• Anonym (Tack FK)

Måste jobba trots sjukdom!

Hej jag har en egen butik och när Corona drog igång i våras förlorade jag och många med mig en stor del av kundunderlaget. För att överhuvudtaget kunna överleva så hoppade jag på en utbildning i butiksutveckling på så sätt fick jag ta CSN lån när jag inte hade råd att ta ut lön från företaget.

I samma veva blev min äldsta sjuk och jag ansökte om vab en vecka.

FK gjorde en ny sgi utredning i april, sen en i maj då jag vabbade två dagar och en i juni för att jag vabbade då med alltid samma (att det ska utredas sgi på nytt, när man vabbar)

Nu i oktober var min son åter sjuk förkyld, feber halsont och jag var tvungen att stanna hemma med honom pga Corona regler på skolan.

Nu hör FK av sig igen och ska utreda min SGI på nytt men, för att jag i våras inte kunde ta ut lön utan fått CSN istället så har jag tjänat för lite och min sgi är nu nollad!!

Dvs är jag eller mina barn sjuka får jag ingenting i ersättning och är butiken stängd får jag inte in en spänn i verksamheten heller.

Så nu trots att Corona härjar så finns det inte en chans att jag kan vara hemma med minsta symtom, och snuviga barn får hänga med mig på jobbet för jag har inte råd att helt stå utan inkomst.

Så lätt för företagare

• Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!
  • Anonym (Tack FK)
    Anonym (S) skrev 2020-11-10 09:52:27 följande:

Varför har du tagit ut vab när du skriver så här:

I vanliga fall jobbar jag när jag är sjuk och barnen är med mig på jobbet när dom är sjuka.

Under rådande Corona så har man inte kunnat ha sjuka barn i butiken utan då har jag tvingats vara hemma därav vabb i april, maj och juni.

Men nu kan jag inte ta hänsyn till det längre
  • Anonym (Tack FK)

Jag har ett kontor med en soffa där barnen kan vila se på film och tas om hand, dvs ingen skillnad från om dom skulle vara hemma och min verksamhet blir inte lidande. Vid magsjuka har jag anlitat min pappa gratis - men då han är riskgrupp och långt över 70 så går inte det i dagsläget som du förstår

Drottningen1970 skrev 2020-11-10 09:48:41 följande:

Du behöver helt enkelt skaffa ett annat arbete. Ett arbete är i första hand en försörjning. Har man otrolig tur kan man ha ett jobb som man förutom försörjning även kan förverkliga sig själv genom. Men som sagt ett arbetes första syfte är försörjning, vilket ditt arbete inte fixar. Du försöker överleva på en hobby som inte går runt. Och i den processen så blir du just nu en samhällsfara. Inte ok. Utöver detta så tar du heller inte ditt föräldraansvar, utan släpar med sjuka ungar till en butik när de borde vara hemma och tas om hand. Dags att växa upp kanske?

• Anonym (S)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 10:11:06 följande:

Jag har ett kontor med en soffa där barnen kan vila se på film och tas om hand, dvs ingen skillnad från om dom skulle vara hemma och min verksamhet blir inte lidande. Vid magsjuka har jag anlitat min pappa gratis - men då han är riskgrupp och långt över 70 så går inte det i dagsläget som du förstår

Men magsjuka fixar han? 

Ju mer du berättar ju mer förstår man att din verksamhet inte går runt, du har inga marginaler överhuvudtaget.

Du ska leva av din verksamhet, inte för den. Du har ett ansvar att försörja dina barn, inte leva ut din dröm om en egen butik. 
  • Anonym (Tack FK)

Men jag kan ju plocka ut lön och leva på min verksamhet

Men Corona har tillfälligt ställt till det.

Hade det inte varit Corona hade det inte varit problem

Problemet är ju att det inte går att vara hemma vid minsta symtom om man inte får ersättning för det, i vanliga fall har jag ju varit utan ersättning men då hade jag ju jobbat oavsett

Anonym (S) skrev 2020-11-10 10:44:39 följande:

Men magsjuka fixar han? 

Ju mer du berättar ju mer förstår man att din verksamhet inte går runt, du har inga marginaler överhuvudtaget.

Du ska leva av din verksamhet, inte för den. Du har ett ansvar att försörja dina barn, inte leva ut din dröm om en egen butik. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 08:34:24 följande:

Fast inte när man äger firma

Fast du äger firman och sedan har väl firman anställt dig som privatperson?
  • Anonym (S)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 11:01:26 följande:

Men jag kan ju plocka ut lön och leva på min verksamhet

Men Corona har tillfälligt ställt till det.

Hade det inte varit Corona hade det inte varit problem

Problemet är ju att det inte går att vara hemma vid minsta symtom om man inte får ersättning för det, i vanliga fall har jag ju varit utan ersättning men då hade jag ju jobbat oavsett

Men är det bara tillfälligt, så reder du väl ut det? Du har väl marginaler i din budget?

Hur mycket lön plockar du ut? Hur stor buffert har du? Går ditt företag med vinst?
  • Anonym (Tack FK)
    Anonym (Mia) skrev 2020-11-10 11:02:18 följande:

Fast du äger firman och sedan har väl firman anställt dig som privatperson?

Handläggaren jag pratade med sa att när man äger en firma så räknas endast lön från den verksamheten in i sgi, dom tar inte hänsyn till att jag pga Corona varit tvungen att ta CSN lån några månader. Men det gjorde att jag tjänat för lite de senaste månaderna för att få ett sgi som gör att jag kan få ersättning.

CSN räknas alltså inte in i min inkomst
  • Anonym (S)
    Anonym (Tack FK) skrev 2020-11-10 11:13:15 följande:
    Handläggaren jag pratade med sa att när man äger en firma så räknas endast lön från den verksamheten in i sgi, dom tar inte hänsyn till att jag pga Corona varit tvungen att ta CSN lån några månader. Men det gjorde att jag tjänat för lite de senaste månaderna för att få ett sgi som gör att jag kan få ersättning.

CSN räknas alltså inte in i min inkomst
    Är anställd i ditt AB, eller har en enskild firma?
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2020-11-10 11:30:08 följande:
    Är anställd i ditt AB, eller har en enskild firma?
    Är du anställd i ett AB, eller har du en enskild firma, ska det stå.
  • Anonym (Tack FK)

Det är ett AB

Anonym (S) skrev 2020-11-10 11:32:03 följande:

Är du anställd i ett AB, eller har du en enskild firma, ska det stå.

Svar på tråden Måste jobba trots sjukdom!