• Anonym (Rädd)

    Min bror slår min mamma, socialen agerar inte. Vad gör man!?

    Det är inte första gången min bror brukar våld mot min mamma. Vi har varit i kontakt med psykolog, socialen, polis och akutpsykiatrin. INGEN gör något. Hur långt ska det behöva gå innan någon agerar? Min mamma vågar knappt vara hemma längre då min bror hotat våld med kniv och diverse olika saker mot sig själv och min mamma. Han är ungdom, dock under 18 för att inte gå in på för mycket detaljer... Så han är tillräckligt stor för att göra grov skada på någon annan. Vad gör vi nu? LVU är min enda lösning jag kan komma på... För vi alla börjar bli rädda för honom. Jag oroar mig dagligen för nästa grej han ska göra, nu bor jag dock inte hemma längre men det stoppar mig inte från att ligga sömnlös om nätterna.

    Hur gör vi nu för att detta ska tas på allvar? Har ni erfarenhet av LVU, hur går vi tillväga? Det är

    droppen nu, och jag vill inte veta av att han bor hemma längre.

  • Svar på tråden Min bror slår min mamma, socialen agerar inte. Vad gör man!?
  • viseversa

    Ts lyssna inte på idioten ova. Se till att hon ringer polisen varje gång han är hotfull och våldsam. Det han sysslar med är inte okej och ska inte viftas bort någonsinn som en bagatell. Det är inte heller hennes fel att han brukar våld och hotar henne. Det är han det är fel på och hon ska inte behöva leva i skräck för sitt barn. Ring polisen. Anmäl honom för misshandel och hot. Var hårda och acceptera INTE något från honom.

  • Anonym (M)

    Rent krasst så är din mamma bara skyldig att bidra med pengar till hans försörjning, inte att ta hand om honom. Jag minns en tråd här för några år sedan där trådstartaren till sist åkte till socialkontoret, lämnade tonåringen där och helt enkelt tvärvägrade att ta hand om hen mer.

  • Anonym (-----------)

    Vad konstigt, hon eller ni båda har alltså tydligt sagt till polisen att han brukar våld/hotat/slår henne - o dom gör ingenting?? Låter jättemärkligt att ingen av instanserna du räknat upp vidtar nån slags åtgärd. 

    Nåt slags alternativ med familjehem, ungdomsboende eller vad det heter borde väl vara aktuellt.

    Och akutpsykiatrin, alltså har han nån slags psykisk ohälsa?

  • Anonym (Rädd)
    viseversa skrev 2020-11-18 17:50:57 följande:

    Ts lyssna inte på idioten ova. Se till att hon ringer polisen varje gång han är hotfull och våldsam. Det han sysslar med är inte okej och ska inte viftas bort någonsinn som en bagatell. Det är inte heller hennes fel att han brukar våld och hotar henne. Det är han det är fel på och hon ska inte behöva leva i skräck för sitt barn. Ring polisen. Anmäl honom för misshandel och hot. Var hårda och acceptera INTE något från honom.


    Tack för klokt svar! Han har visat tendenser på senare år att han kan bete sig riktigt illa och bli väldigt arg. Därför vi har fått tagit med honom till bland annat bup då vi velat att han ska få hjälp. Men nu på senare tid har det blivit riktigt illa och hans ilska har ju utvecklats i att använda våld, och det är något jag aldrig kommer acceptera. Man känner sig bara så hjälplös... Hur långt ska det behöva gå egentligen innan ens rop tas på allvar... Det går inte att hålla på såhär fram och tillbaka, att köra in han till psyk och sen ska han få komma hem igen för att ?Ja men där är han så snäll så?. Sen så tar det inte lång tid igen innan han gör något liknande... Ska någon behöva dö innan det sker en förändring? Det är skamligt... Men ja, vi ska fortsätta anmäla. Våld är aldrig okej! Och det är ett flertal gånger jag sett med egna ögon hur det svartnar för honom och det är läskigt.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (M) skrev 2020-11-18 17:51:36 följande:

    Rent krasst så är din mamma bara skyldig att bidra med pengar till hans försörjning, inte att ta hand om honom. Jag minns en tråd här för några år sedan där trådstartaren till sist åkte till socialkontoret, lämnade tonåringen där och helt enkelt tvärvägrade att ta hand om hen mer.


    Ja det kanske är så... Socialen letar fortfarande fosterfamilj, men de vill ju att detta ska ske frivilligt från min brors sida. Men han vägrar ju, så bara det känns som ett hopplöst fall. Men hemma kan han ju inte vara när han beter sig såhär, vi kan inte hjälpa honom hur mycket vi än försöker. Han vill helt enkelt inte ha hjälp hur mycket förslag vi än kommer med, helt hjälplös känner man sig.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (-----------) skrev 2020-11-18 18:01:06 följande:

    Vad konstigt, hon eller ni båda har alltså tydligt sagt till polisen att han brukar våld/hotat/slår henne - o dom gör ingenting?? Låter jättemärkligt att ingen av instanserna du räknat upp vidtar nån slags åtgärd. 

    Nåt slags alternativ med familjehem, ungdomsboende eller vad det heter borde väl vara aktuellt.

    Och akutpsykiatrin, alltså har han nån slags psykisk ohälsa?


    Ja, mamma ringde 112 nu senast när han slog henne i ansiktet. Då tog de med honom till akutpsyk och blev inlagd.

    Ja, eftersom han flertalet tillfällen sagt att han ska ta sitt liv så har vi fått köra in han ett par gånger. Även därför han bland annat få gå på BUP osv.
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Tryggve) skrev 2020-11-18 18:04:51 följande:

    Har din mamma gjort en polisanmälan?


    Nej, ingen polisanmälan ännu.
  • viseversa
    Anonym (Rädd) skrev 2020-11-18 18:17:56 följande:
    Nej, ingen polisanmälan ännu.
    tycker hon ska göra det. Anmäl alla misshandel och hot vare gång.
  • Anonym (M)
    Anonym (Rädd) skrev 2020-11-18 18:17:56 följande:
    Nej, ingen polisanmälan ännu.

    Gör det, så att det blir tydligt att din mamma är ett brottsoffer som behöver skydd.
Svar på tråden Min bror slår min mamma, socialen agerar inte. Vad gör man!?