• Anonym (magont)

    Ont i magen 6h efter matintag, vad kan det vara?

    Under det senaste året får jag ont i nedre delen av magen, mot höger sida, cirka 6 timmar efter matintag. Om jag äter på kvällen så får jag ont på natten.

    Detta kommer och går.

    Jag äter allsidigt, dricker mycket filmjölk då jag tänkte att det kanske magkatarr men känns lite för långt ner för det.

    Någon som haft liknande problem? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-09 22:54
    Kanske ska tillägga att jag genomgått en tuff period de sista två åren med min maka som blev svårt sjuk och avled. Jag vet inte om mag (eller tarm kanske snarare då det är nedre delen av buken) kan påverkas av stress,sorg, psykisk ohälsa?

  • Svar på tråden Ont i magen 6h efter matintag, vad kan det vara?
  • Anonym (Laktos)

    Jag är laktosintolerant. Hade ont efter matintag och väldigt ofta hugg i magen på nätterna så jag låg och kved. Efter ett gentest så visade det laktosintolerans. Nu äter jag laktosfritt och det kommer bara lite magont om jag fuskar.

    Det låter inte som samma smärta men den kan visa sig olika beroende på individ.

    En misstanke hos mig var IBS.

    Har du kollat överkänslighet eller matallergier?

  • Tow2Mater

    Prova skriv matdagbok över en tid och se om du kan relatera det till fet mat, laktos, fibrer, gluten eller liknande.

  • Anonym (oj)

    Men ont 6 timmar efter? Äter du så sällan? Då är det därför du får ont.....

  • Anonym (magont)
    Anonym (Laktos) skrev 2020-11-08 22:43:15 följande:

    Jag är laktosintolerant. Hade ont efter matintag och väldigt ofta hugg i magen på nätterna så jag låg och kved. Efter ett gentest så visade det laktosintolerans. Nu äter jag laktosfritt och det kommer bara lite magont om jag fuskar.

    Det låter inte som samma smärta men den kan visa sig olika beroende på individ.

    En misstanke hos mig var IBS.

    Har du kollat överkänslighet eller matallergier?


    Jag har försökt trixa med mat men det går inte bra. Jag äter dock jättemycket bönor och filmjölk. IBS har jag tänkt på men vet inte om det specifikt ska göra ont på höger sida då? Men jag har tänkt att jag kanske ska prova laktorsfri fil?
  • Anonym (magont)
    Tow2Mater skrev 2020-11-08 22:54:15 följande:

    Prova skriv matdagbok över en tid och se om du kan relatera det till fet mat, laktos, fibrer, gluten eller liknande.


    Bra tips! Det ska jag göra!
  • Anonym (magont)
    Anonym (oj) skrev 2020-11-09 06:14:08 följande:

    Men ont 6 timmar efter? Äter du så sällan? Då är det därför du får ont.....


    Vad menar du? Att man får ont för att man äter för sällan? Det är dock inte sug i magsäcken utan nedre delan av buken typ.

    Men när det har gått 6h är det oftast pga att jag ätit på kvällen kanske kl. 22, och sen då 4 på natten typ så vaknar jag av det gör ont. 

    Jag har inte riktigt tänkt på att det kanvara för långt mellan målen: Tror du det kan ha påverkan? 

    Jag kanske borde äta oftare och mindre? Eller? 
  • Anonym (Laktos)
    Anonym (magont) skrev 2020-11-09 22:51:04 följande:

    Jag har försökt trixa med mat men det går inte bra. Jag äter dock jättemycket bönor och filmjölk. IBS har jag tänkt på men vet inte om det specifikt ska göra ont på höger sida då? Men jag har tänkt att jag kanske ska prova laktorsfri fil?


    Jag hade hugg på natten på höger sidan i magen. Mina symptom var inte helt typiska för laktosintolerans därför tog de tillslut ett gentest. Nu får jag ont i magen på ett annat sätt (inga hugg utan kontinuerlig smärta) när jag fuskar och äter laktos och kan få diarré.

    Äter du sjukt mycket bönor kan det vara problemet (jag är vegetarian och älskar bönor...).

    Det kan vara något helt annat också. Testa att dra ner lite på bönintaget och testa laktosfri fil en stund. Du kanske även ska boka en tid på vårdcentralen för säkerhets skull?
  • Anonym (Mette)

    Har du andra symtom? Köttallergi? Dvs alfa gal. Kolla upp det.

  • Anonym (Fia)

    Det brukar vara lite mer oroande när det är just på höger sida, men också att det sker på natten.
    Det med natten blev jag informerad om när jag hade extremt grav IBS en gång i tiden, det är tydligen en viktig indikation på att det ska undersökas då det är mer överrenstämmande med allvarliga orsaker. (obs inte nödvändigtvis så, jag hade jätteallvarliga symptom men det fanns inget allvarligt fel, men just det med nattliga symptom gjorde att de fann det viktigt att utreda ordentligt).

    Nu behöver det ju inte ha med saken att göra det med makan, men är du lite äldre? Nytillkommna magsymptom när man inte är jätteung är också en anledning till att kolla upp ordentligt. Vänd dig till vården istället för att spekulera själv och fråga på forum. 

  • Anonym (magont)
    Anonym (Fia) skrev 2020-11-10 18:38:47 följande:

    Det brukar vara lite mer oroande när det är just på höger sida, men också att det sker på natten.
    Det med natten blev jag informerad om när jag hade extremt grav IBS en gång i tiden, det är tydligen en viktig indikation på att det ska undersökas då det är mer överrenstämmande med allvarliga orsaker. (obs inte nödvändigtvis så, jag hade jätteallvarliga symptom men det fanns inget allvarligt fel, men just det med nattliga symptom gjorde att de fann det viktigt att utreda ordentligt).

    Nu behöver det ju inte ha med saken att göra det med makan, men är du lite äldre? Nytillkommna magsymptom när man inte är jätteung är också en anledning till att kolla upp ordentligt. Vänd dig till vården istället för att spekulera själv och fråga på forum. 


    Hej varför är det värre om det kommer på natten och att man är äldre? Höger sida är väl bara tarmar tänker jag som spökar. Jag har haft det i över ett år och det blir ju inte värre, kommer aldrig på dagen osv. 
  • Anonym (magont)
    Tow2Mater skrev 2020-11-11 23:45:24 följande:

    Annat värt att prova är Miralax som en hjälp for tarmarna att tommas.


    Är det som lavemang?
  • Tow2Mater
    Anonym (magont) skrev 2020-11-12 00:18:05 följande:
    Är det som lavemang?
    Dulcosoft kanske det heter i Sverige. 

    "Osmotiskt aktiva laxermedel verkar genom att dra till sig vatten i tjocktarmen genom s.k. osmos. Avföringen mjukas då upp av vattnet och volymen ökar. Volymökningen stimulerarar tarmrörelserna att arbeta mer. När avföringen blir mjukare underlättas också tarmtömningen."
    www.forstoppningshjalpen.se/behandlingsalternvativ/forstoppningshjalp

    Enligt min doktor som rekomenderade att prova det skulle det hjälpa tarmen att tömmas bättre.
  • MammAmma
    Anonym (magont) skrev 2020-11-11 23:27:18 följande:

    Hej varför är det värre om det kommer på natten och att man är äldre? Höger sida är väl bara tarmar tänker jag som spökar. Jag har haft det i över ett år och det blir ju inte värre, kommer aldrig på dagen osv. 


    På höger sida har du lever och galla. Det kan vara gallan som spökar. Vänd dig till primärvården.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (magont) skrev 2020-11-11 23:27:18 följande:
    Hej varför är det värre om det kommer på natten och att man är äldre? Höger sida är väl bara tarmar tänker jag som spökar. Jag har haft det i över ett år och det blir ju inte värre, kommer aldrig på dagen osv. 
    Jag vet inte detaljerna runt det, men det var den informationen läkarna gav mig. 

    Det är i alla fall värre när man är äldre för att en hel del av de "snälla" varianterna som kan orsaka det generellt debuterar tidigare och att risken för mer elakartade varianter ökar med åldern.

    Vad jag förstår är också det med natten något som har att göra med att farligare saker oftare visar sig så än ofarliga. 

    Sök läkare. 
Svar på tråden Ont i magen 6h efter matintag, vad kan det vara?