• Anonym (Äpple­)
    Wed 18 Nov 2020 15:01
    1285 visningar
    17 svar
    17
    1285

    Är det värt att anmäla en våldtäkt som hände när jag var 12 år?

    Hej, min fråga är ifall det är värt att anmäla en våldtäkt som hände när jag var 12 år gammal?

    Jag hade inget tryggt och bra hem. Så jag rymde hemifrån för att träffa " en kompis " som jag hade pratat med på internet. Som sa att jag kunde stanna hos han. Han sa till mig att han var jämn gammal och skickade bilder. 

    Jag hade ingen bästa vän, och jag såg han som min bästa vän då och vi hade skrivit till varandra under 1 års tid. 

    Tog en buss som tog 6 timmar, var framme sent på kvällen och då var det inte min jämnåriga kompis som mötte mig. 

    Det var en 20 årig man som sen våldtog mig. 

    Jag har aldrig berättat för någon, har inga bevis, har försökt förtränga detta i många många år. 

    Men nyligen sökte jag upp killen som är idag närmre 30år. 
    Jag såg att han har kontakt med flera unga tjejer som är långt under 18 år. 

    Det vrider sig verkligen i magen. 

    Vill inte att någon mer barn ska lämnas övergiven och våldtagen mitt i natten utomhus flera timmar ifrån sitt hem.

    Vad kan man göra mer än att skjuta fanskapet?

  • Svar på tråden Är det värt att anmäla en våldtäkt som hände när jag var 12 år?
  • Wed 18 Nov 2020 16:23
    #1
    +1

    Värt som i att du får honom fälld för det han gjorde mot dig. Tveksamt.

    Värt som i att du kan rädda andra. Definitivt.

    Värt som i att andra kanske träder fram. Fullt möjligt.

  • Wed 18 Nov 2020 16:32
    #2
    -1

    Skjuta honom är inget dåligt alternativ.

    Du har inga bekanta som kan tänka sig att straffa honom? Det kan inte vara särskilt svårt att lura in honom i en fälla.

  • Anonym (Äpple­) Trådstartaren
    Wed 18 Nov 2020 16:33
    #3
    -1

    Ja polisen kontaktade mig när jag var 14-15 år och tog in mig på ett förhör. Då dem hade sett att vi har haft kontakt för länge sen, då frågade dem mig ifall han har gjort något mot mig då han var misstänkt för att ha begärt nakenbilder av minderåriga. Men jag var dum nog och ljuga och sa att inget har hänt mig. 

  • Anonym (Äpple­) Trådstartaren
    Wed 18 Nov 2020 16:36
    #4
    Sk007 skrev 2020-11-18 16:32:02 följande:

    Skjuta honom är inget dåligt alternativ.

    Du har inga bekanta som kan tänka sig att straffa honom? Det kan inte vara särskilt svårt att lura in honom i en fälla.


    Jo egentligen men jag har aldrig vågat berätta för någon närstående, har funderat flera gånger på att göra det själv flera gånger. 
  • Wed 18 Nov 2020 16:48
    #5
    Anonym (Äpple) skrev 2020-11-18 16:36:23 följande:

    Jo egentligen men jag har aldrig vågat berätta för någon närstående, har funderat flera gånger på att göra det själv flera gånger. 


    Göra det själv låter riskabelt. Han har troligen bättre fysik än dig så det vore olämpligt om du blev utsatt för mer våld.

    Prata med någon närstående vore ganska lämpligt tycker jag, men jag misstänker att du kanske inte har så många som står dig riktigt nära?

    Annars är det ingen dum idé att kontakta polisen ige , särskilt om de redan har ögonen på honom.
  • Anonym (Britt­is)
    Wed 18 Nov 2020 16:56
    #6

    Fy f-n vilket j-a kräk. Anmäl. De är honom på spåren. Ju fler ledtrådar desto bättre. Visa också det du hittat nu, att han kontaktar unga tjejer.

  • Anonym (Äpple­) Trådstartaren
    Wed 18 Nov 2020 17:06
    #7
    Sk007 skrev 2020-11-18 16:48:34 följande:
    Göra det själv låter riskabelt. Han har troligen bättre fysik än dig så det vore olämpligt om du blev utsatt för mer våld.

    Prata med någon närstående vore ganska lämpligt tycker jag, men jag misstänker att du kanske inte har så många som står dig riktigt nära?

    Annars är det ingen dum idé att kontakta polisen ige , särskilt om de redan har ögonen på honom.
    Jo idag har jag många nära, ifall jag hade berättat så hade dem säkert gjort något åt det :) Min man har en del på sitt register, men skulle aldrig vilja berätta för han. För jag vet vad han hade gjort och vill gärna inte ha han häktad igen.. 
  • Anonym (p)
    Wed 18 Nov 2020 20:26
    #8
    Anonym (Äpple) skrev 2020-11-18 16:33:51 följande:

    Ja polisen kontaktade mig när jag var 14-15 år och tog in mig på ett förhör. Då dem hade sett att vi har haft kontakt för länge sen, då frågade dem mig ifall han har gjort något mot mig då han var misstänkt för att ha begärt nakenbilder av minderåriga. Men jag var dum nog och ljuga och sa att inget har hänt mig. 


    Självklart ska du anmäla
    Polisn har ju tom sökt upp dig för att fråga om han gjorde illa dig
  • Anonym (tobbe­)
    Wed 18 Nov 2020 20:31
    #9

    Anmäl för även om dom inte kan göra tillräckligt när det gäller ditt fall så kan det ändå räcka för att dom ska kunna spana på honom och kanske övervaka hans internettrafik troligen är han på jakt där och då kan dom fälla honom så anmäl.

  • Thu 19 Nov 2020 09:20
    #10

    Preskriptionstiden för våldtäkt är 10 år, för grov våldtäkt 25 år. Men även om det vore för sent för polisutredning och dom så kanske det känns skönt att få det anmält, och att han får veta att han är anmäld.

  • Thu 19 Nov 2020 10:35
    #11

    Som Kim skriver ovan är det försent för den juridiska biten. Det hade nog varit svårt ändå, även om preskriptionstiden inte gått ut, eftersom det är så länge sedan.
    Poängen är ju att en anmäld våldtäkt är ju att det kan vara lättare få stöd av samhället, psykologhjälp och liknande.

  • Thu 19 Nov 2020 12:25
    #12
    +1
    KimLinnefeldt skrev 2020-11-19 09:20:06 följande:

    Preskriptionstiden för våldtäkt är 10 år, för grov våldtäkt 25 år. Men även om det vore för sent för polisutredning och dom så kanske det känns skönt att få det anmält, och att han får veta att han är anmäld.


    Det stämmer, enligt reglerna som gällde när detta hände ts, men det är viktigt att tillägga att när det gäller våldtäkt mot minderårig så börjar den preskriptionstiden att gälla från och med att barnet fyllt 18 år.

    Även om våldtäkten sker när man är 12 år, så börjar preskriptionstiden inte att ticka förrän 18 års ålder. Med andra ord går det att åtala ts förövare innan ts har fyllt 28 år, vid våldtäkt. Alternativt innan hon har fyllt 43 år, vid grov våldtäkt.

    Också värt att tillägga att reglerna har ändrats i år, så att nutida och framtida våldtäkter av barn inte längre har någon preskriptionstid. Detta gäller inte i ts fall, men är värt att kolla upp för dem det kan beröra. Om preskriptionstiden inte var ute när de nya reglerna trädde i kraft, så kan man omfattas av dem. Tyvärr gäller de nya reglerna inte sexuellt ofredande eller utnyttjande av barn, men är ändå ett steg i rätt riktning.

    Ts, värt att anmäla är det ALLTID. Det är upp till Polisen att bedöma om de kan ta det vidare eller inte. Säg allt som det är, att när du var yngre klarade du inte av att erkänna att du också var utsatt för övergrepp av den här mannen, men att du mår bättre och är starkare nu, och vilk skydda andra. Den mannen är en riktigt ful fisk, och Polisen känner till hur sådana agerar och det är viktigt att de får veta att han fortfarande aktivt letar nya barn på nätet som han kan lura till sig och våldta.

    Absolut viktigast att han stoppas omedelbart från att skada fler barn för livet. Jag önskar innerligt att Polisen kan hjälpa dig och andra utsatta att få stopp på honom. Stor kram till dig ts.

    (Du ska veta att det är inte som du var dum som inte erkände detta när Polisen frågade. Du är inte ensam, utan många reagerar så. Det var en helt normal reaktion där och då, och du var inte skyldig på något sätt till vad som hade hänt och det finns inga betyg hur du skulle hantera det. Du bad inte om att detta skulle hända dig, och när man är 14-15 år som du var när Polisen ville ha svar, är man fortfarande ett barn. Många håller det inom sig, ett stort mörker till smutsig hemlighet inombords man är ensam med att bära på. Ingen kan begära att det skulle finnas ett rätt eller fel sätt för dig att göra det på. Såklart att det skulle varit bättre att låta Polisen få veta, men du måste förstå att du var ett barn i en utsatt situation. Man kan alltid se en annan väg som vuxen hur man skulle ha gjort, och det är bara ett tecken på att du är tryggare och starkare som person nu att du kan se och tycka det. Jag är så glad att du inte är fast i detta hemska som hände dig, och den tiden i ditt liv, på samma sätt längre. Så fint att du ändå byggt ett liv bort ifrån det, och har nära och kära omkring dig. Jättebra gjort!
  • Thu 19 Nov 2020 12:32
    #13
    Fågel Flax skrev 2020-11-19 12:25:09 följande:

    Också värt att tillägga att reglerna har ändrats i år, så att nutida och framtida våldtäkter av barn inte längre har någon preskriptionstid. Detta gäller inte i ts fall, men är värt att kolla upp för dem det kan beröra. Om preskriptionstiden inte var ute när de nya reglerna trädde i kraft, så kan man omfattas av dem.


    Här måste jag rätta mig själv. Om TS blivit utsatt för våldtäkt när hon var 12 år OCH inte hade fyllt 28 år när de nya reglerna trädde i kraft i år, så omfattas hon visst det av de nya reglerna.

    Vilket isåfall innebär att det inte finns någon preskribtionstid alls i ts fall.
  • Thu 19 Nov 2020 14:55
    #14

    Jag skulle underrätta polisen anonymt bara så att dom får ögonen på honom.
    Jag har svårt att tänka mig att det går att sätta dit honom för det du råkade ut för - det blir en uppslitande process som inte kommer att leda till något åtal. Tyvärr.

  • Anonym (A)
    Thu 19 Nov 2020 16:38
    #15
    Anders 386 skrev 2020-11-19 14:55:45 följande:
    Jag skulle underrätta polisen anonymt bara så att dom får ögonen på honom.
    Jag har svårt att tänka mig att det går att sätta dit honom för det du råkade ut för - det blir en uppslitande process som inte kommer att leda till något åtal. Tyvärr.
    Håller med
  • Anonym (Ö)
    Fri 20 Nov 2020 16:47
    #16

    Ja! Om inte bara för din egen skull så för eventuellt övriga offers.

  • Anonym (ja)
    Fri 20 Nov 2020 17:09
    #17
    Anonym (Äpple) skrev 2020-11-18 15:01:50 följande:

    Hej, min fråga är ifall det är värt att anmäla en våldtäkt som hände när jag var 12 år gammal?

    Jag hade inget tryggt och bra hem. Så jag rymde hemifrån för att träffa " en kompis " som jag hade pratat med på internet. Som sa att jag kunde stanna hos han. Han sa till mig att han var jämn gammal och skickade bilder. 

    Jag hade ingen bästa vän, och jag såg han som min bästa vän då och vi hade skrivit till varandra under 1 års tid. 

    Tog en buss som tog 6 timmar, var framme sent på kvällen och då var det inte min jämnåriga kompis som mötte mig. 

    Det var en 20 årig man som sen våldtog mig. 

    Jag har aldrig berättat för någon, har inga bevis, har försökt förtränga detta i många många år. 

    Men nyligen sökte jag upp killen som är idag närmre 30år. 
    Jag såg att han har kontakt med flera unga tjejer som är långt under 18 år. 

    Det vrider sig verkligen i magen. 

    Vill inte att någon mer barn ska lämnas övergiven och våldtagen mitt i natten utomhus flera timmar ifrån sitt hem.

    Vad kan man göra mer än att skjuta fanskapet?


    Ja, han han har begått ett allvarligt brott.
    Det är dock inte alls säkert att han fälls, eller att det ens går upp i rätten. Troligen kommer förundersökningen, tyvärr, läggas ner.
    Men du gör rätt i att anmäla.
    Du gör även rätt i att inte anmäla, om du tycker det är för jobbigt och att det river upp alldeles för djupa sår. Bara du kan bestämma det.
    Han är i vilket fall som helst en äcklig våldtäktsman som du aldrig borde ha råkat ut för. Det här ligger på honom.  
     
Svar på tråden Är det värt att anmäla en våldtäkt som hände när jag var 12 år?