• Monii

    BF Juli 2021 (stannar på FL)

    Hej!

    Den andra BF juli-tråden blev lite rörig då många vill vara med i en FB-grupp.

    Jag stannar gärna här och fortsätta följas åt på vår resa. Häng gärna med!

    Detta är min fjärde graviditet, ett missfall i september och två barn. 33 år och rätt nojig!

    Vill gärna höra om er och hur ni mår!

  • Svar på tråden BF Juli 2021 (stannar på FL)
  • Anonym (LS)
    MiniNin skrev 2021-02-02 22:09:34 följande:
    Jag är också i vecka 18 med BF 8 juli. Är 17+5 idag. Jag har heller inte känt definitiva fosterrörelser än. Känner att det är en skiftande tyngd eller tryck ibland i magen men är oklart om det är bebisen. Jag är också i det där ingemanslandet nu mellan KUB och RUL. Länge sen man såg bebisen nu och särskilt när man inte känner rörelser så undrar man såklart. Oron är värre vissa dagar men mestadels håller den sig okej. Jag har RUL 16/2 så du har ändå RUL en hel vecka innan mig. En vecka går snabbt, så håll ut!
    Ja det är ju så många veckor sen man fick se bebis nu, känns lite läskigt..
    Men, tiden går verkligen fort just nu, insåg att jag igår gick in i v 19. Snart halvvägs ju! Hur gick det till Förvånad

    Nu är det inte många dagar kvar till RUL, ska dit på måndag 8/2 Glad
  • Kokos90

    Hej! Jag hoppar in här med er! Roligt att följa alla.

    Har bf 13e juli. Ultraljud nästa vecka, supernervös och spänd! Mår den lilla/lille bra och växer som den ska .. ? har inte känt av den ännu och ingen tydlig mage heller så klart man funderar. Men tycker att byxorna börjat sitta lite tightare senaste veckan så hoppas det är ett kvitto på att bebisen växer och inte för många semlor :D

  • Anonym (Yay)

    Har det gått bra för er som gjort RUL? :D. Innan jag blev gravid så kollade jag upp att pappan fick vara med på alla ultraljud här, annars hade jag inte vågat skaffa barn just nu. Jag hade två vänner som (innan pandemin) gick på tidigt ultraljud och då levde inte bebben, så att ta ett sånt besked ensam är inget jag hade velat göra.

    Hur mår ni alla? Jag är i vecka 15+2 idag men har börjat få foglossning misstänker jag. Vi går och lyfter tungt på mitt jobb (upp emot ett ton om dagen) och nu har det ibland börjat stråla i "skelettet" på mig när jag ex vänder mig i sängen eller reser mig upp från sängen/bilen efter jobbet. Ska avvakta och se om det fortsätter/eskalerar, isåfall får jag väl ringa barnmorskemottagningen..

  • Anonym (LS)

    Tänkte uppdatera lite här efter mitt RUL igår.
    Jag var ju så nervös, men den lilla mådde jättebra och allting såg fint ut och har växt precis som den ska. Blev bara flyttad en dag bak, så BF är 4 juli nu.

    Vi väntar en liten tjej! Var helt säkra på en pojke så det blev lite fel i huvudet när vi fick reda på att det är en flicka, måste sluta säga han till henne nu ju.. Flört 

    Har även börjat känna tydligare "buffar" sen ca 1-1,5 vecka sen, så mysigt!
    Fick veta att min moderkaka sitter lite på sidan, så barnmorskan menade att jag snart säkert kommer känna vår lilla tjej ännu mer.

    Lycka till till er som snart ska på era RUL! Hjärta

  • MiniNin
    Anonym (LS) skrev 2021-02-09 09:47:44 följande:

    Tänkte uppdatera lite här efter mitt RUL igår.

    Jag var ju så nervös, men den lilla mådde jättebra och allting såg fint ut och har växt precis som den ska. Blev bara flyttad en dag bak, så BF är 4 juli nu.

    Vi väntar en liten tjej! Var helt säkra på en pojke så det blev lite fel i huvudet när vi fick reda på att det är en flicka, måste sluta säga han till henne nu ju..  

    Har även börjat känna tydligare "buffar" sen ca 1-1,5 vecka sen, så mysigt!

    Fick veta att min moderkaka sitter lite på sidan, så barnmorskan menade att jag snart säkert kommer känna vår lilla tjej ännu mer.

    Lycka till till er som snart ska på era RUL! 


    Härligt att läsa att allt gick bra och grattis till er tjej!

    Ser fram emot vårt RUL om en vecka ännu mer nu :) Har fortfarande inte känt något tydligt, så vill verkligen se att allt är som det ska där inne. Har nog börjat känna av lite sammandragningar där livmodern blir alldeles hård så någon typ av aktivitet är där ju.
  • Anonym (Anonym (glader))

    Åh vad roligt med alla RUL, jag har ännu inte haft mitt. Vet någon om det finns någon ultraljudsmottagning i Stockholm där partner får följa med? På vårt ställe tillåter de inte det... 

  • Anonym (Yay)
    Anonym (Anonym (glader)) skrev 2021-02-15 12:49:31 följande:

    Åh vad roligt med alla RUL, jag har ännu inte haft mitt. Vet någon om det finns någon ultraljudsmottagning i Stockholm där partner får följa med? På vårt ställe tillåter de inte det... 


    På Crocus i Stockholm får pappan följa med har jag hört (kostar lite och kan ta lite tid för att få en tid, för att alla vill gå dit dock). Bara att googla på "Crocus" som sagt
  • Anonym (Anonym (glader))
    Anonym (Yay) skrev 2021-02-15 15:40:48 följande:
    På Crocus i Stockholm får pappan följa med har jag hört (kostar lite och kan ta lite tid för att få en tid, för att alla vill gå dit dock). Bara att googla på "Crocus" som sagt
    Tack! De verkar inte vara anslutna till regionen så då får man väl vackert hosta upp pengarna. Jag tycker att det är konstigt att inte partnern får följa med till andra ultraljudsmottagningar. De skulle kunna sitta i ett hörn med munskydd. När jag var på KUB behövde inte jag ha munskydd på mig, vilket ju borde ha inneburit en större smittorisk för personalen än om min partner hängt med med munskydd och visir...
  • MiniNin
    beccagranen skrev 2021-02-01 07:24:43 följande:

    Hej, går in i vecka 18 idag ^^

    Instämmer med förgående, kände lite sprattel för några veckor sedan. Men efter det så känner jag knappt några rörelser, man vill ju ha lite bekräftelse på att lillen lever. Har RUL den 16/2, känns väldigt långt borta just nu. Ska ni ta reda på könet på Rul?


    Hur gick det på RUL idag?
  • MiniNin

    Var på RUL idag och allt såg fint och normalt ut. Bebisen hade växt som den skulle och har fortfarande BF 8 juli. Det var en livlig liten en som rörde sig där inne och vi är så tacksamma och glada att allt var bra. Nu längtar vi SÅ tills den börjar röra sig ordentligt, så man inte kan gå miste om att det är bebisen! Har moderkakan i framvägg fortfarande men inom några veckor borde det hända. Vi längtar efter att få känna buffar <3

  • beccagranen

    Var på RUL igår, allt såg bra ut och vi väntar en liten pojke. Det kom som en chock, då jag var tvärsäker på att det skulle bli en tjej, vi väntar tredje barnet och min magkännsla har aldrig haft fel innan (har en son och dotter sedan tidigare). Så nu är det en total omställning att finna ett pojknamn istället. Dock så ska jag få ett till UL kring v32, då moderkakan var i framvägg precis under mitt tidigare snitt, så dom vill se att det inte vuxit fast i snittet för då blir det planerat kejsarsnitt.

  • Marialinnea91

    Hoppar in här också. Äntligen får jag va en del av detta. Gravid i v19 idag med mitt första efter ofrivillig barnlöshet i över två år. BF beräknad 26/7 och om en vecka får vi veta kön. Så spännande! Fick veta att jag och bebis har olika blodgrupper +/- så jag ska få någon spruta i v 28/30. Någon som varit med om det tidigare/går igenom samma? Lite orolig att min kropp ska sabba detta nu.

  • Marialinnea91

    Hoppar in här också. Äntligen får jag va en del av detta. Gravid i v19 idag med mitt första efter ofrivillig barnlöshet i över två år. BF beräknad 26/7 och om en vecka får vi veta kön. Så spännande! Fick veta att jag och bebis har olika blodgrupper +/- så jag ska få någon spruta i v 28/30. Någon som varit med om det tidigare/går igenom samma? Lite orolig att min kropp ska sabba detta nu.

  • Anonym (Yay)
    Anonym (Anonym (glader)) skrev 2021-02-16 16:06:00 följande:

    Tack! De verkar inte vara anslutna till regionen så då får man väl vackert hosta upp pengarna. Jag tycker att det är konstigt att inte partnern får följa med till andra ultraljudsmottagningar. De skulle kunna sitta i ett hörn med munskydd. När jag var på KUB behövde inte jag ha munskydd på mig, vilket ju borde ha inneburit en större smittorisk för personalen än om min partner hängt med med munskydd och visir...


    Tycker också det är löjligt att pappan inte får följa med och att det är olika i olika regioner. Som här i Sörmland har min partner fått följa med och han har fått glädjetårar varje gång han sett bebisen. Tror inte det hade varit samma djupa upplevelse för honom om han bara hade fått se bebisen på en ultraljudsbild (vi fick väldigt dåliga bilder från RUL).

    Roligt att läsa att det gått bra för er andra! Vi var på RUL igår och ska få en liten pojke!

    En fråga: Om ni är gravida i till exempel vecka 18+2 säger ni då till folk att ni är i vecka 19 då? Jag brukar svara att jag är i vecka 18 och några dagar haha.
  • Anonym (Yay)
    Marialinnea91 skrev 2021-02-23 14:24:26 följande:

    Hoppar in här också. Äntligen får jag va en del av detta. Gravid i v19 idag med mitt första efter ofrivillig barnlöshet i över två år. BF beräknad 26/7 och om en vecka får vi veta kön. Så spännande! Fick veta att jag och bebis har olika blodgrupper +/- så jag ska få någon spruta i v 28/30. Någon som varit med om det tidigare/går igenom samma? Lite orolig att min kropp ska sabba detta nu.


    Det kommer nog att gå bra! De har nog koll i sjukvården. Tyvärr vet jag inte exakt hur det går till med olika blodgrupper men min mamma fick en spruta efter sin första förlossning i förebyggande syfte så att hennes kropp inte skulle "motverka" barn nr 2 sedan (var också något med att det fanns risker för olika blodgrupper).
  • Anonym (Anonym (glader))
    MiniNin skrev 2021-02-16 23:09:19 följande:

    Var på RUL idag och allt såg fint och normalt ut. Bebisen hade växt som den skulle och har fortfarande BF 8 juli. Det var en livlig liten en som rörde sig där inne och vi är så tacksamma och glada att allt var bra. Nu längtar vi SÅ tills den börjar röra sig ordentligt, så man inte kan gå miste om att det är bebisen! Har moderkakan i framvägg fortfarande men inom några veckor borde det hända. Vi längtar efter att få känna buffar <3


    Nu har jag också varit på RUL och allt såg bra ut! Hade en rörlig liten filur där inne som vände sig och höll på! Blev flyttad och har också BF den 8 juli nu :D Känner du mera nu? Jag har fortfarande bara känt rörelser några gånger, och det var väldigt märkligt att se bebben röra sig där inne utan att det kändes för mig. 
  • Marialinnea91
    Anonym (Yay) skrev 2021-02-24 11:01:45 följande:

    Det kommer nog att gå bra! De har nog koll i sjukvården. Tyvärr vet jag inte exakt hur det går till med olika blodgrupper men min mamma fick en spruta efter sin första förlossning i förebyggande syfte så att hennes kropp inte skulle "motverka" barn nr 2 sedan (var också något med att det fanns risker för olika blodgrupper).


    Jo såklart, jag litar på dom men man funderar ju på om nåt kan gå snett, så lätt att oroa sig för allt :)
  • Kokos90
    beccagranen skrev 2021-05-25 07:29:20 följande:

    Hej alla hur har det gårr för er?

    Har ni valt att ta convid vaccinet?


    beccagranen skrev 2021-05-25 07:29:20 följande:

    Hej alla hur har det gårr för er?

    Har ni valt att ta convid vaccinet?


    Hej!

    Jag är i v 33 nu och mår fortfarande bra. Hoppas att det fortsätter så några veckor till så att jag kan jobba som planerat, ska jobba i fyra veckor till så hoppas att det inte blir för tungt och jobbigt under den tiden :)

    Angående vaccinet har jag lite svårt att bestämma mig, tror inte att jag kommer bli erbjuden vaccin enligt åldersordningen innan bebisen är ute, men isåfall förnyat ta ställning till hur jag gör men hade troligtvis tagit det. Annars kommer jag ta det så fort jag får efter förlossning.

    Hur mår du? Hur tänker du?

    :)
Svar på tråden BF Juli 2021 (stannar på FL)