• Nanniii

    Magkatarr?

    Hej. Jag har haft problem med magkatarr lite nu på senaste sen jag gått i separation och haft en ganska jobbig period. Jag har tagit novalucol och gaviscon vilket har hjälpt mot själva magkatarren. Men sen är där ett problem som är riktigt störigt. När jag sväljer så är det precis som det blir baksug nere i magen och att det bubblar upp mot halsen igen. Det blir ingen direkt rap men det känns som en liten rap längre ner i strupen. Har någon annan varit med om detta? Jag har aldrig varit de och tycker det är så drygt. Och där hjälper inte novalucolen tex. Efter kontakt med vc ska jag testa omeprazol om det nu är magsaft som kommer upp. Men hur vet man? För er som testat omeprazol har det hjälpt er ngt? Har ni andra tips för att slippa detta ????

    Tack sålänge.

    //N

  • Svar på tråden Magkatarr?
  • Pimpinellan

    Omeprazol har absolut hjälpt mot min magkatarr. Och att stressa mindre och äta bättre. Periodvis har jag fått slopa kaffet t.ex. Än idag tål jag inte äppeljuice.

  • Nanniii

    Ja, det verkar hjälpa för en hel del och mindre för andra :) Kaffe har jag inte druckit på 3 dagar. Vågar verkligen inte om det skulle bli värre. Vad för symtom har du när du har magkatarr om jag får fråga?:)

  • Pimpinellan
    Nanniii skrev 2020-11-09 17:07:55 följande:
    Ja, det verkar hjälpa för en hel del och mindre för andra :) Kaffe har jag inte druckit på 3 dagar. Vågar verkligen inte om det skulle bli värre. Vad för symtom har du när du har magkatarr om jag får fråga?:)
    Svider och bränner långt upp i magen, blir svullen och gasig. När det varit som värst har jag knappt kunnat äta.
  • Nandez

    Jag åt Omeprazol 20 mg på morgonen och 20 mg på kvällen i två veckor, det hjälpte mig.

  • Nanniii

    Jag antar att jag inte kan förvänta mig ngn förbättring efter första dagen kanske? Tog första kapseln imorse.

    Nandez: Hur var dina symptom?

    Trappade ni bara ner när ni inte skulle ta kapslarna mer?

  • Nandez

    Jag hade mycket ont i magen, sura uppstötningar och lite illamående. Jag avslutade behandlingen efter två veckor.

  • Pimpinellan
    Nanniii skrev 2020-11-10 09:53:16 följande:
    Vet ni hur lång tid det tar ungefär innan omeprazolen verker och gör nytta?
    Flera dagar, kanske en vecka. Det är därför man bör ta hela kuren.
Svar på tråden Magkatarr?