• Anonym (Skada­d)
    Wed 18 Nov 2020 12:59
    139 visningar
    11 svar
    11
    139

    Borde jag söka vård?

    Min barndom bestod av psykisk våld, sexuella trakasserier och tvångs giftemål.

    Jag har alltid haft svårt med dom delarna och varje gång jag mått dåligt eller haft mardrömmar eller andra konsekvenser utav det så har jag bara tryckt ner det. När jag var i tonåren skar jag mig i huden för att slippa känna känslorna som uppstod.

    Nu, flera flera år senare när jag är både gift och har barn så känner jag att det inte längre går att trycka ner alla känslor kring det som hänt mig. Jag vet inte hur jag ska förklara det mer än att jag känner skuld och att jag är äcklig.

    Jag vill söka stöd hos kurator/psykolog. Men jag har vissa funderingar.

    Om jag berättar allt som hänt kommer dom som utsatt mig för våldet hamna i problem? Jag vet att dom antagligen borde göra det men det är en Process jag inte vill gå igenom. Tycker att livet straffat dom bra med handikapp och sjukdomar.

    Sen så är jag livrädd att vården ska tycka att jag är så pass skadad att jag inte kan ta hand om mitt barn (1 år). Jag är så rädd för det. Nu har ju mitt mående inte påverkat hur jag tagit hand om dottern, jag har gett henne det bästa jag kan. Jag kämpar dagligen för att hennes liv från början ska vara bättre än vad mitt var. Jag kanske till och med är lite för överbeskyddande i form av att jag alltid dubbelKollar allt när det kommer till dottern. Rädslan kanske är ologisk men jag kan inte kontrollera det.

  • Svar på tråden Borde jag söka vård?
  • Anonym (Ure)
    Wed 18 Nov 2020 13:36
    #1

    Prata med en psykolog. Dom har tystnadsplikt.

  • Anonym (Nja)
    Wed 18 Nov 2020 13:40
    #2
    Anonym (Ure) skrev 2020-11-18 13:36:20 följande:

    Prata med en psykolog. Dom har tystnadsplikt.


    Nja, ts kan prata med psykolog så länge hon inte nämner ett ord om sitt barn, då gäller inte tystnadsplikten och att vara överbeskyddande innebär en oro hos soc!
  • KittyK­80
    Wed 18 Nov 2020 13:43
    #3

    Hej TS,

    Usch va jobbigt du haft och har det. Tycker absolut att du ska söka hjälp. Psykologer omfattas av tystnadsplikten. Det finns vissa undantag, som du kan läsa mer om här:

    www.1177.se/sa-fungerar-varden/sa-skyddas-och-hanteras-dina-uppgifter/tystnadsplikt-och-sekretess/

    Hoppas att du snart mår bättre.

  • Anonym (A)
    Wed 18 Nov 2020 13:48
    #4

    Tycker att du ska söka hjälp. Hoppas att du snart mår bättre.

  • Anonym (Skada­d) Trådstartaren
    Wed 18 Nov 2020 19:05
    #5
    Anonym (Ure) skrev 2020-11-18 13:36:20 följande:

    Prata med en psykolog. Dom har tystnadsplikt.


    Tack!
  • Anonym (Skada­d) Trådstartaren
    Wed 18 Nov 2020 19:09
    #6
    KittyK80 skrev 2020-11-18 13:43:50 följande:

    Hej TS,

    Usch va jobbigt du haft och har det. Tycker absolut att du ska söka hjälp. Psykologer omfattas av tystnadsplikten. Det finns vissa undantag, som du kan läsa mer om här:

    www.1177.se/sa-fungerar-varden/sa-skyddas-och-hanteras-dina-uppgifter/tystnadsplikt-och-sekretess/

    Hoppas att du snart mår bättre.


    Tack för källan!

    Men vet du om tystnadsplikten gäller även om jag berättar om tvångsgiftemålen? Nu vet jag inte , men det borde väl vara olagligt att ?gifta? bort en 12 åring. Nu var det ju nästan 13 år sedan men jag vet inte om det räknas som undantag.

    Tack.
  • Anonym (Skada­d) Trådstartaren
    Wed 18 Nov 2020 19:10
    #7
    Anonym (A) skrev 2020-11-18 13:48:02 följande:

    Tycker att du ska söka hjälp. Hoppas att du snart mår bättre.


    Tack!
  • KittyK­80
    Wed 18 Nov 2020 19:20
    #8
    Anonym (Skadad) skrev 2020-11-18 19:09:44 följande:
    Tack för källan!

    Men vet du om tystnadsplikten gäller även om jag berättar om tvångsgiftemålen? Nu vet jag inte , men det borde väl vara olagligt att gifta bort en 12 åring. Nu var det ju nästan 13 år sedan men jag vet inte om det räknas som undantag.

    Tack.
    Eftersom det inte är ett brott som pågår nu, så tror jag inte att det är något som psykologen skulle anmäla. Om du hade varit tolv och berättat det, så hade det räknats som ett undantag. Mycket svårt att se att det skulle ses som ett undantag så många år senare och med en vuxen människa.
  • Anonym (Skada­d) Trådstartaren
    Wed 18 Nov 2020 20:30
    #9
    KittyK80 skrev 2020-11-18 19:20:59 följande:

    Eftersom det inte är ett brott som pågår nu, så tror jag inte att det är något som psykologen skulle anmäla. Om du hade varit tolv och berättat det, så hade det räknats som ett undantag. Mycket svårt att se att det skulle ses som ett undantag så många år senare och med en vuxen människa.


    Ja det låter ju mer logiskt så.

    Tack så mycket!
  • Anonym (Skada­d) Trådstartaren
    Wed 18 Nov 2020 20:30
    #9
    KittyK80 skrev 2020-11-18 19:20:59 följande:

    Eftersom det inte är ett brott som pågår nu, så tror jag inte att det är något som psykologen skulle anmäla. Om du hade varit tolv och berättat det, så hade det räknats som ett undantag. Mycket svårt att se att det skulle ses som ett undantag så många år senare och med en vuxen människa.


    Ja det låter ju mer logiskt så.

    Tack så mycket!
  • KittyK­80
    Wed 18 Nov 2020 20:59
    #10
    Anonym (Skadad) skrev 2020-11-18 20:30:01 följande:
    Ja det låter ju mer logiskt så.

    Tack så mycket!
    Hoppas verkligen att du ska få må bättre {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Cakla­)
    Thu 19 Nov 2020 14:01
    #11

    Jag vill bara säga att jag hoppas att du ska våga söka hjälp och att du snart kommer att må bättre. Hjärta

Svar på tråden Borde jag söka vård?