• Anonym (Kvinna)

    Klimakteriet 30+ ?

    Hej,

    Jag är rädd att jag börjar få första tecknen på klimakteriet. Hade alltid 4 dagar mens och har idag knappt 3 dagar. Märker även stor skillnad på temperamentet.

    Någon som kommit i klimakteriet i 30 års ålder och känner igen sig? Finns det någon test att ta?

  • Svar på tråden Klimakteriet 30+ ?
  • Anonym (Koll)

    Det är mycket ovanligt, men visst händer det. Du kan gå till en privat gynläkare och kolla upp dig. Främst då FSH och AMH. 

  • Anonym (-)
    Anonym (Koll) skrev 2020-11-08 13:50:58 följande:

    Det är mycket ovanligt, men visst händer det. Du kan gå till en privat gynläkare och kolla upp dig. Främst då FSH och AMH. 


    Det är inte mycket ovanligt, det är vanligare än vad man tror. Men precis som du skriver så ger FSH och AMH ett ungefärligt mått hur långt man har kvar till menopaus.
  • Anonym (Koll)
    Anonym (-) skrev 2020-11-08 14:05:18 följande:
    Det är inte mycket ovanligt, det är vanligare än vad man tror. Men precis som du skriver så ger FSH och AMH ett ungefärligt mått hur långt man har kvar till menopaus.
    Det drabbar ca 4% så att kalla det "vanligare än vad man tror" är att ta i. 
  • Anonym (-)
    Anonym (Koll) skrev 2020-11-08 14:13:37 följande:

    Det drabbar ca 4% så att kalla det "vanligare än vad man tror" är att ta i. 


    4 % är ganska mycket. Så nej, det är inte att ta i, det är betydligt vanligare än vad du försöker få det till när du skriver att det är mycket ovanligt. Det är varken vanligt eller ovanligt.
  • Anonym (Koll)
    Anonym (-) skrev 2020-11-08 14:15:54 följande:
    4 % är ganska mycket. Så nej, det är inte att ta i, det är betydligt vanligare än vad du försöker få det till när du skriver att det är mycket ovanligt. Det är varken vanligt eller ovanligt.
    Men snälla gode värld! 4% ÄR inte många! Det innebär att 96% INTE drabbas av för tidigt klimakterium. 4% nästan oavsett vad det än gäller kan inte bli vanligt. Jag försöker inte få det till nånting. Jag skrev FAKTA. 4% drabbas. Vill du få det till vanligt eller många är det upp till dig. Det ÄR inte många. Punkt.
  • Anonym (-)
    Anonym (Koll) skrev 2020-11-08 14:19:28 följande:

    Men snälla gode värld! 4% ÄR inte många! Det innebär att 96% INTE drabbas av för tidigt klimakterium. 4% nästan oavsett vad det än gäller kan inte bli vanligt. Jag försöker inte få det till nånting. Jag skrev FAKTA. 4% drabbas. Vill du få det till vanligt eller många är det upp till dig. Det ÄR inte många. Punkt.


    Det beror på hur man ser på det. 4 % är 4 av 100, det är ganska mycket när man ser till hela den kvinnliga befolkningen.

    Exempelvis sjukdomar som drabbar runt 5% brukar räknas som vanliga sjukdomar även om 95 % inte drabbas, så är det 5 av 100 som drabbas och det brukar räknas som vanligt.

    4 av 100 är som sagt inte jättevanligt, men inte heller mycket ovanligt som du påstår. Mycket ovanligt räknas till sådant som drabbar kanske högst 1 %.
  • Anonym (Kvinna)

    Jag kan tillhöra de ca 4% som kommer i klimakteriet tidigare.

  • Anonym (Jag)

    Jag var tidig i klimakteriet. Likaså min mamma och mormor, dvs det är ärfligt.

    För mig började det med att jag inte fick tillbaka mensen efter förlossningen. Sen smög sig svettningarna på och då var det inte så svårgissat längre. Inte alls samma symptom som de du beskriver ts.

    Bäst är väl att får göra ett test.

  • Anonym (A)

    Jag har tydliga klimakteriesymptom och så haft det senaste året. Är 23 år nu, började när jag var typ 22.5 år. Har dock haft mens enda sedan jag var 11 år, så att det börjar svaja efter 11.5 år är väl kanske inte jättekonstigt. Har därtill också PCOS och endometrios, som säkert spelar in. För mig det i någon mån bara en lättnad då jag ändå inte vill ha några barn. 

  • Anonym (Jag)
    För mig det i någon mån bara en lättnad då jag ändå inte vill ha några barn. 

    Det är lätt att säga innan man är där (A). Jag har så mycket problem med mitt klimakterie och haft det hela tiden. Det är svettningar utan dess like, sömnsvårigheter, inkontinens, risk för benskörhet, svårt att hålla vikten för att nämna några ex.
    Det har gått över 10 år nu och jag ser inget slut på det ännu heller.

Svar på tråden Klimakteriet 30+ ?