Forum Dagens fråga - Familjeliv.se
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Etiskt dilemma; Vad gör vi med minkarna?

Ons 11 nov 2020 09:49 Läst 0 gånger Totalt 9 svar
    Ons 11 nov 2020 09:49

Jag läste här om dagen att mellan 17-19  miljoner?! danska minkar drabbads av coronaviruset- som muterat för att sedan, som jag uppfattade det, återsmitta människor med en kraftigare form av Covid-18.

Lösningen på detta blir att alla minkar avlivas asap.

Nu till mitt dilemma,
    Jag är inte för minkfarmar överhuvudtaget. Tycker det är förkastligt och utsätter djuren för stort lidande. Och skulle aldrig bära päls.
    Men vad händer med alla pälsar? 17-19 miljoner!
    Kasseras dessa?
    Kommer man att använda dem?
    Borde man använda dem så att inte minkstackar´n dött förgäves eller hur bör man göra för att det ska kännas etiskt rätt utifrån ditt tänk?
    Diskutera gärna i tråden?{#emotions_dlg.flower}

• Anonym (F)
    Visa endast
    Ons 11 nov 2020 10:18 #1

Avlivas, kremeras och aldrig återuppstå.

• Anonym (gg)
    Visa endast
    Ons 11 nov 2020 10:24 #2

Jag tycker inte det är en fråga för några "vi". Det får experterna hantera så jag tänker att det inte är något jag ska lägga energi på över huvud taget. Jag ska fortsätta följa restriktionerna för corona så gott jag kan, i min vardag, mer kan jag inte göra. 

• Ons 11 nov 2020 10:24 #3 -1

Fast det är inget dilemma.
    Du måste väl ändå ha läst att danska regeringen erkände sitt misstag och tog tillbaka detta beslut?
    Inga minkar ska avlivas bara för att deras populistiska statsminister fått hybris.

När de beordrade avlivning så var gången den att de skulle destrueras, dvs brännas upp.
    Farmarna skulle ta hela ekonomiska smällen eftersom ersättningen endast skulle vara 20 dkr/mink.

Men nu blir det inte av som sagt.

Diskussionsunderlag saknas alltså.

• Ons 11 nov 2020 10:50 #4
    Ailith Charlotte Forumvärd skrev 2020-11-11 09:49:12 följande:

Jag läste här om dagen att mellan 17-19  miljoner?! danska minkar drabbads av coronaviruset- som muterat för att sedan, som jag uppfattade det, återsmitta människor med en kraftigare form av Covid-18.

Lösningen på detta blir att alla minkar avlivas asap.

Nu till mitt dilemma,

Jag är inte för minkfarmar överhuvudtaget. Tycker det är förkastligt och utsätter djuren för stort lidande. Och skulle aldrig bära päls.

Men vad händer med alla pälsar? 17-19 miljoner!

Kasseras dessa?

Kommer man att använda dem?

Borde man använda dem så att inte minkstackar´n dött förgäves eller hur bör man göra för att det ska kännas etiskt rätt utifrån ditt tänk?

Diskutera gärna i tråden?

Problemet är väl att de som ska ta hand om pälsarna utsätts för stor smittorisk. Det mest logiska är väl att avliva och bränna?
  • Anonym (U)
    Visa endast
    Ons 11 nov 2020 10:50 #5 +1

Finns ingen etik alls när det gäller denna skiten

Vad gäller minkarna så får de det bättre av att avlivas än att lida i små gallerburar en hel livstid. 

• Ons 11 nov 2020 11:08 #6 +1

Tror faktiskt inte att minkarna mår bättre av att avlivas för att bli ett klädesplagg än att eldas upp. Det är farmarna som är oetiska.

• Ons 11 nov 2020 13:15 #7

'Lagförslaget om massavlivning kommer att prövas i Folketinget igen, men denna gång ska det gå igenom en längre process innan beslut fattas." (SVT)

Så än är inte sista ordet sagt.

• Ons 11 nov 2020 15:26 #8 +1

Bestämmer man sig för att avliva djuren så är det ju för att man bedömer att det är för riskfyllt att hantera dem. Att göra päls av dem gissar jag innebär att man måste hantera dem mycket mer än om de bränns så det är nog inte ett rimligt alternativ.

Min åsikt är att de överreagerar när det gäller just den här mutationen, men ur ett större och mer långsiktigt perspektiv så hoppas jag att detta blir en nyttig läxa för oss. Det är inte bara Kina som behöver se över sin djurhantering efter det här, och gör vi inte det så kommer vi få betydligt större problem än covid-19 i framtiden.

• Ons 11 nov 2020 18:45 #9 +1

För minkarnas skull så spelar det ingen roll vad som händer efter deras död. De blir lika ofrivilligt behandlade illa under sitt liv och sedan dödade oavsett vad vi använder deras kropp till. Det handlar nog mer om människans samvete och Isåfall så skulle jag säga att ur ett moraliskt perspektiv är det bättre att de dör för att hindra smitta och rädda liv än för att bli en pusselbit i en kappa.

Korrekturläser som en kratta
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll