tvättar du? Städar du? Underhåller du barnen?
  • Mr K69

    Vi gjorde någon slags "tyst överenskommelse" så hon tog hand om det närmaste med barnen, typ gympakläder, utflykt, läxor och sånt och jag allt annat och då menar jag allt. Behövde någon (oftast hon) hjälp med något så självklart fanns jag där och tvärtom. Det funkade hur bra som helst både familjemässigt och vi hade ett underbart sexliv. Många säger att man måste ha en dialog och prata om sånt men det behövdes aldrig för oss. Men när barnen flyttade hemifrån så sket sig allt, hon levde kvar i sin bubbla om att jag skulle fixa allt... Men det är ett annat kapitel och vi lever nu på varsitt håll.

  • Anonym (Hjälpa till hemma)
    Vanessa89 skrev 2020-11-08 10:31:53 följande:

    Vad menar du med ytterst ansvarig? Planerar du veckohandlingen? Tvättar du? Städar du? Underhåller du barnen?


    Jag är ansvarig för att alla de där sakerna sker, i rätt prioordning. En del gör jag själv, en del delegerar jag ansvaret för till frun, en hel del gör vi båda två för att vi gillar det, tex är med barnen. Det gälleratt sätta gränser för hon tar gärna på sig för mycket annars.

    Det är jag som gör planeringar, håller kolla på utflykter, har hand om ekonomin och det mesta av administrationen osv.
  • Anonym (Hjälpa till hemma)
    Mr K69 skrev 2020-11-08 10:37:57 följande:

    Vi gjorde någon slags "tyst överenskommelse" så hon tog hand om det närmaste med barnen, typ gympakläder, utflykt, läxor och sånt och jag allt annat och då menar jag allt. Behövde någon (oftast hon) hjälp med något så självklart fanns jag där och tvärtom. Det funkade hur bra som helst både familjemässigt och vi hade ett underbart sexliv. Många säger att man måste ha en dialog och prata om sånt men det behövdes aldrig för oss. Men när barnen flyttade hemifrån så sket sig allt, hon levde kvar i sin bubbla om att jag skulle fixa allt... Men det är ett annat kapitel och vi lever nu på varsitt håll.


    Ungefär så har vi det också, fast uttalat.
  • Anonym (My)
    Anonym (Hjälpa till hemma) skrev 2020-11-08 10:38:49 följande:
    Jag är ansvarig för att alla de där sakerna sker, i rätt prioordning. En del gör jag själv, en del delegerar jag ansvaret för till frun, en hel del gör vi båda två för att vi gillar det, tex är med barnen. Det gälleratt sätta gränser för hon tar gärna på sig för mycket annars. Det är jag som gör planeringar, håller kolla på utflykter, har hand om ekonomin och det mesta av administrationen osv.

    Det låter inte som att ni samarbetar särskilt bra. Om ni båda har lika mycket att säga till om så kan ni få en större känsla av gemenskap. Och den känslan kan i sin tur föra med sig närhet och lust. Kanske läge att prova parterapi för att ge er tid att lyssna på varandra och lära er att kommunicera bättre?
  • Anonym (Hjälpa till hemma)
    Anonym (My) skrev 2020-11-08 11:38:01 följande:

    Det låter inte som att ni samarbetar särskilt bra. Om ni båda har lika mycket att säga till om så kan ni få en större känsla av gemenskap. Och den känslan kan i sin tur föra med sig närhet och lust. Kanske läge att prova parterapi för att ge er tid att lyssna på varandra och lära er att kommunicera bättre?


    Kvinnor tänder på jämställda män? Just det glömde det...

    (Observera ironin)
  • Anonym (A)

    Män kan ha mekaniskt sex sex för att ha sex, kvinnor behöver känna åtrå för att kunna ha sex. Du kanske borde ta redan på hur hon slappnar av och känner sig entusiastisk. Ibland är det inte bara att hjälpa till praktiskt i hemmet utan många kvinnor gillar långa djupa samtal där de känner sig hörda och förstådda.

    En kvinna knyter ett band till mannen genom sex och hon vill inte bli beroende dvs knyta bandet hur som helst utan han måste förtjäna det. Börja prata med henne om först sånna saker hon behöver reda ut dvs lyssna på hennes problem, oro och de allvarliga bitarna och visa att du förstår och validerar henne i hennes känslor och att hon är hörd, sedan nån gång när det passar kan du skoja lite med henne och göra henne glad få henne att skratta, sedan kan du flörta lite med henne och sist hjälpa henne med praktiska saker. Gör dessa grejjer utan att ta på henne eller förvänta dig sex. Gör dessa saker lite pö om pö och inte samtidigt. Om du fortsätta med dessa saker är det stor chans att hon kommer komma till dig tillslut.

Svar på tråden "Han hjälper inte till" som försvarsmekanism?