• En uppgiven pappa

    14-åring som mår dåligt och vägrar gå i skolan

    Vi har en 14-årig dotter som isolerar sig hemma och vägrar gå till skolan. Hon går nu i åttan, men problemen började i sjuan, när hon började på en ny skola. Dessförinnan så var det inga problem i skolan, tvärtom, och hon hade fina betyg i sexan. I den nya skolan, som är nystartad och privat, så märktes det direkt att det var en liten annan nivå och prestationsinriktning där eleverna nästan verka ?tävla? mot varandra. Detta påverkade vår dotter negativt som fick en del oro över skolan. Skolan är väl medvetna om problemet med prestationshetsen och jobbar faktiskt ganska bra mot den.


    i våras, i sjuan, bröt hon samman ett par gånger över inlämningsuppgifter och prov och vägrade gå till skolan under ett par veckor. Skolan var tillmötesgående och lät henne så få fullfölja vårterminen utan krav på att hon skulle ha inlämningsuppgifter och prov.


    Under hösten, i åttan, har problemen tilltagit. Först var hon borta några strödagar med ont i huvudet och i magen, fast det egentligen berodde mest på ångest över skolan. Sedan blev frånvaro i ett par veckor igen.


    Vi pratade en hel del om att hon behöver hjälp och det gick hon med på. Hon ville inte ha hjälp på skolan/av kurator, men hon gick med på att träffa en ungdomsstödjare på Socialtjänsten som hon nu har träffat en gång tillsammans med oss och två gånger själv.


    Skolan är engagerad och vill hjälpa till och vår dotter fick åter möjligheten att gå i skolan utan krav, vilket hon gjorde i två veckor före höstlovet.


    Höstlovet tillbringades dock tyvärr mest hemma med telefonen i handen, och man började ana oro igen. Tidigare har hon var väldigt socialt och har många fina vänner. Vännerna finns nog kvar och hon påstår sig ju ha kontakt med dem via sociala medier. För egen del så undrar man ju lite varför inte kompisarna aktivt kommer och hälsar på mm.


    Efter höstlovet så har dock blivit kvar hemma och tiden rullar på. Vi har provat att rejält säga ifrån nu och tagit telefonen ifrån henne några gånger för att hon ska förstå allvaret och vår oro, men det urartar i stora bråk och hon blir helt galen och förtvivlad. Idag skulle hon ha träffat ungdomsstödjaren igen, men det orkar hon inte.


    Att hon inte mår bra är ju rätt uppenbart och det förstår vi och respekterar vi, men hur ska vi få henne förstå att hon aktivt måste ta hand om sig själv. Hon har tidigare varit aktiv och idrottat, men nu ligger hon hemma istället och har konstiga sovvanor, framförallt så brukar hon ha svårt att somna dagar före skoldag.


    Man blir ju orolig att ska behöva gå om åttan. Det viktigaste är ju att hon mår bra, men det vore synd att gå om en klass speciellt att hon har alla sina kompisar i åttan nu.


    Hur ska man gå vidare? Kontakten med Ungdomsstödjaren känns bra, men om hon struntar i den också så känns väldigt jobbigt. Skolan kommer ju att göra en skolpliktsanmälan till Barn- och ungdomsnämnden i vår kommun eftersom hon har så hög frånvaro. Vad som händer till följd av det vet jag ännu inte.


    Vad gör man för att sjuk tjej ska förstå att hon måste ta hand om sig själv, och inte bara fly in i sig själv och telefonen.


    Vi har provat att ta telefonen från henne också-. Då spårar det ur fullständigt och hon blir galen och slåss och blir otroligt arg och ledsen. Ibland behöver ju ha telefonen för att kommunicera med kompisar och ungdomsstödjare.

  • Svar på tråden 14-åring som mår dåligt och vägrar gå i skolan
  • Plupp73
    Anonym (Nonym) skrev 2021-02-09 08:41:45 följande:

    Jag känner igen väldigt från min dotter, tyvärr. Vi höll på stor del av åttan att prova att åka till skolan varje dag, ofta bara grät hon och vi vände hem, förstås. Så småningom fick hon plugga hemifrån flera dagar i veckan (pga måendet) men det hjälpte egentligen ingenting.

    Vi sökte hjälp ganska tidigt eftersom hon uttryckte att hon inte ville leva... BUP bedömde att hon hade en depression, och vi fick gå I en familjebehandling. Ingen medicin tyvärr, för det vill de helst inte ge barn i första taget, men jag själv tyckte det behövdes.

    Inte förrän jag hittade knivar på hennes rum fick vi medicin och det blev prat om mer intensiv terapi. Sommarlovet kom men hon mådde inte bättre utan stängde in sig mer och mer.

    Ändå planerade vi tillsammans inför skolstart. Hon skulle få gå i en mindre grupp och ha möjlighet att plugga hemma. Men kvällen före skolstarten gjorde hon ett självmordsförsök.

    Vill inte skrämma upp dig, men skaka om dig. I början av tråden var det en ung tjej som skrev fint om sitt eget mående, läs igen kanske?

    Depression kan utveckla sig till en dödlig sjukdom, så är det bara. Det går inte att peppa eller tvinga en deprimerad person att bli frisk utan hjälp, det gäller både unga och gamla.

    Min dotter kommer förresten få gå om ett år. Det spelar verkligen ingen roll, sett i perspektivet att vi kunde ha förlorat henne helt.


    Har exakt samma erfarenhet som du.

    Kram
  • Anonym (Nonym)
    Plupp73 skrev 2021-02-09 20:30:11 följande:

    Har exakt samma erfarenhet som du.

    Kram


    Åh fy, det är hemskt när ens barn mår så dåligt, man känner sig så maktlös... Kram!
  • En uppgiven pappa

    Det är en tung vecka. Hon tillbringar dagarna med att sova eller titta på telefonen i sin säng större delen av dagarna istället för att gå till skolan. Nu har hon missat fyra dagar den här veckan och jag kan inte tänka mig att hon kommer iväg till skolan imorgon heller. Jag hoppas på nästa vecka, när det är distansundervisning igen.

    Hon har bra vänner som bryr sig om henne, men kontakten sker ju bara via sociala medier. Hennes lagidrott har kommit igång igen efter Coronaupphåll, men hon går inte på de träningarna heller, så hon träffar bara oss i familjen. Känns ju så jobbigt att hon bara är hemma utan att göra något vettigt.

    Positivt är i alla fall att hon om de två senaste kvällarna ätit middag med oss och myst i TV-soffan. Hon ville dock inte prata om sin situation, då blir hon tyst bara. Igår skulle hon träffa ungdomsstödjaren från socialtjänsten, men bokade av det pga hon inte "orkade". På tisdag väntar första besöket på BUP. Där är det ju lång väntetid, så där får hon bara inte slingra sig ur.

    Jag bekymrar mig mycket över att hon förmodligen kommer att behöva gå om åttan, eftersom allas hennes kompisar går i åttan. Skolan är väldigt tillmötesgående, men fokus har ju varit att hon ska komma dit så att de kan hjälpa henne att hitta en plan för att klara minimikraven i skolan. 

    Är det någon som vet vilka krav det är för att "flyttas upp" en årskurs? Måste man ha minst betyg E i alla ämnen? Jag har inte fråga skolan.

  • Anonym (Nonym)
    En uppgiven pappa skrev 2021-02-11 16:15:34 följande:

    Det är en tung vecka. Hon tillbringar dagarna med att sova eller titta på telefonen i sin säng större delen av dagarna istället för att gå till skolan. Nu har hon missat fyra dagar den här veckan och jag kan inte tänka mig att hon kommer iväg till skolan imorgon heller. Jag hoppas på nästa vecka, när det är distansundervisning igen.

    Hon har bra vänner som bryr sig om henne, men kontakten sker ju bara via sociala medier. Hennes lagidrott har kommit igång igen efter Coronaupphåll, men hon går inte på de träningarna heller, så hon träffar bara oss i familjen. Känns ju så jobbigt att hon bara är hemma utan att göra något vettigt.

    Positivt är i alla fall att hon om de två senaste kvällarna ätit middag med oss och myst i TV-soffan. Hon ville dock inte prata om sin situation, då blir hon tyst bara. Igår skulle hon träffa ungdomsstödjaren från socialtjänsten, men bokade av det pga hon inte "orkade". På tisdag väntar första besöket på BUP. Där är det ju lång väntetid, så där får hon bara inte slingra sig ur.

    Jag bekymrar mig mycket över att hon förmodligen kommer att behöva gå om åttan, eftersom allas hennes kompisar går i åttan. Skolan är väldigt tillmötesgående, men fokus har ju varit att hon ska komma dit så att de kan hjälpa henne att hitta en plan för att klara minimikraven i skolan. 

    Är det någon som vet vilka krav det är för att "flyttas upp" en årskurs? Måste man ha minst betyg E i alla ämnen? Jag har inte fråga skolan.


    Allt du berättar om dottern tyder på att hon har en depression. Ni måste ta tag i den innan fokus kan hamna på betygen igen. Bra att ni ska till BUP så snart, låt henne inte för ett ögonblick få uppfattningen att hon kan dra sig ur det.
  • Plupp73
    En uppgiven pappa skrev 2021-02-11 16:15:34 följande:

    Det är en tung vecka. Hon tillbringar dagarna med att sova eller titta på telefonen i sin säng större delen av dagarna istället för att gå till skolan. Nu har hon missat fyra dagar den här veckan och jag kan inte tänka mig att hon kommer iväg till skolan imorgon heller. Jag hoppas på nästa vecka, när det är distansundervisning igen.

    Hon har bra vänner som bryr sig om henne, men kontakten sker ju bara via sociala medier. Hennes lagidrott har kommit igång igen efter Coronaupphåll, men hon går inte på de träningarna heller, så hon träffar bara oss i familjen. Känns ju så jobbigt att hon bara är hemma utan att göra något vettigt.

    Positivt är i alla fall att hon om de två senaste kvällarna ätit middag med oss och myst i TV-soffan. Hon ville dock inte prata om sin situation, då blir hon tyst bara. Igår skulle hon träffa ungdomsstödjaren från socialtjänsten, men bokade av det pga hon inte "orkade". På tisdag väntar första besöket på BUP. Där är det ju lång väntetid, så där får hon bara inte slingra sig ur.

    Jag bekymrar mig mycket över att hon förmodligen kommer att behöva gå om åttan, eftersom allas hennes kompisar går i åttan. Skolan är väldigt tillmötesgående, men fokus har ju varit att hon ska komma dit så att de kan hjälpa henne att hitta en plan för att klara minimikraven i skolan. 

    Är det någon som vet vilka krav det är för att "flyttas upp" en årskurs? Måste man ha minst betyg E i alla ämnen? Jag har inte fråga skolan.


    Har sagt det förr, säger det igen. Flickan har en djup depression, och hon måste få hjälp snarast. Hon låter precis som min dotter gjorde innan hon försökte ta sitt liv
  • Anonym (Ta det lugnt)

    Min lillasysters bästa kompis blev deprimerad på höstennär de gick i 6:an el 7:an. Hon måste ju då ha varit ca 13. I början var det nästan ingen som förstod vad som hände. Hon skolkade från skolan (vilket egentligen var otänkbart på tidigt 70-tal i en villaförort). I början täckte min lillasyster och föräldrarna upp för henne men efter ca 2 månader blev det hela ohållbart. På den tiden fanns ju inga mobiler el dyl utan min syster försökte ringa men föräldrarna svarade att x orkar inte prata. Hennes mamma tog ledigt från jobbet och var hemma och försökte aktivera dottern med bullbak, promenader etc men det hjälpte inte. Framåt jul var hon så handlingsförlamad och kraftlös att vi grannbarn hade någon slags jour med att äta tillsammans med henne, läsa för henne och bara sitta tillsammans och hålla handen. Det var riktigt läskigt och så här efteråt kan jag tycka att vi fick ta ett ansvar vi inte var mogna för,

    Men utan att i alla fall min syster el jag förstod varför så blev hon plötsligt mycket bättre, började intressera sig för sitt utseende, omvärlden och så småningom lite cykelutflykter. Lagom till sommaren hade föräldrarna fixat så att hon och en av föräldrarna (de alternerade) var gäster på en gård där de hade en kennel (hon älskade hundar). Till hösten började hon skolan igen (visserligen i klassen inunder) och det gick alldeles utmärkt. Min lillasyster och hon är fortfarande vänner och hon lever ett alldeles vanligt liv men är medveten om att hon är lite #skör#.

    Så kontentan av detta är att med minskade krav och omsorg kan det vända men det finns ingen garanti och inga självklara #recept#

  • Trädgårdsslangen
    Plupp73 skrev 2021-02-11 17:38:58 följande:

    Har sagt det förr, säger det igen. Flickan har en djup depression, och hon måste få hjälp snarast. Hon låter precis som min dotter gjorde innan hon försökte ta sitt liv


    Japp, håller med dig. Men verkar som att TS ignorerar de inläggen som skriver rakt ut att hon verkar utbränd och deprimerad.

    Förhoppningen ligger väl i att det magiskt försvinner en dag...
  • Anonym (anonym signatur)

    Jag tror det är viktigt att övertyga henne lugnt och tryggt ungefär så här:
    "Vi kommer att hjälpa dig och vi ska klara det här tillsammans. Det kommer bli bra även om vi förstår att det är jobbigt just nu." (Orden "just nu" är centrala)
    "Men nu fungerar det inte längre att inte gå till skolan för det måste alla barn göra. Vi kommer finnas här och säkra upp med all hjälp vi kan få, så att det kommer gå bra." "För oss behöver du inte alls känna någon press att ha bra betyg. Vi struntar i vad du får för betyg, det viktiga är att du lär dig allt du har rätt till att lära dig och blir godkänd så att du kan ha alla valmöjligheter när du söker gymnasiet och därefter."
    "När man är 14 år är hjärnan ännu inte färdigutvecklad och man kan t ex inte förstå på samma sätt som vi vuxna, vad de val man gör idag, leder till längre fram. Därför är det vårt ansvar som dina föräldrar att hjälpa dig med det. Det har inget med dig som person att göra, utan så är det för alla i din ålder. 14-åringar har inte färdigutvecklat perspektivtänkande vilket gör att det som känns jobbigt just nu, kan man lätt tro att det ska fortsätta för alltid. Men i efterhand förstår man att saker och ting ändrar sig fortare än man trodde. Det hänger också ihop med   hormonrusningarna i en tonåring att jobbiga saker kan upplevas extra jobbiga, (och ibland roliga saker extra fnissiga:) "

    Om din fru är i klimakteriet kan hon alltid skoja lite med dottern om att de båda går igenom hormonrusningar och förändringar i kroppen som kan vara jobbiga och man kan vara lättirriterad. "Men till skillnad från mig, (säger mamman) är du under utveckling, medan jag är under avveckling hahaha :) "
    (Med glimten i ögat förstås så dottern inte får för sig att tro att mamman tycker synd om sig själv. Dottern ska förstås absolut tyngas med något slags medlidande med mamman! Eller med dig.)
     
    Visa för henne att ni har förtroende för skolan och för alla stödpersoner. Och fråga er dotter vad hon behöver. Vad vill hon att ni gör för att stötta henne genom det här? Har ni råd med typ en Studybuddy eller annan läxhjälp? Eller har dom läxhjälp i skolan? Kan vara skönt med en utomstående och inte alltid ha dom man ska bryta sig loss från (er) runt en hela tiden. Men gå inte med på vad som helst. Ni är dom som har ansvar och bestämmer över henne. (Det kan vara skönt att påminnas om att ni är dom som bestämmer, en trygg fast hamn i sina föräldrar, även om hon obstruerar). Och i det som NI måste bestämma är att hon (och ni) ska ta hjälp från t ex Familjerådgivningen, BUP, skolläkare, skolkurator och allt vad ni kan få. Och att hon ska tillbaka till skolan men att skolan och omgivningen ska anpassa sig efter dotterns behov. Lycka till! 

  • Anonym (Nonym)
    Anonym (anonym signatur) skrev 2021-02-24 23:39:35 följande:

    Jag tror det är viktigt att övertyga henne lugnt och tryggt ungefär så här:

    "Vi kommer att hjälpa dig och vi ska klara det här tillsammans. Det kommer bli bra även om vi förstår att det är jobbigt just nu." (Orden "just nu" är centrala)

    "Men nu fungerar det inte längre att inte gå till skolan för det måste alla barn göra. Vi kommer finnas här och säkra upp med all hjälp vi kan få, så att det kommer gå bra." "För oss behöver du inte alls känna någon press att ha bra betyg. Vi struntar i vad du får för betyg, det viktiga är att du lär dig allt du har rätt till att lära dig och blir godkänd så att du kan ha alla valmöjligheter när du söker gymnasiet och därefter."

    "När man är 14 år är hjärnan ännu inte färdigutvecklad och man kan t ex inte förstå på samma sätt som vi vuxna, vad de val man gör idag, leder till längre fram. Därför är det vårt ansvar som dina föräldrar att hjälpa dig med det. Det har inget med dig som person att göra, utan så är det för alla i din ålder. 14-åringar har inte färdigutvecklat perspektivtänkande vilket gör att det som känns jobbigt just nu, kan man lätt tro att det ska fortsätta för alltid. Men i efterhand förstår man att saker och ting ändrar sig fortare än man trodde. Det hänger också ihop med   hormonrusningarna i en tonåring att jobbiga saker kan upplevas extra jobbiga, (och ibland roliga saker extra fnissiga:) "

    Om din fru är i klimakteriet kan hon alltid skoja lite med dottern om att de båda går igenom hormonrusningar och förändringar i kroppen som kan vara jobbiga och man kan vara lättirriterad. "Men till skillnad från mig, (säger mamman) är du under utveckling, medan jag är under avveckling hahaha :) "

    (Med glimten i ögat förstås så dottern inte får för sig att tro att mamman tycker synd om sig själv. Dottern ska förstås absolut tyngas med något slags medlidande med mamman! Eller med dig.)

     

    Visa för henne att ni har förtroende för skolan och för alla stödpersoner. Och fråga er dotter vad hon behöver. Vad vill hon att ni gör för att stötta henne genom det här? Har ni råd med typ en Studybuddy eller annan läxhjälp? Eller har dom läxhjälp i skolan? Kan vara skönt med en utomstående och inte alltid ha dom man ska bryta sig loss från (er) runt en hela tiden. Men gå inte med på vad som helst. Ni är dom som har ansvar och bestämmer över henne. (Det kan vara skönt att påminnas om att ni är dom som bestämmer, en trygg fast hamn i sina föräldrar, även om hon obstruerar). Och i det som NI måste bestämma är att hon (och ni) ska ta hjälp från t ex Familjerådgivningen, BUP, skolläkare, skolkurator och allt vad ni kan få. Och att hon ska tillbaka till skolan men att skolan och omgivningen ska anpassa sig efter dotterns behov. Lycka till! 


    Nja... jag tror tyvärr att TS dotter är bortom de här råden. Att bemöta en person som mår mycket psykiskt dåligt på det här sättet skulle jag inte rekommendera, tex känns skojandet om hormoner lite respektlöst.

    Det finns också en motsättning i att å ena sidan hävda att tonåringar inte kan se saker i ett större perspektiv (vilket ju förstås stämmer) och att å andra sidan be tonåringen att själv tänka ut vad hon vill ha hjälp med. Det vet hon förmodligen inte just nu.
  • Anonym (anonym signatur)

    ANGÅENDE: (Nja... jag tror tyvärr att TS dotter är bortom de här råden. Att bemöta en person som mår mycket psykiskt dåligt på det här sättet skulle jag inte rekommendera, tex känns skojandet om hormoner lite respektlöst.
    Det finns också en motsättning i att å ena sidan hävda att tonåringar inte kan se saker i ett större perspektiv (vilket ju förstås stämmer) och att å andra sidan be tonåringen att själv tänka ut vad hon vill ha hjälp med. Det vet hon förmodligen inte just nu.)

    Ja det kan du nog ha rätt i att det kan bli fel att skämta så. För det hänger helt på vad som känns som en naturlig kommunikation i just den här familjen och jag vet ju inte hur just deras jargong är.
    Min tanke var mest att visa att man är trygg och positiv till det som man hävdar är nödvändigt och vill understyrka man tror på och finns där för henne för.
    Men att man kanske på ett odramatiskt sätt även kan lätta upp lite av allt detta tunga och kosta på sig att driva lite med sig själv för att visa att man är mänsklig och har brister, men att man är bra ändå! (Vilket kräver att man hittar rätt nivå i att vara självironisk med värme och utan att nedvärdera vare sig själv eller nån annan) . 
    För samtidigt får man inte vika en tum på det som verkligen är allvarligt och viktigt. Och det kan som sagt bli väldigt tungt med allt det allvarliga viktiga. Så att variera tonen ibland och bjuda på lite oviktigt mitt i, skulle möjligen t o m kunna få effekt. Men känns det fel, ska man förstås inte lyssna på just det.

    Jag tror inte det behöver vara en motsättning i att barnet får känn sig delaktig i hur hon vill ha hjälp med det som enligt föräldrarna är en nödvändig väg. Det handlar bara om att hon får välja vissa detaljer på vägen. Föräldrarna är ansvariga för helheten och besluten och det ska förstås vara tydligt för alla. 

  • Anonym (.)
    Anonym (anonym signatur) skrev 2021-02-24 23:39:35 följande:

    Jag tror det är viktigt att övertyga henne lugnt och tryggt ungefär så här:

    "Vi kommer att hjälpa dig och vi ska klara det här tillsammans. Det kommer bli bra även om vi förstår att det är jobbigt just nu." (Orden "just nu" är centrala)

    "Men nu fungerar det inte längre att inte gå till skolan för det måste alla barn göra. Vi kommer finnas här och säkra upp med all hjälp vi kan få, så att det kommer gå bra." "För oss behöver du inte alls känna någon press att ha bra betyg. Vi struntar i vad du får för betyg, det viktiga är att du lär dig allt du har rätt till att lära dig och blir godkänd så att du kan ha alla valmöjligheter när du söker gymnasiet och därefter."

    "När man är 14 år är hjärnan ännu inte färdigutvecklad och man kan t ex inte förstå på samma sätt som vi vuxna, vad de val man gör idag, leder till längre fram. Därför är det vårt ansvar som dina föräldrar att hjälpa dig med det. Det har inget med dig som person att göra, utan så är det för alla i din ålder. 14-åringar har inte färdigutvecklat perspektivtänkande vilket gör att det som känns jobbigt just nu, kan man lätt tro att det ska fortsätta för alltid. Men i efterhand förstår man att saker och ting ändrar sig fortare än man trodde. Det hänger också ihop med   hormonrusningarna i en tonåring att jobbiga saker kan upplevas extra jobbiga, (och ibland roliga saker extra fnissiga:) "

    Om din fru är i klimakteriet kan hon alltid skoja lite med dottern om att de båda går igenom hormonrusningar och förändringar i kroppen som kan vara jobbiga och man kan vara lättirriterad. "Men till skillnad från mig, (säger mamman) är du under utveckling, medan jag är under avveckling hahaha :) "

    (Med glimten i ögat förstås så dottern inte får för sig att tro att mamman tycker synd om sig själv. Dottern ska förstås absolut tyngas med något slags medlidande med mamman! Eller med dig.)

     

    Visa för henne att ni har förtroende för skolan och för alla stödpersoner. Och fråga er dotter vad hon behöver. Vad vill hon att ni gör för att stötta henne genom det här? Har ni råd med typ en Studybuddy eller annan läxhjälp? Eller har dom läxhjälp i skolan? Kan vara skönt med en utomstående och inte alltid ha dom man ska bryta sig loss från (er) runt en hela tiden. Men gå inte med på vad som helst. Ni är dom som har ansvar och bestämmer över henne. (Det kan vara skönt att påminnas om att ni är dom som bestämmer, en trygg fast hamn i sina föräldrar, även om hon obstruerar). Och i det som NI måste bestämma är att hon (och ni) ska ta hjälp från t ex Familjerådgivningen, BUP, skolläkare, skolkurator och allt vad ni kan få. Och att hon ska tillbaka till skolan men att skolan och omgivningen ska anpassa sig efter dotterns behov. Lycka till! 


    Det där skulle absolut inte ha fungerat på den tonåring med ångest och NPF som jag känner. Hon var 12 vid utredning /diagnos och där behövdes det professionell hjälp. Idag har hon anpassad skolgång och går ca halvtid i skolan men det tog flera år att komma dit.
  • Plupp73
    Anonym (anonym signatur) skrev 2021-02-24 23:39:35 följande:

    Jag tror det är viktigt att övertyga henne lugnt och tryggt ungefär så här:

    "Vi kommer att hjälpa dig och vi ska klara det här tillsammans. Det kommer bli bra även om vi förstår att det är jobbigt just nu." (Orden "just nu" är centrala)

    "Men nu fungerar det inte längre att inte gå till skolan för det måste alla barn göra. Vi kommer finnas här och säkra upp med all hjälp vi kan få, så att det kommer gå bra." "För oss behöver du inte alls känna någon press att ha bra betyg. Vi struntar i vad du får för betyg, det viktiga är att du lär dig allt du har rätt till att lära dig och blir godkänd så att du kan ha alla valmöjligheter när du söker gymnasiet och därefter."

    "När man är 14 år är hjärnan ännu inte färdigutvecklad och man kan t ex inte förstå på samma sätt som vi vuxna, vad de val man gör idag, leder till längre fram. Därför är det vårt ansvar som dina föräldrar att hjälpa dig med det. Det har inget med dig som person att göra, utan så är det för alla i din ålder. 14-åringar har inte färdigutvecklat perspektivtänkande vilket gör att det som känns jobbigt just nu, kan man lätt tro att det ska fortsätta för alltid. Men i efterhand förstår man att saker och ting ändrar sig fortare än man trodde. Det hänger också ihop med   hormonrusningarna i en tonåring att jobbiga saker kan upplevas extra jobbiga, (och ibland roliga saker extra fnissiga:) "

    Om din fru är i klimakteriet kan hon alltid skoja lite med dottern om att de båda går igenom hormonrusningar och förändringar i kroppen som kan vara jobbiga och man kan vara lättirriterad. "Men till skillnad från mig, (säger mamman) är du under utveckling, medan jag är under avveckling hahaha :) "

    (Med glimten i ögat förstås så dottern inte får för sig att tro att mamman tycker synd om sig själv. Dottern ska förstås absolut tyngas med något slags medlidande med mamman! Eller med dig.)

     

    Visa för henne att ni har förtroende för skolan och för alla stödpersoner. Och fråga er dotter vad hon behöver. Vad vill hon att ni gör för att stötta henne genom det här? Har ni råd med typ en Studybuddy eller annan läxhjälp? Eller har dom läxhjälp i skolan? Kan vara skönt med en utomstående och inte alltid ha dom man ska bryta sig loss från (er) runt en hela tiden. Men gå inte med på vad som helst. Ni är dom som har ansvar och bestämmer över henne. (Det kan vara skönt att påminnas om att ni är dom som bestämmer, en trygg fast hamn i sina föräldrar, även om hon obstruerar). Och i det som NI måste bestämma är att hon (och ni) ska ta hjälp från t ex Familjerådgivningen, BUP, skolläkare, skolkurator och allt vad ni kan få. Och att hon ska tillbaka till skolan men att skolan och omgivningen ska anpassa sig efter dotterns behov. Lycka till! 


    Om flickan har en djup depression, tror du att det för hjälper?

    Jag tror att råden är bra för en tonåring som blivit lite bekväm med att vara hemma, eller som behöver en spark i i vaken, struktureras upp. Men för någon som är djupt deprimerad som jag tycker att det låter som TS dotter blivit, är det ju som att piska på någon som är utbränd. Samma effekt, ännu brantare backe neråt....
  • Trädgårdsslangen
    Plupp73 skrev 2021-02-25 18:24:26 följande:

    Om flickan har en djup depression, tror du att det för hjälper?

    Jag tror att råden är bra för en tonåring som blivit lite bekväm med att vara hemma, eller som behöver en spark i i vaken, struktureras upp. Men för någon som är djupt deprimerad som jag tycker att det låter som TS dotter blivit, är det ju som att piska på någon som är utbränd. Samma effekt, ännu brantare backe neråt....


    Håller med. Mina föräldrar hade liknande snack med mig i tonåren. Min reaktion var ju knappast ett "åh tack mamma och pappa, fniss! Nu ska jag bättra mig."

    Jag mådde skit i skolan på grund av enorm prestationsångest men likt situationen här i tråden (så som jag läst och uppfattat den) så valde mina föräldrar att ignorera mina tysta skrik på hjälp och skyllde på annat istället för deras bristande föräldraskap.

    Säger det återigen. Hon är utbränd och deprimerad. Det är något annat som skaver och att tvinga till skolan och låta henne stänga in sig med sin mobil i flera timmar kommer inte gynna någon. Ta det på allvar istället.
  • En uppgiven pappa

    Idag började skolan efter sportlovet igen och nu kommer det att bli på-plats-undervisning och distansundervisning varannan vecka framöver. Naturligtvis så kom min dotter inte iväg till skolan idag.

    Vi har hunnit med två besök på BUP nu. Vi första besöket konstaterades det att dottern hade en "medel till svår depression" och sömnen är helt galet dålig. Kuratorn på BUP tyckte att prio ett var att få ordning på sömnen först. Det har tyvärr gått dåligt och dottern har helt enkelt skitit i alla råd och de papper hon har fått.

    Under sportlovet var hon mestadels på gott humör, även om hon inte gjort så mycket. Ett tag kändes det som att det blev lite bättre rytm i sömnen, men så har hon varit riktigt nere i helgen. Igår söndag kom hon inte ur sängen på hela dagen. Jag misstänker att det svängde i fredags kväll efter att hon varit med ett par kompisar, vilket ju inte är ofta nu för tiden, under dagen. Hon var positiv, vi åt middag och tittade på TV tillsammans. Då pratade vi kort om skolan och att det var på-plats-undervisning vecka 9 och det verkar ha utlöst mycket negativt.

    Nytt besök på BUP den här veckan och det känns som att kuratorn behöver byta taktik.

  • Plupp73
    En uppgiven pappa skrev 2021-03-01 10:28:52 följande:

    Idag började skolan efter sportlovet igen och nu kommer det att bli på-plats-undervisning och distansundervisning varannan vecka framöver. Naturligtvis så kom min dotter inte iväg till skolan idag.

    Vi har hunnit med två besök på BUP nu. Vi första besöket konstaterades det att dottern hade en "medel till svår depression" och sömnen är helt galet dålig. Kuratorn på BUP tyckte att prio ett var att få ordning på sömnen först. Det har tyvärr gått dåligt och dottern har helt enkelt skitit i alla råd och de papper hon har fått.

    Under sportlovet var hon mestadels på gott humör, även om hon inte gjort så mycket. Ett tag kändes det som att det blev lite bättre rytm i sömnen, men så har hon varit riktigt nere i helgen. Igår söndag kom hon inte ur sängen på hela dagen. Jag misstänker att det svängde i fredags kväll efter att hon varit med ett par kompisar, vilket ju inte är ofta nu för tiden, under dagen. Hon var positiv, vi åt middag och tittade på TV tillsammans. Då pratade vi kort om skolan och att det var på-plats-undervisning vecka 9 och det verkar ha utlöst mycket negativt.

    Nytt besök på BUP den här veckan och det känns som att kuratorn behöver byta taktik.


    Jag har ju en dotter som visade sig ha djup depression och begick ett seriöst suicidförsök i höstas, trots att hon varken haft självskadebeteende eller uttalat nedstämdhet innan det. Hon betedde sig som din dotter precis före försöket. Hon kunde ha dött.

    Tycker att kurator inte är tillräckligt, ni behöver driva igenom ett läkarbesök med riktig suicidriskbedömning. En kurator är socionom eller ssk med kort tilläggsutbildning. Dvs inte tillräckligt. Man börjar förvisso med sömnen, men på människor med djup depression räcker inte det.

    Driv på nu i tid, så att ni inte mister er dotter! Ursäkta min ärlighet!

    Kram
  • Plupp73
    En uppgiven pappa skrev 2021-03-01 10:28:52 följande:

    Idag började skolan efter sportlovet igen och nu kommer det att bli på-plats-undervisning och distansundervisning varannan vecka framöver. Naturligtvis så kom min dotter inte iväg till skolan idag.

    Vi har hunnit med två besök på BUP nu. Vi första besöket konstaterades det att dottern hade en "medel till svår depression" och sömnen är helt galet dålig. Kuratorn på BUP tyckte att prio ett var att få ordning på sömnen först. Det har tyvärr gått dåligt och dottern har helt enkelt skitit i alla råd och de papper hon har fått.

    Under sportlovet var hon mestadels på gott humör, även om hon inte gjort så mycket. Ett tag kändes det som att det blev lite bättre rytm i sömnen, men så har hon varit riktigt nere i helgen. Igår söndag kom hon inte ur sängen på hela dagen. Jag misstänker att det svängde i fredags kväll efter att hon varit med ett par kompisar, vilket ju inte är ofta nu för tiden, under dagen. Hon var positiv, vi åt middag och tittade på TV tillsammans. Då pratade vi kort om skolan och att det var på-plats-undervisning vecka 9 och det verkar ha utlöst mycket negativt.

    Nytt besök på BUP den här veckan och det känns som att kuratorn behöver byta taktik.


    Min dotter hamnade pga sina symptom av ätstörning ( som visade sig vara depression) på anorexienheten, där man (kurator) liknande vissas förslag här "drev igenom" strikt matschema, daglig vikt etc. Efter två månader kände jag att hon inte kvalade in i diagnosen alls, och började misstänka djup depression. Började driva den tesen, och kort därefter kom suicidförsöket.

    Därefter har jag fått driva igenom den hjälp hon nu fått, vilket gör att hon mår bättre idag.

    Poängen är följande:

    - ni springer ikapp med tiden. Ni har inte tid att vänta!!

    - hon behöver professionell suicidriskbedömning av läkare, inte kurator

    - djup depression behöver medicinsk behandling i inledningsskedet

    - viktigt att fundera över om örftlighwt finns i släkten för depression eller bipolär sjukdom

    - struktur är viktigt, men inte enda behandlingen på djupare depression

    - ni är er dotters advokater. Ni måste driva!

    - depression är en dödlig sjukdom
Svar på tråden 14-åring som mår dåligt och vägrar gå i skolan