• Nynnsan

    Ha 2 jobb

    Hej!


    Jag funderar på att skaffa ett till jobb eftersom jag inte får fler timmar på mitt nuvarande jobb (ca 25,5 timmar per vecka), jobbar på en butik som säljer bildelar med mer (korv). Har fått en arbetsintervju på ICA som sökte extra personal. Min chef blir väldigt sur om man ens tar upp om att jobba extra någon annanstans så fråga honom är inte riktigt ett alternativ då jag inte vill förlora några timmar i framtiden. Tänker mest om någon har lite info om lojalitetslagen och hur man ska tänka med skatten ex om man ska be någon dra extra skatt alternativt mindre osv.


    Hade tänkt mig ungefär 1-2 extra pass i veckan om de går med på det såklart och om jag ens får jobbet. Vill gärna höra andras erfarenheter kring extra jobb också, får ni bra med återhämtning, roligt med andra arbetsuppgifter, andra kollegor osv.


    Fackpersonen på jobbet tycker det är en bra ide att ta ett extra jobb och det inte borde störa något med lojalitetslagen. Men vill ändå höra från fler folk

  • Svar på tråden Ha 2 jobb
  • Anonym (Ellen)

    Jag vet inte vad du menar med lojalitetslagen?
    Det finns ingen lag som reglerar hur många jobb du får ha.
    Däremot kan det stå i ditt ordinarie jobbs kollektivavtal om det finns några särskilda bestämmelser gällande bisyssla.
    Bisysslan skulle då kunna vara ett annat jobb, ett förtroendeuppdrag, ett uppdrag i en förening etc. Huruvida bisysslan är förenlig med den anställning som du har hos arbetsgivaren är upp till dem att bedöma. Fackliga uppdrag och uppdrag som förtroendevald inom politiken får man generellt sett inte neka. Inte heller om du har uppdrag som nämndeman eller god man.
    Men om jag tex har en tjänst på 75% dagtid måndag-fredag i en kommun. Och så kombinerar jag det med att jobba helger på ett annat ställe, för att jag känner att jag pallar det och för att jag vill det för min ekonomi tex.
    Då skulle den kommunen kunna säga nej. För jag som betalar ut lön till dig vill veta att du är pigg och redo att utföra ditt arbete när du kommer på måndag morgon. Jag måste också ta ansvar för dina lagstadgade rättigheter till vila. 
    Har du fler arbetsgivare, som inte känner till varandras existens, så kan ingen av arbetsgivarna ta det ansvaret fullt ut.
    Man kan tycka att det är en dum regel men så är det, och just för en kommuns räkning så står det i kollektivavtalet för kommuner och regioner att medarbetare är SKYLDIG att tala om ifall man har en bisyssla eller ej.

    Vad som gäller för Handels vet jag dock inte. Men det bör din fackliga representant kunna svara på.

Svar på tråden Ha 2 jobb