• Anonym (Undra­r)
    Mon 9 Nov 2020 15:03
    449 visningar
    15 svar
    15
    449

    Är det här ett vanligt symptom på utmattningsdepression?

    Jag har gått igenom flera traumatiska händelser de senaste åren och känt en enorm konstant stress. Numera kan jag inte hantera minsta stress eller problem som uppstår utan att få raseriutbrott och rejält ångest och stresspåslag. Bara att ta tag i något som jag måste göra kan ge mig sådan ångest och stresspåslag men när det sedan är gjort inser jag att det inte alls var något att ha sån ångest och stress för. Är det här vanligt vid utmattningsdepression?

  • Svar på tråden Är det här ett vanligt symptom på utmattningsdepression?
  • Mon 9 Nov 2020 16:05
    #1

    Vet ej, men sök hjälp inom vården redan NU, innan du brakar ihop!

  • Anonym (W)
    Mon 9 Nov 2020 16:14
    #2

    Ja, det är en biverkning av tidigare utbrändhet. Jag är likadan. Jag kunde tex alltid hantera konflikter förr. Nu blir jag jättestressad när någon skäller på mig och jag bara drar.

    Det är något i kroppen som triggas snabbare än vad det gjorde förut.

  • Anonym (.)
    Wed 11 Nov 2020 05:52
    #3

    Vet inte om just utmattning, men jag har själv fått väldigt mycket sämre tålamod och kort stubin efter långa perioder med hög stress.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Wed 11 Nov 2020 08:50
    #4
    Långbenopluto skrev 2020-11-09 16:05:20 följande:

    Vet ej, men sök hjälp inom vården redan NU, innan du brakar ihop!


    Jag har redan brakat ihop för länge sedan tyvärr.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Wed 11 Nov 2020 08:59
    #5
    Anonym (W) skrev 2020-11-09 16:14:56 följande:

    Ja, det är en biverkning av tidigare utbrändhet. Jag är likadan. Jag kunde tex alltid hantera konflikter förr. Nu blir jag jättestressad när någon skäller på mig och jag bara drar.

    Det är något i kroppen som triggas snabbare än vad det gjorde förut.


    Exakt så, därför har jag slutat umgås och vara bland männniskor så att jag slipper hantera ev konflikter och deras negativa energi som påverkar mig alldeles för mycket.
  • Anonym (Bipo 2)
    Wed 11 Nov 2020 10:58
    #6

    Samma som trådstartaren :(

  • Anonym (Andan i halsgr­open)
    Wed 11 Nov 2020 18:36
    #7

    Vilket yrke ?

    Vad är det för traumatiska händelser.

    Får du medicin?

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Wed 11 Nov 2020 22:14
    #8
    Anonym (Andan i halsgropen) skrev 2020-11-11 18:36:23 följande:

    Vilket yrke ?

    Vad är det för traumatiska händelser.

    Får du medicin?


    Jag är sjukskriven sedan en tid tillbaka, men arbetar som mäklare. Upplever dock inte att utmattningen har med jobbet att göra utan personliga händelser i mitt liv. Men jag mår för dåligt för att jobba just nu även om jag gillar mitt jobb. Tar inga mediciner, tror inte att det hjälper i längden.
  • Anonym (.)
    Thu 12 Nov 2020 06:21
    #9
    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-11 08:59:04 följande:

    Exakt så, därför har jag slutat umgås och vara bland männniskor så att jag slipper hantera ev konflikter och deras negativa energi som påverkar mig alldeles för mycket.


    Anonym (Undrar) skrev 2020-11-11 22:14:24 följande:

    Jag är sjukskriven sedan en tid tillbaka, men arbetar som mäklare. Upplever dock inte att utmattningen har med jobbet att göra utan personliga händelser i mitt liv. Men jag mår för dåligt för att jobba just nu även om jag gillar mitt jobb. Tar inga mediciner, tror inte att det hjälper i längden.


    Människor och sociala kontakter ger ju även positiv energi. Har du en bra läkare? Har du en plan för hur du ska börja jobba igen? En bra läkare kan hjälpa dig att lägga upp en plan med deltid och upptrappning. Gillar man sitt jobb och stressas över personliga händelser så kan jobbet vara en del i att koppla av från stressen.

    Du skriver ?händelser?, terapi tex kbt är ett mycket effektivt sätt att lära sig hantera minnen från trauman och på så sätt lära sig att själv agera så att man håller stressnivån nere när något triggar minnena.

    Medicin kan vara ett bra sätt att initialt komma upp på banan igen. Mår man riktigt dåligt och läkaren rekommenderar medicin så bör man i alla fall överväga att ta den.

    Se till att du har en bra läkare som du kan resonera och prata med och som du blir hjälpt av, byt läkare om du inte upplever detta.
  • Anonym (W)
    Thu 12 Nov 2020 08:28
    #10

    Jag kan verkligen rekommendera mycket sömn, promenader, nyttig mat dvs mycket frukt och grönsaker. Och det viktigaste: meditation!

    Prova det. Jag har varit i dina skor ???? och lycka till!

  • Anonym (W)
    Thu 12 Nov 2020 08:29
    #11

    Jag kan verkligen rekommendera mycket sömn, promenader, nyttig mat dvs mycket frukt och grönsaker. Och det viktigaste: meditation!

    Prova det. Jag har varit i dina skor ???? och lycka till!

  • Anonym (W)
    Thu 12 Nov 2020 08:32
    #12

    Jag kan verkligen rekommendera mycket sömn, promenader, nyttig mat dvs mycket frukt och grönsaker. Och det viktigaste: meditation!

    Prova det. Jag har varit i dina skor ???? och lycka till!

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Thu 12 Nov 2020 17:57
    #13
    Anonym (W) skrev 2020-11-12 08:29:11 följande:

    Jag kan verkligen rekommendera mycket sömn, promenader, nyttig mat dvs mycket frukt och grönsaker. Och det viktigaste: meditation!

    Prova det. Jag har varit i dina skor ???? och lycka till!


    Tack! Känner du dig helt återhämtad idag eller sitter vissa symptom kvar som lägre stresstolerans tex?

    Ja, sunda levnadsvanor och matvanor försöker jag upprätthålla men vissa dagar orkar jag inte.

    Jag har inte hittat lugnet att meditera än. Jag är rädd för att alla jobbiga tankar kommer då vilket gör mig bara mer stressad och uppjagad.
  • Anonym (W)
    Thu 12 Nov 2020 18:06
    #14

    Jag är inte helt och hållet återhämtad. Jag har inte lika bra minne som förut och inte heller lika bra ordförråd. Jag hade också jobbiga perioder i livet när jag blev utmattad. En nära familjemedlem var dödssjuk under många år och det kändes själv som att jag skulle dö, så dåligt mådde jag. Samtidigt studerade jag och jobbade med 0 support från min dåvarande sambo. Jag ville inte leva längre.

    Jobbiga tankar kommer komma när du mediterar. Jag föreslår att du ligger ner när du mediterar. När jag sitter upp har jag bara en klump i magen (stresskänslan).

    Sen behöver du inte vara strikt vad kommer till maten. Jag har också dagar då jag fuskar med pizza eller McDonalds. Straffa inte dig själv för mycket

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Thu 12 Nov 2020 22:21
    #15
    Anonym (.) skrev 2020-11-12 06:21:34 följande:

    Människor och sociala kontakter ger ju även positiv energi. Har du en bra läkare? Har du en plan för hur du ska börja jobba igen? En bra läkare kan hjälpa dig att lägga upp en plan med deltid och upptrappning. Gillar man sitt jobb och stressas över personliga händelser så kan jobbet vara en del i att koppla av från stressen.

    Du skriver ?händelser?, terapi tex kbt är ett mycket effektivt sätt att lära sig hantera minnen från trauman och på så sätt lära sig att själv agera så att man håller stressnivån nere när något triggar minnena.

    Medicin kan vara ett bra sätt att initialt komma upp på banan igen. Mår man riktigt dåligt och läkaren rekommenderar medicin så bör man i alla fall överväga att ta den.

    Se till att du har en bra läkare som du kan resonera och prata med och som du blir hjälpt av, byt läkare om du inte upplever detta.


    Tack för dina råd! Ja som tur är så är min läkare jättebra och inkännande och han tror att jag har ptsd och depression. Tyvärr är det långa väntetider för KBT men jag tror också att det skulle vara bra för mig. Kanske en kombination av KBT och medicinering. Det är så tufft att må såhär och jag skulle nog behöva få komma ner i varv. Det är som om jag är hyper pga den höga stressen fastän jag i vanliga fall är en lugn person. Hjärnan och kroppen får aldrig vila och jag har ett katastroftänk hela tiden. Jag har så mycket ilska och sorg inom mig att det känns som om jag ska gå sönder. Jag känner inte att jag fixar att jobba nu pga min inre stress som gör att jag inte är mig själv och jag orkar inte heller den sociala biten.
Svar på tråden Är det här ett vanligt symptom på utmattningsdepression?