Inlägg från: Anonym (ABC) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ABC)

Giftig arbetsplats, tips för att härda ut?

Med tanke på att det var en visstidsanställning med chans till förlängning så skulle jag tro att det inte är så att dina kollegor har gått till chefen och klagat utan att chefen inför beslut om du ska få fortsätta har stämt av med dina kollegor hur de uppfattar dig. 

Och där har nog det viktiga inte bara varit hur jobbet har skötts utan även om det är så att du verkar fungera socialt i gruppen och att det är därför det kommer fram en massa småsaker. 

Ett tips gällande att ställa frågor är att ofta vet man själv redan svaret men är osäker på om det verkligen är rätt. Ställ då inte frågan med utgångspunkt att du behöver veta utan med utgångspunkt att du vill dubbelkolla för att vara säker på att du förstått rätt. 

Så istället för "hur gör man..." säg "XXX förklarade för mig igår att man skulle göra så här, vill bara dubbelkolla att jag kommer ihåg rätt" eller "på min förra arbetsplats gjorde vi så här, är det så vi gör här också eller gör vi på något annat sätt?"

• Anonym (ABC)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-11-20 18:38:50 följande:
    Chefen sa att ett par av kollegorna på eget initiativ kommit till honom och klagat. Det var veckorna innan han själv stämde av och frågade kollegorna.

Ett exempel var när jag rengjort och lagt tillbaka ett föremål jag använt, och sen hittades den framme igen. Då hade en kollega gått direkt till chefen och sagt att jag struntat i att rengöra och lägga undan föremålet.

Jag visste ju att jag gjort det, och det visade sig att den tagits fram igen för att en annan kollega behövde använda den.

Tack för tipset! Faktum är att jag brukar redan göra så, säga att jag vill dubbelkolla så att det inte blir fel.
    Ja det tycker jag låter som ett märkligt beteende. Jag förstår att du är ledsen och besviken och vill ge dig följande två råd.

1) Om det är så kollegorna beter sig så är det antagligen en arbetsplats du inte vill jobba på i längden. Så även om det är tungt nu så kan du vara glad på sikt för att inte bli fast där. 

2) Gör verkligen allt du kan för att vara så bra som möjligt nu sista tiden. Dels för att visa kollegorna att de har fel i sin kritik men framförallt för att få bra referenser till ett nytt jobb. 
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Ninni) skrev 2020-11-24 13:15:09 följande:
    Gör livet jobbigt för dem!

De har gjort det för dig, dags att ge dem lite tillbaka. Du kommer på något ;)
    Verkligen inte. Det ger två resultat.

1) Kollegorna får bekräftat att det är rätt att TS får gå. 
    2) Ger dåligt rykte inför kommande jobb. 

till TS: Gå till jobbet och gör verkligen ditt bästa, få de att ångra att du inte kommer vara kvar. 
Svar på tråden Giftig arbetsplats, tips för att härda ut?