• Tue 17 Nov 2020 18:49
    516 visningar
    2 svar
    2
    516

    OMÖJLIGT ATT GÅ UPP I VIKT

    Hej, jag är väldigt smal och underviktig. Jag vill verkligen gå upp i vikt men det går inte????. Känns som jag har testat ALLT. Ett tag åt jag JÄTTE MYCKET smör på mackor. Har testat dricka mycket mjölk. Äta större potioner. Mer ris/pasta osv. Har testat att träna mer osen efter de ätit mycket mat med protein och kolhydrater, men känns som ingen funkar. Det är suuuuuper jobbigt!! Någon som har tips? Träna? Medicin? Mat? Vad som helst!!

  • Svar på tråden OMÖJLIGT ATT GÅ UPP I VIKT
  • Anonym (aller­giker deluxe­)
    Tue 17 Nov 2020 19:26
    #1
    +1

    Har du kollat att du inte är lindrigt glutenintolerant och har skador på tarmen som gör att du inte tar upp all energin i maten?

    Min mamma var alltid smalare än en pinne och fattade inte förrän vid 55 att hon fuskade, dvs var glutenintolerant. Magbesvär hade hon alltid så det var liksom hennes liv att må så. När hon slutade äta vete så tålde hon plötsligt att äta fet mat och smör igen. Det är inte ovanligt att laktosintolerans eller fettkänslighet förekommer i samband emed glutenkänslighet, och det kan vara gluten som är grundorsaken.

    Själv fick jag en tuffare variant, proteinallergi mot vete och rasade i vikt då tills jag fick koll på kosten. Första halvåret var min tarm skadad och jag åt hemlagad glass på en halvliter grädde i veckan med massa socker, och hela paket med nougat och choklad för att ens stå till i vikt, förutom all nyttigare mat som jag normalt äter.

    Men i det senare fallet har man tydliga allergiska symptom och en massa eksem och klåda också så det är svårt att missa.

  • Wed 18 Nov 2020 13:01
    #2

    Har alltid haft samma problem.


    Mitt tips är att fortsätt äta protein -och kolhydrat rik mat samt lägga på 1-2 gainers/dag (skall ej ersätta måltid).


    Regelbundna måltider och att du får den sömn du behöver.


    Räkna ut ditt basala energibehov och lägg på 5-10%


    www.styrkelabbet.se/berakna-energibehov/

    Lycka till!


     

Svar på tråden OMÖJLIGT ATT GÅ UPP I VIKT