• Anonym (Madel­ene)
    Tue 17 Nov 2020 18:14
    707 visningar
    17 svar
    17
    707

    Råd om hur man bemöter elak dement

    Jag behöver råd och tankar kring en sak eftersom jag inte blir klok på detta. Min anhöriga har alltid haft ett elakt sätt mot mig och behandlat mig rätt illa. Nu har hon blivit dement och fortsätter vara elak. Vad jag hört ska man inte säga emot en dement. Men varför förtjänar hon min förståelse när hon alltid behandlat mig illa?

  • Svar på tråden Råd om hur man bemöter elak dement
  • Anonym (Madel­ene) Trådstartaren
    Tue 17 Nov 2020 18:31
    #2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-17 18:23:41 följande:

    Det är väl inte så mycket förståelse som att undvika konflikter. Gå inte in i några diskussioner.


    Problemet är att hon alltid pratar länge om saker som bara finns i hennes huvud. Det är saker om andra och hur de stjäl från henne mm. Jag vill säga att jag inte vill lyssna men hon blir så ledsen då. Likaså om jag säger att jag inte tror på det. Annars får jag inte tyst på henne.
  • Anonym (Madel­ene) Trådstartaren
    Wed 18 Nov 2020 17:24
    #6
    Anonym (Klarabella) skrev 2020-11-17 23:55:43 följande:

    Du behöver inte umgås med någon som behandlar dig illa, inte ens en nära anhörig. Och särskilt inte som h*n behandlade dig illa redan innan demensen! Skydda dig själv och sluta umgås med denna person, det är mitt bästa tips.


    Sant men det är ganska svårt just nu för att hon behöver min hjälp med saker hon inte klarar av själv. Därför känns det som om nu är fel tidpunkt att säga ifrån.
  • Anonym (Madel­ene) Trådstartaren
    Thu 19 Nov 2020 07:19
    #13
    fornminne skrev 2020-11-19 06:28:21 följande:

    Låter som att hon behöver hemtjänst? Eller flytta till demensboende om hon är dement och inte klarar sig själv. Det klart att man vill hjälpa en anhörig, men den krassa sanningen är ju att du inte har någon skyldighet att hjälpa till ts. Särskilt inte om det blir för påfrestande för dig. Vilket det kommer att bli när hennes sjukdom blir värre, oavsett om hon är otrevlig eller ej. Hon behöver stöd från samhället.


    Hon är väldigt envis och absolut inte sjuk enligt henne själv så hon vägrar hjälp förutom från mig.
  • Anonym (Madel­ene) Trådstartaren
    Thu 19 Nov 2020 07:22
    #14
    fornminne skrev 2020-11-19 06:31:53 följande:

    Det är också svårt att motivera sig att hjälpa någon som har varit otrevlig eller elak redan innan sjukdomen. Jag tycker absolut att du ska backa ett steg ts, säga ifrån samt försöka få henne att ta emot hjälp från samhället.


    Jag behöver göra det för min skull och faktiskt tänka på mig själv, snarare än att tänka på att hon inte ska bli sårad.
Svar på tråden Råd om hur man bemöter elak dement