• endramay

    svår pms, kan inte ta ssri eller hormoner

    Har svår pms. Depression, ångest, paranoia, ilska, ledsen ööm, tror det var allt. Kan inte äta ssri eftersom jag har en sjukdom som förvärras av den medicinen, och då menar jag att det blir så illa att svår pms är en mild bris vid havet i jämförelse. Så det är uteslutet. Jag kan inte heller ta hormonpreparat eftersom vi har hjärt kärl sjukdomar i familjen. Jag har prövat med mer milda grejer tidigare, men jag vill inte göra det igen. Jag fick biverkningar. Jag vet att det kanske skulle funka bättre idag, men, suck, den sjukdom jag har i grunden har gjort att jag får större och större aversion mot mediciner. Och den näve jag redan tar per dag MÅSTE jag ta, och att lägga till ytterligare mediciner skulle kunna riskera att jag får svårt att ta dom som jag redan måste ta. 
    MEN, av nån anledning så känns naturpreparat ok att ta, fråga mig inte varför. Är det någon som har erfarenhet av det och lite visdom att dela med sig av?

  • Svar på tråden svår pms, kan inte ta ssri eller hormoner
  • anonymtjej2112

    Jag har själv väldigt svår pmds. Nattljusolja/efamol har hjälpt mig jättemycket. Alltså verkligen jättemycket, tror knappt det är sant! Då har jag innan provat massa kosttillskott som jag inte känner gjort så mycket. Jag mår fortfarande inte helt bra, får några dippar då och då under dagen och är fortsatt sjukt trött. Men det är inte konstant nattsvart längre. Äter 3 tabletter varje dag. Märker stor skillnad om jag glömt att ta.

    Sen det vanliga, undvik socker, gluten och koffein som pesten. Försök undvika stress så långt det går eftersom det brukar förvärra det hela. Planera livet efter det, åk tex inte till Ikea eller storhandla när det är som värst utan ta hand om dig själv, gör saker du mår bra av. Ta det lungt, sov och vila mycket. Pmds är en sjukdom och man bör behandla sig själv därefter.

Svar på tråden svår pms, kan inte ta ssri eller hormoner