• JonasSa

    Närhetsbehov

    Jag är en man som har ett bra liv med undantaget att jag inte har flickvän. Visst skulle det vara härligt att ha hitta en tjej för att inleda en parrelation men känner ingen stress utan det är bättre att det är rätt när det är seriöst.

    Mitt problem är snarare att jag har stort behov av avslappnad närhet, nu tänker jag på ickesexuell närhet. Det är typ vidröra någon, kramar och någon som vill krypa upp i min famn men även sova ihop.

    Jag tror inte jag är ensam om det behovet så nu undrar jag hur ni andra skapar den närheten!

  • Svar på tråden Närhetsbehov
  • Anonym (närhetslös)

    Lever precis som du utan partner sedan flera år. Det jag saknar mest med en relation är samtalen och den alltid fysiskt pågående och spontana närheten som man helt otvunget har med sin kärlekspartner. Ett tag försökte jag mig på dejtande men blev alltid besviken då sex vara den enda som erbjöds. Jag kom då på att jag hade sex av fel skäl, och egentligen mest ville ha det som du beskriver. Osexuella kramar och beröring, någon som vill komma över på middag, ha intressanta samtal, massera varann. Att kunna ligga i någons famn utan en tanke på sex. Men sådan närhet är högst ovanlig, Tror många får nöja sig med den närhet de får av sina barn och husdjur och kanske en och annan kram och beröring av nån vän eller förälder.

    Så för min del lever jag utan den typen på obestämd tid eftersom jag inte är redo för ett förhållande och inte gillar ha sex om jag inte blir väldigt förälskad.Lite tomt emellanåt och tråkigt att man måste ge sex för att få tillgång till det.

  • JonasSa

    Jag tycker du beskriver det hela på ett sätt som stämmer med hur jag upplever det. Just närvaron, känslan av att det finns värme emellan personerna. Nu tycker jag om sexet också, ingen tvekan om det, men jag vill att det ska finnas mer än en sexig kropp, det måste finnas värme också.
    Fast det jag saknar är närheten, känna en annan människa nära som jag har respekt för och trivs med!

  • Litenmenhård

    Jag håller helt med om vad ni skriver. Jag gillar sex också, men det jag saknar är det som ni just beskriver. En kravlös närhet. Att bara ligga och mysa utan att det behöver leda till något mer. Bara att få vara varandra nära.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • MammAmma

    Jag får leva utan den närheten, helt enkelt. Har som tur är inte så stort närhetsbehov, men det vore väldigt trevligt att få det ibland ändå. Har försökt mig på dejting men har inte hittat riktigt rätt, så är inne på 7e året som singel och enbart sexuella relationer intresserar mig inte längre, efter några år efterlämnar det mest bara en känsla av tomhet hos mig.

  • Litenmenhård

    Det behövs fler romantiker, anser jag.


    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • JonasSa

    Tydligt att fler vill ha närhet, frågan är hur vi skapar den så att det är närhet som vi vill ha?

  • Litenmenhård
    JonasSa skrev 2020-11-08 15:23:52 följande:

    Tydligt att fler vill ha närhet, frågan är hur vi skapar den så att det är närhet som vi vill ha?


    Ja, du, det var en bra fråga. Gäller att hitta en sån person som gillar mycket närhet, tror jag. Men hur man gör det det vet jag inte.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (närhetslös)
    Litenmenhård skrev 2020-11-08 15:05:05 följande:

    Det behövs fler romantiker, anser jag.


    Instämmer verkligen!
  • Anonym (närhetslös)
    MammAmma skrev 2020-11-08 14:20:07 följande:

    Jag får leva utan den närheten, helt enkelt. Har som tur är inte så stort närhetsbehov, men det vore väldigt trevligt att få det ibland ändå. Har försökt mig på dejting men har inte hittat riktigt rätt, så är inne på 7e året som singel och enbart sexuella relationer intresserar mig inte längre, efter några år efterlämnar det mest bara en känsla av tomhet hos mig.


    Lite samma erfarenheter. Jag har nog egentligen väldigt stort närhetsbehov i relationer men klarar mig bra utan som singel. Men saknar det intellektuella utbytet och att bara kunna vara avslappnad med nån och krypa in till när lusten faller på. Likaså spontansex lite varstans med nån man känner sig trygg och omtyckt av. Insett att såna saker är lyxvara idag och att jag mycket väl kan förbli singel resten av livet pga att sexrelationer inte intresserar. Haft tillräckligt av det och blev som du enbart tom efter första kicken lagt sig. Tror killarna fick ut betydligt mer än jag av upplevelsen eftersom jag gav otroligt mycket mer i varje möte.
  • Anonym (närhetslös)
    JonasSa skrev 2020-11-08 13:44:10 följande:

    Jag tycker du beskriver det hela på ett sätt som stämmer med hur jag upplever det. Just närvaron, känslan av att det finns värme emellan personerna. Nu tycker jag om sexet också, ingen tvekan om det, men jag vill att det ska finnas mer än en sexig kropp, det måste finnas värme också.
    Fast det jag saknar är närheten, känna en annan människa nära som jag har respekt för och trivs med!


    Ja exakt. Värme omtanke, nyfikenhet, Någon som vill vara med en oavsett om det blir sex.
Svar på tråden Närhetsbehov