• Anonym (Motiveringen)

Varför bli chef?

Ni som är chefer, ni som är på gång att bli chefer, ni som är intresserade av att någon gång bli chefer och även ni andra som inte har chefsposition; jag har en fråga till er.

Kan ni motivera riktigt bra varför man vill jobba som chef? Om någon frågar er varför, vad svarar ni då?

Detta är absolut inte anklagande från min sida. Tvärtom så vill jag enbart veta och lära mig.

Är jättetacksam om jag får så många svar som möjligt.

• Svar på tråden Varför bli chef?
  • Anonym (myself)

Jag gillar att ha ansvar och har bra idéer som man inte lyssnar på om en inte är i chefsposition (jag är inte sån som står på mig bara för att göra det).
    Jag har haft väldigt bra och väldigt dåliga chefer och vet hur man kan motivera anställda på rätt sätt.

• Anonym (Motiveringen)
    Anonym (myself) skrev 2020-11-13 20:45:51 följande:

Jag gillar att ha ansvar och har bra idéer som man inte lyssnar på om en inte är i chefsposition (jag är inte sån som står på mig bara för att göra det).

Jag har haft väldigt bra och väldigt dåliga chefer och vet hur man kan motivera anställda på rätt sätt.

Bra svar! Jag håller med dig också. Antingen lyssnar de inte eller så tycker de att det är sån bra idé att de tar den och gör den till sin egen och liksom får allt cred.
  • Anonym (Motiveringen)
    Anonym (myself) skrev 2020-11-13 20:45:51 följande:

Förresten, du är chef, eller?
  • Anonym (Arb.ledare)

Jag är intresserad av organisation och organisationskultur. Jobbar nu med arbetsledning och tycker om att ge folk uppgifter som de växer av. Jag tycker om att skapa ordning, rutiner och strukturer. Och så gillar jag att styra och ställa, att vara den som har koll.

Däremot gillar jag inte konflikter, att värdera människor i pengar eller ta ansvar för tex missbruk, psykisk ohälsa mm. Därför stannar jag gärna på arbetsledarnivå.

• Anonym (F)

Har varit chef och hamnade i en middle management squeeze som dessutom innehöll krafter från sidan.

Stod ut i två år innan jag bytte jobb och blev fri från underställd personal och krävande chefer som ville ha högre och högre ekonomiska resultat på bekostnad av kvalite och arbetsro för alla. Det finns helt säkert roligare chefsjobb än det jag hade :). Jag har oavsett gjort mitt på den fronten.

• Anonym (( jaa))

Det beror helt på vilken typ av chefstjänst man söker och inom vilken verksamhet man vill arbeta.

Känns som om du är sugen på en chefstjänst, ska du på intervju snart? Isåfall inom vilken verksamhet?

• TillFlorida

Jag började klättra lite i karriären och tog befordringar för att det var ?nästa steg upp? helt enkelt. Jag trivdes inte alls. Nu har jag tagit två steg ner i titel men är mycket lyckligare då jag får jobba med det som jag tycker är kul. Jag hade enorm tur då jag trots denna lägre titel fick högre lön.

Det finns företag som uppskattar folk som vet vad de pysslar med.

• Fredde1981

Jag klev på chefsrollen på grund av att det var den minst dåliga lösningen.

Jag stortrivdes med min tidigare roll och titel och hade inga planer på att "klättra", gillar inte heller att sitta på kontor.

Bolaget hade gått igenom tre olika chefer på den positionen under två år (den ena värre än den andra) vilket ledde personalen till slut hotade att säga upp sig. Den sista utvägen var att få in någon som kunde bolaget, marknaden och någon som personalen hade förtroende för.

Där stod jag nu för tre år sedan med en hyfsad administrativ kompetens, bolags och marknadskännedom + en ödmjuk inställning till personalen... Bolaget har aldrig gått så bra som nu vilket i sig är ett kvitto på att det var rätt beslut för bolaget, men jag själv har haft tre riktigt tuffa år. Jag har flera gånger funderat på att sluta pga att jag känner att jag inte riktigt är skapt för en chefsposition. Men - jag har hela tiden valt att stanna kvar pga personalen och att bolaget är ett fantastiskt ställe att jobba på.

Helt ärligt - trots att jag ännu inte riktigt trivs i chefsrollen så är den givande, jag har möjlighet att påverka hela bolaget, jag har i princip samma befogenheter som vår VD (jag är nummer två i det svenska bolagets Hierarki), jag har alla möjligheter att påverka mina anställdas vardag till det bättre.

Dessutom kan jag numera då min egna stress lagt sig lite själv bestämma hur och var jag vill jobba - träffa kunder, träffa personal, vara ute på fält eller sitta på kontoret - med tiden kommer jag nog växa in i rollen och inse att detta är det bästa steg jag någonsin tagit.

• Kjell2

Större möjlighet påverka. Jobba med olika saker. Sen gillar jag personalansvar och att jobba med människor.

• Anonym (Chef)

Jag är chef.

Att gå från att inte vara chef till att vara det är otroligt utvecklande. Under de 4 år jag varit chef har jag lärt mig oerhört mycket om människor. Dagarna består nästan till 100% av interaktion med andra människor. Till slut blir man väldigt bra på just det. Numera ser jag direkt på kroppsspråket om det som någon säger inte stämmer med dennes verkliga uppfattning.

Jag var konflikträdd när jag gick in i chefsrollen. Numera löser jag många konflikter hur lätt som helst.

Att värdera folk i pengar är fortfarande inte kul. Speciellt när man inte kan påverka i den utsträckning man vill.

Vilka vi rekryterar är vad som avgör hur företaget kommer gå i framtiden. Att rekrytera och minimera risk vid rekrytering är det roligaste som finns. Här snackar vi långsiktig strategi.

Att i större utsträckning kunna påverka företagets resultat gör att man brinner så mycket mer för att det ska gå bra för företaget. Och det är kul. Plötsligt jobbar man 12h om dan för att det är så kul.

Att fortfarande komma ihåg hur det var att jobba som "vanlig" medarbetare. Det gäller att kommunicera med dem utifrån deras världsbild. Det gäller också att hjälpa dem att se den större bilden samtidigt som man intresseerar sig för de problem de stöter på i vardagen.

Svar på tråden Varför bli chef?