Inlägg från: Anonym (Tack FK) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tack FK)

Måste jobba trots sjukdom!

Jag har ett kontor med en soffa där barnen kan vila se på film och tas om hand, dvs ingen skillnad från om dom skulle vara hemma och min verksamhet blir inte lidande. Vid magsjuka har jag anlitat min pappa gratis - men då han är riskgrupp och långt över 70 så går inte det i dagsläget som du förstår

Drottningen1970 skrev 2020-11-10 09:48:41 följande:

Du behöver helt enkelt skaffa ett annat arbete. Ett arbete är i första hand en försörjning. Har man otrolig tur kan man ha ett jobb som man förutom försörjning även kan förverkliga sig själv genom. Men som sagt ett arbetes första syfte är försörjning, vilket ditt arbete inte fixar. Du försöker överleva på en hobby som inte går runt. Och i den processen så blir du just nu en samhällsfara. Inte ok. Utöver detta så tar du heller inte ditt föräldraansvar, utan släpar med sjuka ungar till en butik när de borde vara hemma och tas om hand. Dags att växa upp kanske?

• Anonym (Tack FK)

Men jag kan ju plocka ut lön och leva på min verksamhet

Men Corona har tillfälligt ställt till det.

Hade det inte varit Corona hade det inte varit problem

Problemet är ju att det inte går att vara hemma vid minsta symtom om man inte får ersättning för det, i vanliga fall har jag ju varit utan ersättning men då hade jag ju jobbat oavsett

Anonym (S) skrev 2020-11-10 10:44:39 följande:

Men magsjuka fixar han? 

Ju mer du berättar ju mer förstår man att din verksamhet inte går runt, du har inga marginaler överhuvudtaget.

Du ska leva av din verksamhet, inte för den. Du har ett ansvar att försörja dina barn, inte leva ut din dröm om en egen butik. 

• Anonym (Tack FK)
    Anonym (Mia) skrev 2020-11-10 11:02:18 följande:

Fast du äger firman och sedan har väl firman anställt dig som privatperson?

Handläggaren jag pratade med sa att när man äger en firma så räknas endast lön från den verksamheten in i sgi, dom tar inte hänsyn till att jag pga Corona varit tvungen att ta CSN lån några månader. Men det gjorde att jag tjänat för lite de senaste månaderna för att få ett sgi som gör att jag kan få ersättning.

CSN räknas alltså inte in i min inkomst
  • Anonym (Tack FK)

Det är ett AB

Anonym (S) skrev 2020-11-10 11:32:03 följande:

Är du anställd i ett AB, eller har du en enskild firma, ska det stå.

• Anonym (Tack FK)
    Anonym (.) skrev 2020-11-10 11:58:28 följande:

Sluta gnäll!

30% av de kommunalansluta som jobbar inom vård och omsorg är timanställda.

Det innebär att de inte får en enda krona när de blir sjuka eller är misstänkt smittade.

Du sitter och bölar över att det är synd om dig.. Det är det inte. Idag finns det de som har det extremt mycket värre.

Fast nu jobbar jag inte som timvikarier i vården utan jag har mitt eget bolag.

Och vården gnäller ännu mer hela tiden
  • Anonym (Tack FK)
    Anonym (.) skrev 2020-11-10 11:58:28 följande:

Sluta gnäll!

30% av de kommunalansluta som jobbar inom vård och omsorg är timanställda.

Det innebär att de inte får en enda krona när de blir sjuka eller är misstänkt smittade.

Du sitter och bölar över att det är synd om dig.. Det är det inte. Idag finns det de som har det extremt mycket värre.

Fast nu jobbar jag inte som timvikarier i vården utan jag har mitt eget bolag.

Och vården gnäller ännu mer hela tiden
  • Anonym (Tack FK)

Så här säger FK om man har ett ab så räknas mitt Sgi enbart på vad jag tar ut månad för månad 6 månader från det att jag ansöker om vab. Så om jag nu jobbat och tagit ut lön i fyra månader sen går på CSN i fyra sen tar lön i två och ansöker om vab så har jag enligt dom inte jobbat i 6 månader och inte är berättigat sgi. Men att jag jobbade heltid och pluggade 100% som gjorde att jag kunde leva på CSN i fyra månader var tydligen ett misstag för då nollande jag min sgi för att jag inte tagit ut lön utan levt på studielån.

Ar jag delägare i mitt eget AB så baseras min Sgi på lönen för varje månad förutsatt att jag haft lön 6 månader bakåt varje gång jag ansöker om vab..

Anonym (Mia) skrev 2020-11-10 15:36:00 följande:

Antingen har fk felinformerat dig eller så har du förstått fel. Om du har ett ab är du som privatperson och ditt företag separerade. Företaget är en egen juridisk person sas. Har du pluggat och haft CSN så är din sgi skyddad om du gjort rätt. Har du däremot bara skrivit in dig på en kurs för att få CSN så är det bidragsfusk (antar att du fått bidragsdelen också) kan vara detta FK menar på och därmed är sgi inte skyddad

• Anonym (Tack FK)

Ja det har jag men dom räknar bara årsvis alltså räknar dom bara med den lön jag tagit ut 2020 och då räcker det inte för att få sgi

Jo men om jag jobbar i 6 månader sen tar ut ?för lite? lön eller ingenting den 7:e månaden så är jag nere på noll igen när jag ansöker om vab. Eftersom har man ett bolag så utreds man varje gång på nytt man ansöker om vab och då ska man tydligen haft lön varje månad 6 månader bakåt från det bolaget

Anonym (D) skrev 2020-11-10 16:29:24 följande:

Men hade du tagit ut lön 6 månader innan du började studera? För isf kan de inte nolla din sgi. Om du däremot inte tog ut lön mer än fyra månader så är ju din sgi nollad långt innan du började studera.

Rimligtvis bör du uppnå kraven för sgi ändå som ditt läge är nu.

Dessutom skall det räcka med att du förväntas arbeta 6 månader för att få tillbaka din sgi

• Anonym (Tack FK)

Så vad ska jag leva på om jag är förkyld????

Anonym (. 2) skrev 2020-11-10 16:33:50 följande:

Corona räknas som en samhällsfarlig sjukdom. Den går alltså under smittskyddslagen.

Skulle jag träffa på dig i en butik och jag märker att du är sjuk skulle jag anmäla det direkt.

"Vid några få allmänfarliga sjukdomar kan du också isoleras med tvång på en infektionsklinik, om du inte följer de instruktioner som du har fått av läkaren eller inte vill ha behandling. Du är isolerad tills du inte längre är smittsam."

• Anonym (Tack FK)
    Kjell2 skrev 2020-11-10 18:14:28 följande:

CSN och din inkomst övriga dagar.

Men jag har inte CSN, det hade jag endast under några månader i våras, sen i augusti har jag tagit ut lön som vanligt. Men blir jag eller barnen sjuka så får jag ju ingenting om jag är hemma
  • Anonym (Tack FK)

Jag får ihop ekonomin, men inte om jag inte kan få ersättning för att vabba när jag tvingas vara hemma med sjuka barn

Anonym (. 2) skrev 2020-11-10 18:38:50 följande:

Eller de som dör eller får kroniska skador...

Som någon sade: får du inte ihop ekonomin är det dags att du tar ditt ansvar och lägger ner din affär.

• Anonym (Tack FK)

Du tolkar smittskyddslagen lite som du vill, visst har man hiv, könsjukdomar eller bekräftad covid ska man hålla sig inne men det gäller knappast en vanlig bondsnuva serru. Du överskattar om inte annat polisens resurser

Anonym (. 2) skrev 2020-11-10 20:25:28 följande:

Det är så att TS inte får utsätta andra för risken att smittas. Hon  f å r  i n t e   enligt lagen, smittskyddslagen.

Ser man TS och ringer kommer hon eskorteras till vårdinrättning av polis.

Man ser mycket allvarligt på de som utsätter andra för smitta med berått mod.

Får inte TS ihop ekonomin när hon vabbar/är sjuk får hon ordna det på något annat sätt men hon får inte utsätta andra för risken att smittas.

De rekommendationer som FHM går ut med är inte vanliga rekommendationer som du kan göra som du vill med. Du ska lyda dem eftersom covid räknas som samhällsfarlig och går under smittskyddslagen.

Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!