• Anonym (Nyfik­en)
    Thu 19 Nov 2020 22:01
    2233 visningar
    102 svar
    102
    2233

    Hur många personer träffar du?

    Säg att smittspårning praktiserades generellt i samhället och att du skulle testa positivt för covid imorgon. Hur många personer, utöver det egna hushållet, skulle finnas på din smittspårningslista för de senaste säg 3 dagarna?

    För att "kvalificera" ska du ha varit inom 2m från personen i minst 10 min. För att förenkla räknar vi bort alla möten där någon av er haft munskydd eller visir.

    Varför du träffat personerna är inte vad jag är nyfiken på utan hur många personer en genomsnittlig person egentligen träffar på det sättet. Det handlar alltså både om på arbetet och på fritiden.

  • Svar på tråden Hur många personer träffar du?
  • Sogol
    Sat 21 Nov 2020 19:06
    #91
    -1

    Var på mingelparty igår.

  • Sat 21 Nov 2020 19:09
    #92

    3. Pga mvc besök och löneförhandlingsmöte på jobbet som jag ville ta irl. Men alla andra dagar senaste veckorna: 0

    Gravid och hemmakontor. Isolerat mig.

  • Anonym (hm)
    Sat 21 Nov 2020 19:54
    #93
    Anonym (. 2) skrev 2020-11-21 17:44:16 följande:
    Låt mig gissa... Du bor i Stockholm eller annan större stad?

    Hade du bott på västkusten så hade du klassats som suicidal om du sagt de där tankarna högt. Folk hade garvat häcken av sig och sen hade de blivit bekymrade för ditt mående. På fullt allvar.
    Jag bor idag på just västkusten och när jag flyttade hit och råkade säga att jag gillar regn så sa var det ungefär de reaktionerna jag mötte. På riktigt.

    Det finns en bra anledning. Nu på hösten så finns det två sorters väder.
    Det första är storm. Inte lite friska vindar utan så där så att det är svårt att röra sig. Så pass att det är svårt att köra på vägarna. Oftast innehåller stormarna vattendimma så att du blir blöt och kall ända in i märgen oavsett hur mycket du rör dig. Det går bara att skydda sig mot det på ett enda sätt - inomhus.

    Det andra vädret är regn. Ofta regnar det på tvären men nästan lika ofta regnar det nedifrån. På riktigt det också. När stormbyarna, som innehåller regnet, kommer till marken studsar blåsten uppåt, därför regnar det också ofta underifrån. Det finns bara ett enda sätt att skydda sig från sånt väder. Gissa vad det kan vara.

    Någon enstaka dag så skiner solen och då är faktiskt många ute av den anledningen att det är så sällsynt på hösten och vintern. Sen alternerar de där två väderlekarna.

    Men JAG klagar inte. Jag älskar regnet och stormarna. Och grannarna tycker inte att jag är riktigt klok. De säger halvt på allvar, halvt på allvar "så är du en jäkla Stockholmare också"....
    För Stockholmare och storstadsbor är illa ansedda just pga att de är så otroligt inskränkta som tror att det DE ser utanför dörren gäller precis alla i hela Sverige.

    Det här är västkusten. Sen består Sverige av väldigt mycket mer. Kan tänka mig att det inte är så där jättebra att förlägga alla de där aktiviteterna utomhus som du tänker när det är vinter i tex Kiruna och en jäkla massa minusgrader.
    Beskriver exakt vad jag tänkte, men inte skrev :)

    Tror dte hade gått bättre i de norra delarna med mycket kläder på, norrlands inland har ett ganska vindstilla klimat, är just vinden härnere som gör att även om man skulle klara av att vara ute, så hör man inget pga stormen.

    En lite mer än normalblåsig dag längs skånska kusten hade varit storm i norrlands inland. Känslan i alla fall.
  • Pagani­ni
    Sat 21 Nov 2020 20:01
    #94

    Under de senaste 3 dagarna har jag inte träffat någon alls. Gäller nog även sista 10 dagarna.

  • Sat 21 Nov 2020 20:04
    #95

    Mina föräldrar träffar jag regelbundet, utöver det är det bara familjen och folk jag måste gå vid när jag handlar.

  • Sat 21 Nov 2020 22:52
    #96

    Jag träffar enbart mina barn o sambo just nu. Enbart!

  • Anonym (Många­)
    Sun 22 Nov 2020 05:34
    #98

    Det här är en barndomsvän som är min bästis, vi har växt upp tillsammans men nu bor vännen i en större stad och jag bor på vår uppväxtort. Nu skulle min vän åka hit över helgen för att hälsa på sina föräldrar och en sjuk morfar men kunde inte bo hos sina äldre föräldrar. Då vi har ett gästrum ser vi det bara som trevligt och samtidigt får vi en massa umgänge. Det är ju ingen som är covid sjuk och vännen är multisjuk så personen hade verkligen märkt om hen hade haft Corona.

    Sen nästa vecka kommer vårt stora barn hem så det var den här helgen som rummet var ledigt. Och då barnet bor 40 mil bort så ville vi inte att dom skulle komma samtidigt heller.

    Men alla familjers behov ser ju olika ut, och vi träffar ändå otroligt många dagligen i våra jobb, så då är inte lite privatumgänge någon skillnad för oss


    Anonym (Mamma) skrev 2020-11-20 20:04:48 följande:

    Varför bjuder ni hem folk när man ska undvika kontakter?


  • Anonym (42)
    Sun 22 Nov 2020 06:48
    #99

    Har träffat två personer förutom närmaste familjen.

    Min man som har ett socialt arbete och jobbar på flera platser inom kommunen har nog träffat några hundra.

    De har tagit upp just detta som ett problem då de är flera som förflyttar sig mycket. Det räcker ju att det är en enda som får skiten för att det ska sprida sig.

    Barnen går i skolan och det har precis konstaterats ett fall av covid-19 i klassen. Även om den drabbade eleven har varit hemma från första symptom vet man ju inte om det hann att spridas innan dess. Den sjuka eleven fick smittan från sitt äldre syskon som är ung vuxen och hade varit på en fest med flera andra numera konstaterat smittade.

  • Anonym (minim­arini)
    Sun 22 Nov 2020 07:16
    Anonym (Många) skrev 2020-11-22 05:34:41 följande:

    Det här är en barndomsvän som är min bästis, vi har växt upp tillsammans men nu bor vännen i en större stad och jag bor på vår uppväxtort. Nu skulle min vän åka hit över helgen för att hälsa på sina föräldrar och en sjuk morfar men kunde inte bo hos sina äldre föräldrar. Då vi har ett gästrum ser vi det bara som trevligt och samtidigt får vi en massa umgänge. Det är ju ingen som är covid sjuk och vännen är multisjuk så personen hade verkligen märkt om hen hade haft Corona.

    Sen nästa vecka kommer vårt stora barn hem så det var den här helgen som rummet var ledigt. Och då barnet bor 40 mil bort så ville vi inte att dom skulle komma samtidigt heller.

    Men alla familjers behov ser ju olika ut, och vi träffar ändå otroligt många dagligen i våra jobb, så då är inte lite privatumgänge någon skillnad för oss


    Alla kontakter innebär en risk för smittspridning. Således ju färre kontakter alla har desto bättre.

    Man kan inte styra över allt i sitt liv. Exempelvis kan man ha svårt att styra över hur många man tvingas träffa på jobbet. Och man kan inte hjälpa om man har en massa barn och en partner hemma. Och man kan tvingas uppsöka sjukvård, apotek eller gå och handla mat. Men vissa kontakter (släkten, vänner, bekanta) kan man påverka. Och det är dessa kontakter som vi har förmågan som vi alla uppmanas att undvika.

    Sedan är inte jag någon extremist. Undantag kan ju alla behöva göra. För att stötta någon annan eller för att få sättning själv. Vi människor behöver ju varandra.
  • Sun 22 Nov 2020 14:37
    Anonym (minimarini) skrev 2020-11-21 13:21:46 följande:
    Vädrar ni i skolan regelbundet? Det sägs kunna minska smittspridningen. Om den inte slår utan lokalernas ventilation det vill säga.

    Funderat på varför skolor inte kör mer undervisning utomhus. Idrott tycker jag man gott och väl kunde anpassa och ha nästan helt utomhus. Det viktigaste är ju inte vad barnen gör utan att de rör på sig allsidigt. Naturämnen borde också vara möjliga att göra utomhus i någon mån. Lära sig om växter och djur, ekosystem och fysikens lagar irl. När det är varmare ute kan man lösa mattetal och läsa böcker utomhus förutsatt att skolgården är ok eller man kan ta sig till någon skogsdunge i närheten på enkelt sätt. Fritids kan ju i princip helt förläggas utomhus. Eller köra halva grupper utomhus och alternera.
    Ja, naturligtvis vädrar vi. Så ofta vi kan. Sitter ofta med ytterkläder på elevernas raster och har långkalsonger och dubbla koftor inne för att det blir så kallt av all vädring.

    Allt som går att göra ute utan att tumma på undervisningens kvalité, det gör vi också ute. Men nu i november när det är kallt är det svårt att använda händerna utan vantar och sitta still nog för att skriva en text till exempel. 

    Vi har också många kollegor borta pga covid eller förkylningssymtom, så i praktiken blir det svårt att dela upp grupper etc. Även om vi självklart gör så gott vi kan. 
  • Sun 22 Nov 2020 14:47
    Limedryck skrev 2020-11-21 12:18:34 följande:

    Måste även fråga en sak efter att ha läst i tråden. Som ni ser i mitt svar är vi inga kontorsarbetare och äger ingen bil, därav blir det en del i vardagen. Men jag träffar inte vänner eftersom jag är väldigt introvert och har inget jobb just nu.

    Men var finns ni som bär munskydd och isolerar er? Jag kan ärligt säga att jag knappt sett någon som följer restriktioner. I stort sätt alla trängs (utan munskydd) på sonens skola, i affären och i kollektivtrafiken. Alla jag känner träffar familj, släktingar och vänner, reser och träffar släkt, anordnar kräftskivor, går på fester osv. Att jag inte gör det är mest för att det inte ingår i mina intressen. Helt ärligt, var finns ni som isolerar er och bär munskydd? Är ni verkligen fler än svaren i den här tråden?


    Nja. Munskydd ingår ännu inte i några rekommendationer, så att vara utan ett sådant är inte att göra "fel". 

    I affären och kollektivtrafiken är man för att man måste, alla har inte bil eller möjlighet att åka bil till jobbet. Alla kan inte heller jobba hemma. De flesta skulle nog undvika bussar och tåg nu om de kunde. 

    Samma lika på affären. Folk måste ju ha mat. Det är folk i butiken, absolut, men inte jättemånga och de flesta försöker nog snabba på inköpen lite och i den mån det går undvika att stå så nära någon annan. Men det är lätt att missa när folk kommer från alla håll och man har fokus på sin handling.

    I skolan är det trångt, det är liksom så vi satsar på skola. Det får inte kosta och elever och personal trängs på ytor som ÄR trånga, alltid. Även utan corona. Vi drabbas av smittor även vanliga säsonger, allt från förkylning till influensa, vinterkräka och löss. Vi som jobbar i skola har alltid önskat mer yta, fler handfat, fler toaletter och bättre städning men blir inte lyssnade på. 

    Alla skolor jag känner till vädjar nu till föräldrar att hämta och lämna ute, det är väldigt få vuxna inne som inte tillhör personalen.
  • Anonym (Många­)
    Sun 22 Nov 2020 20:27
    Anonym (minimarini) skrev 2020-11-22 07:16:13 följande:

    Alla kontakter innebär en risk för smittspridning. Således ju färre kontakter alla har desto bättre.

    Man kan inte styra över allt i sitt liv. Exempelvis kan man ha svårt att styra över hur många man tvingas träffa på jobbet. Och man kan inte hjälpa om man har en massa barn och en partner hemma. Och man kan tvingas uppsöka sjukvård, apotek eller gå och handla mat. Men vissa kontakter (släkten, vänner, bekanta) kan man påverka. Och det är dessa kontakter som vi har förmågan som vi alla uppmanas att undvika.

    Sedan är inte jag någon extremist. Undantag kan ju alla behöva göra. För att stötta någon annan eller för att få sättning själv. Vi människor behöver ju varandra.


    Precis det finns umgängen som man faktiskt behöver ha utöver sin familj
Svar på tråden Hur många personer träffar du?