• Fri 20 Nov 2020 11:59
    6378 visningar
    44 svar
    44
    6378

    Hur fan får man tiden till att städa med barn hemma?

    Hej!

    Jag har två barn. En 4-åring och en 9-månaders.

    4-åringen går 15 timmar på förskola dvs 9-14 tre dagar och hemma två dagar.

    Jag undrar hur ni andra föräldrar gör med städning?

    Jag hinner verkligen inte städa, förstår inte hur andra gör!

    När 4-åringen är på förskolan far jag runt som en virvelvind och försöker plocka och tvätta osv men hinner aldrig komma så långt att jag hinner dammsuga o torka golven. När jag hunnit plocka undan all ?skit? så vaknar den minsta eller den stora ska hämtas, och sedan röjer dom ju till igen?

    Vi har ingen avlastning alls nu iom Corona, kan inte ge oss ut på aktiviteter utan är mest hemma och pysslar plus tar oss ut i skogen ibland. Jag har svårt att låta barnen ha tråkigt endast för att jag ?måste? städa.

    På helgerna känns det tråkigt att en hel dag ska gå åt att en av oss vuxna ska städa. På kvällarna är vi båda för trötta.

    Hur gör ni andra? Har ni tips??

  • Svar på tråden Hur fan får man tiden till att städa med barn hemma?
  • Fri 20 Nov 2020 18:51
    #21

    Se det som en kort period i livet. Saker och ting ändras när barnen blir lite större. Det räcker att ta det allra nödvändigaste när barnen är så små. Skit i renoveringar och annat tidsödande. Barnen växer fort och när de är lite äldre så lär dem att sysselsätta sig själva ibland. Sen att man har lite skit i hörnen kan man leva med ett tag. Du ska se att tiden till städning så småningom kommer tillbaka.

  • Fri 20 Nov 2020 20:10
    #22
    Anotherone skrev 2020-11-20 18:11:08 följande:

    När våra barn var yngre och inte direkt hjälpte till så var det enklare om en av oss tog dem och gick ut en timme så hann man med att göra saker och ting ordentligt. Bara att hinna avsluta något 100% ibland känns som högsta vinsten. Och det är svårt med barn som kan hinna med att hitta på bus bara man försöker leta fram en ny dammsugarpåse eller medan man sätter på tvättmaskinen. Plus att vid de tillfällena försöker jag se det som egentid. Jag sätter på bra musik eller ännu hellre en podd eller en ljudbok och sen kör jag järnet den timmen. Då känns det inte så mycket som jobb utan just som en timme egentid. Och sen har man energi att gå ut till familjen eller så löser man av varandra och så får den andra gå in och göra klart det som behöver göras. 

    Innan corona kunde vi också be farmor och farfar att ha hand om barnen en stund och typ gå till parken med dem så att vi kunde röja. Då får man ju ännu mer gjort när båda kan vara inne och fixa samtidigt.


    Samma här. Vi har sällan barnvakt, men de gånger barnen rest till släktingar över natten har vi städat så svetten lackat. Att få städa tillsammans i lugn och ro är fantastiskt.
  • 145kva­dratme­ter
    Fri 20 Nov 2020 20:53
    #23

    Det blir vad man gör det till, tänker jag. Har själv tre barn som är 7, 5 och 9 månader gamla och jag är föräldraledig på deltid med minsta. Jobbar i snitt 80% i månaden (mestadels hemifrån), pluggar på 100% distans och har ett rent och fint hem. Jag låter minstingen (och de stora) vara med när jag pysslar om dagarna. Är jag i tvättstugan är hon med där, är jag i köket samma sak.. vad skulle jag annars göra tänker jag, ligga på golvet med henne konstant?

  • Fri 20 Nov 2020 21:01
    #24

    Städar när båda föräldrarna är hemma och oftast är 2,5 åringen med och hjälper till och den andra tar hand om 1 åringen. Torka golv får bli på kvällen när barnen sover eller så går en ut med båda barnen. Ibland hinner vi inte eller orkar inte på vardagskvällarna så då får kaoset vänta till helgen hur tråkigt det än är. Lyckliga barn som blir sedda är viktigare än ett rent hem även om man själv har svårt för att se skiten.

  • Fri 20 Nov 2020 21:08
    #25

    Hemma med (snart) 5-åring, (snart) 4-åring och 1-åring. Har robotdammsugare som sköter den biten +moppning. Städar alltid undan allt efter måltider direkt. "Stor"-barnen har lärt sig tidigt att man städar bort det man sysslat med innan man börjar något nytt. 1-åringen röjer ju en del, men det plockar jag/min man bort en gång om dagen (när han somnat för natten).

    Övriga saker som t.ex. tvätt, badrum, dammtorka o.s.v. hjälps vi åt med. Men jag tycker inte det är SÅ svårt att hinna slänga in en tvätt och sedan in i tumlaren... Däremot blir tvätten sällan vikt förrän kvällen.

    Så tar jag ut barnen mycket också - till skogen, lekparken o.s.v. Innan corona blev det också många turer till bibliotek, öppna förskolan, hem till andra som är hemma med barn m.m. = Mindre tid för barnen att röja hemma

  • Fri 20 Nov 2020 22:18
    #26

    Jag har städat med barnen hemma. Varför måste de underhållas hela tiden? Har vi aldrig gjort. De måste väl få använda sin egen fantasi och hjärna utan vuxna som ska ?leka? med dom hela tiden?

    Nu arbetar vi båda två och städar en dag i veckan, söndagar. Då hjälps vi åt, ungarna hjälper ibland till och ibland får de roa sig själva.

  • Kentau­r
    Fri 20 Nov 2020 23:16
    #27
    Mimosa86 skrev 2020-11-20 17:20:32 följande:
    Förr var inte kvinnorna egenföretagare och drev ett bolag några dagar i veckan.

    Förr hade man barnhagar

    Förr lappade man till barn som inte höll sig i skinnet

    Allt var inte bättre förr ;)
    Förr fanns inte moderniteter som elspisar, tvätt- och diskmaskiner.
    Förr kunde man inte köpa alla sina kläder i billiga butiker utan man fick börja med att ha ett gäng får och/eller linåkrar.
    Förr fanns inte ICA utan även kvinnorna fick föriutom att sköta alla barnen slita hårt med jordbruk och djurskötsel.
    Så jo, de jobbade hårdare än vilken annan företagare som helst i dagens Sverige.

    Barnhagar fanns under en mycket kort period när det redan fanns moderniteter som elspisar så det räknas knappast in här.

    Och ja, man praktiserade barnaga men det innebar verkligen inte mindre jobb för kvinnorna.

    Nej, allt var inte bättre förr, garanterat inte. Det var dessutom inte min poäng.
  • Sat 21 Nov 2020 02:30
    #28
    Kentaur skrev 2020-11-20 23:16:41 följande:

    Förr fanns inte moderniteter som elspisar, tvätt- och diskmaskiner.

    Förr kunde man inte köpa alla sina kläder i billiga butiker utan man fick börja med att ha ett gäng får och/eller linåkrar.

    Förr fanns inte ICA utan även kvinnorna fick föriutom att sköta alla barnen slita hårt med jordbruk och djurskötsel.

    Så jo, de jobbade hårdare än vilken annan företagare som helst i dagens Sverige.

    Barnhagar fanns under en mycket kort period när det redan fanns moderniteter som elspisar så det räknas knappast in här.

    Och ja, man praktiserade barnaga men det innebar verkligen inte mindre jobb för kvinnorna.

    Nej, allt var inte bättre förr, garanterat inte. Det var dessutom inte min poäng.


    Förr bodde man också med sina släktingar och hade pigor och drängar som hjälpte till att ta hand om barnen, åkrarna och djuren . Barnen jobbade också från tidig ålder.

    Det var inte mamman som slet ensam med allt jobb medan barnen klarade sig själva.
    Korrekturläser som en kratta
  • Sat 21 Nov 2020 03:54
    #29

    Hur mkt drar en 9-månaders fram? Jag tänker att kanske kan barnen leka med sina saker i ETT rum och där kan du städa när de somnat.

  • Sat 21 Nov 2020 05:52
    #30
    +1
    Physalis skrev 2020-11-21 02:30:35 följande:
    Förr bodde man också med sina släktingar och hade pigor och drängar som hjälpte till att ta hand om barnen, åkrarna och djuren . Barnen jobbade också från tidig ålder.

    Det var inte mamman som slet ensam med allt jobb medan barnen klarade sig själva.
    Nej, precis. För ALLA vuxna slet, från morgon till kväll.

    Släktingarna man bodde med var ofta gamla och sjukliga och fick tas om hand, de också. Drängen var på åkern, i skogen eller hos djuren. Pigan fullt sysselsatt me mjölkning, matlagning, bara vatten och skura golv. Alla vuxna jobbade i princip dagens ljusa timmar, alla dagar i veckan utom söndagar och även då skulle djuren tas om hand och maten lagas.

    En mormor på 60 år var GAMMAL. Synen kunde inte bli skarpare med glasögon, hörseln fick ingen hjälp av hörapparat. Den som slitit i i jordbruket, fisket eller skogen och fått ont i ryggen fick ingen sjukpenning och värkmedicin. Jämför dåtidens jordbruk med "tunga jobb" som t.ex. undersköterskor idag och inse att dåtidens jobb var väldigt mycket mer fysiskt slitsamt än dagens. 

    Inte för ett ögonblick är det slitsammare idag. Den nutidsmamma som hävdar att hon har det jobbigare nu än vad hennes mormors mormor hade det, behöver läsa på lite grundskolehistoria och se över sin egen inställning till livet.

    Med det sagt behöver inte hemmen vara kliniskt rena idag. 
Svar på tråden Hur fan får man tiden till att städa med barn hemma?