• Anonym (Lia)
    Mon 16 Nov 2020 18:45
    149 visningar
    3 svar
    3
    149

    Gravid på naturlig väg efter utomkveds... - tacksam för kommentarer

    Jag och min partner har lyckats bli gravida på naturlig väg efter X:et som resulterade i en operation i mars månad. Vi väntade i drygt ett halvår då läkarna rekommenderade att vi ska avvakta i minst 6 mån för att låta allting läka ordentligt efter operationen.

    Nu (3 dgr innan bim) har jag fått 2 streck på stickan. detta är ju ett extremt tidigt skede; typ graviditetsvecka 4! Har planer på att besöka gyn inom en snart framtid, men kan göra det först om ca 2-3 v.

    Nu är jag uppmärksam på alla signaler som kroppen sänder ut. Med tanke på att det är så tidigt så märker jag egentligen inte av något super-markant. Var ej gravid särskilt länge då det började blöda när jag fick X:et. Det gjorde ont rätt tidigt och smärtan var väldigt påtaglig plus att jag blödde heeeela tiden i 2 veckor. Dessutom hade jag inga grav-symptom. denna gång märker jag ändå av vissa skillnader (kroppsliga förändringar - t ex ömma bröstvårtor; ngt som ej faller sig naturligt just för mig, att mina matvanor har förändrats aningen och dyl).

    Imorse hade jag hursomhelst lite molande värk på vänster sida och nu känner jag av lite värk i ryggen samt på höger sida (där jag hade X) så sannolikheten att någonting skulle ha fastnat just där igen är nog rätt minimal och osannolik med tanke på att äggledaren är bortopererad. Det var där jag hade ont förra gången och det började göra ordentligt ont rätt tidigt. Nu känna detta mer som mensvärk kombinerad med ryggont.

    Hursomhelst förstår ni nog att detta är stoooort för mig. Många tankar väcks. Vill ju njuta av detta då glädjen var obeskrivlig när jag fick mina 2 streck:) men jag kan ändå inte låta bli att stundvis tänka på mf, x (som jag nog ändå tvivlar på) osv. Dessa molande värk är egentligen kanske inget man ens borde bry sig om? Står ju rätt mycket om att det sker ett och annat i kroppen, särskilt de första veckorna...

  • Svar på tråden Gravid på naturlig väg efter utomkveds... - tacksam för kommentarer
  • Mon 16 Nov 2020 20:17
    #1

    Grattis!!

    Förstår din oro. Har haft väldigt många vanliga missfall och ett utomkvedshavandeskap där jag blev av med ena äggledaren.

    Jag har alltid ringt direkt till gyn och fått komma i vecka 5-6 för att kika att det sitter på rätt ställe, så ring dem omgående för att boka en tid.

    Molar och värker har det gjort vid alla mina graviditeter. Till mig sa de att innan v6 var det ingen fara för ett utomkvedshavandeskap för det var så litet så med allra största sannolikhet skulle inget farligt kunna hända. Och oddsen är på din sida! Mycket större chans att allt är bra och som det ska!

  • Anonym (Lia) Trådstartaren
    Mon 16 Nov 2020 20:50
    #2

    Tack:)

    Jo, får blicka framåt och utgå från att allt kommer bli bra den här gången! Positiva tankar ger en alltid positiv energi :)

    Jo, du har rätt ang det där med gyn! Tänkte bara att jag ska avvakta tills bim-dagen passerar med tanke på att jag egentligen har testat 3 dgr innan bim:) men ska definitivt se till att försöka boka en tid med min gyn i dagarna alternativt i början av nästa vecka.

    Om jag uppfattar det korrekt så kollar de ifall läget är under kontroll under graviditetsvecka 6(som tidigast)? Min gyn nämnde något om det. Men då innebär ju det att man i praktiken har varit gravid i 4 veckor typ. Hmm, för det är väl graviditetsveckor man utgår från? Ej ?vanliga? veckor?

    Hur löste sig allt för dig? :) upplevde du molande värk även under dina lyckade graviditeter?

    Lyckades du bli gravid på naturlig väg trots utmaningarna med mf:et och x:et?


    meicc skrev 2020-11-16 20:17:41 följande:

    Grattis!!

    Förstår din oro. Har haft väldigt många vanliga missfall och ett utomkvedshavandeskap där jag blev av med ena äggledaren.

    Jag har alltid ringt direkt till gyn och fått komma i vecka 5-6 för att kika att det sitter på rätt ställe, så ring dem omgående för att boka en tid.

    Molar och värker har det gjort vid alla mina graviditeter. Till mig sa de att innan v6 var det ingen fara för ett utomkvedshavandeskap för det var så litet så med allra största sannolikhet skulle inget farligt kunna hända. Och oddsen är på din sida! Mycket större chans att allt är bra och som det ska!


  • Tue 17 Nov 2020 08:00
    #3
    Anonym (Lia) skrev 2020-11-16 20:50:33 följande:

    Tack:)

    Jo, får blicka framåt och utgå från att allt kommer bli bra den här gången! Positiva tankar ger en alltid positiv energi :)

    Jo, du har rätt ang det där med gyn! Tänkte bara att jag ska avvakta tills bim-dagen passerar med tanke på att jag egentligen har testat 3 dgr innan bim:) men ska definitivt se till att försöka boka en tid med min gyn i dagarna alternativt i början av nästa vecka.

    Om jag uppfattar det korrekt så kollar de ifall läget är under kontroll under graviditetsvecka 6(som tidigast)? Min gyn nämnde något om det. Men då innebär ju det att man i praktiken har varit gravid i 4 veckor typ. Hmm, för det är väl graviditetsveckor man utgår från? Ej ?vanliga? veckor?

    Hur löste sig allt för dig? :) upplevde du molande värk även under dina lyckade graviditeter?

    Lyckades du bli gravid på naturlig väg trots utmaningarna med mf:et och x:et?


    Ja precis det är graviditetsveckor man räknar. Ja mina har gjort lite olika. Där jag fick komma i vecka 5 fick jag även komma v 6 och 7. Är lite olika!

    Ja jag upplevde molande värk under mina andra graviditeter också.

    Jag har haft 7-8 vanliga missfall och ett X. Alla på naturlig väg. Efter X:et så fick jag två fina pojkar :) så den andra äggledaren kompenserar för den som förstördes. Väldigt skönt! (Blev mamma vid 34 och 38.)
Svar på tråden Gravid på naturlig väg efter utomkveds... - tacksam för kommentarer